ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

TRANSLATE

Τρίτη 20 Φεβρουαρίου 2018

--"Εκεί είναι ο εχθρός"--


ΠΡΕΣΠΑ
Στα σκαριά μια νέα προσφυγιά
- Να, κοίτα απέναντι. Τι βλέπεις;
- Τρία χωριά.
- Διαφέρουν;
- Οχι.
- Ε, γι' αυτούς που φτιάχνουν τα σύνορα, διαφέρουν! 
Το ένα, εκεί αριστερά, είναι το Ντούπενι, τ' άλλο, στη ρεματιά, είναι ο Αγιος Γερμανός, πιο κάτω ο Λαιμός κι ανάμεσα, μετά το εκκλησάκι, το σύνορο. 
Οι μισές οικογένειες ζουν από δω κι οι άλλες μισές δίπλα. Αμα δε δεις την "πυραμίδα", περνάς και δεν καταλαβαίνεις ότι άλλαξες χώρα...
***
Πρέσπα. Είπαμε να πάμε απλά μία εκδρομή. Να είμαστε εκεί τα Θεοφάνια, να δουν και τα παιδιά πώς πέφτουν οι άνθρωποι στην παγωμένη λίμνη να βγάλουν το σταυρό, αιώνες τώρα. Να πάμε με τη βάρκα και στα ασκηταριά, να "χαζέψουμε" με την ησυχία μας τις αγιογραφίες στους απόκρημνους βράχους της λίμνης, να προλάβουμε και το "καζάνι" που φτιάχνει τσίπουρο μ' ό,τι άρωμα τραβάει η ψυχή σου.
***
Είπαμε, αλλά, λογαριάζαμε χωρίς τον ξενοδόχο. 
Και ξενοδόχος είναι όλος ο λαός της Πρέσπας: Και οι προαιώνιοι γηγενείς Μακεδόνες και οι νεότεροι έποικοι - γηγενείς πλέον κι αυτοί - Πόντιοι και οι ακόμα πιο νέοι έποικοι Βλάχοι της Θεσσαλίας και της Ηπείρου. 
Ολοι αυτοί που με τα αυτονόητα του τρόπου ζωής τους δικαιώνουν στο έπακρο όλα όσα εσύ προσπαθείς να μάθεις στο παιδί σου για την περίφημη ελληνική φιλοξενία, διαβάζοντάς του βιβλία με ιστορήσεις από τα παλιά.
 Προϋπόθεση μία: Να πας ανοιχτός.
 Να μη θες να κατακτήσεις. Να μην πεις "εγώ με τα λεφτά μου...". 
Να μην είσαι "απέναντι". 
Και τότε, θες δε θες σε κάνουν ένα μ' αυτούς. Ανοίγουν την ψυχή τους και δε σου λένε καν "γράψε κάτι". 
Η κουβέντα δε γίνεται για να υπάρξει αντάλλαγμα. Ξέρουν πως, έτσι κι αλλιώς, θα γράψεις απ' όσα ακούς μόνο όσα δεν τους βλάπτουν.
Δεν πάτε πουθενά

Ξημερώματα τ' Αη Γιαννιού είχαμε φορτώσει τα πράγματα για το δρόμο της επιστροφής, θέλοντας να προλάβουμε το χιόνι που 'πεφτε ήδη στη Βίγλα.
 Φωνές, κακό: Φωτιά! Φωτιά! 
Η γιαγιά, η Φώτω, μ' όλα τα 80 χρόνια της, έτρεχε στην ανηφόρα απ' τον ποντιακό συνοικισμό προς τον Αγιο Γερμανό. 
"Φώναξε, κόρη μου, τον κύρη σου. Να τρέξει στην εκκλησιά, να 'ρθουνε. Επιασε φωτιά το σπίτι". 
Μέχρι να κατέβουν οι άλλοι, ο Γιώργης κι ο Μανώλης είχαν πάρει απ' τις γύρω αυλές τα λάστιχα με το νερό κι είχαν μπει στη φωτιά. 
Ενα δίπατο σπίτι που 'μεναν δυο γερόντια - ευτυχώς είχαν πάει στην εκκλησιά - ήταν πνιγμένο στον καπνό. 
Μιάμιση ώρα μετά, με τη βοήθεια όλου του χωριού, ο βασικός σκελετός του σπιτιού, η τραβάκα και το ξύλινο μεσοπάτωμα είχαν σωθεί. Την πλήρωσαν τα έπιπλα και τα ρούχα. Με καψαλισμένα μαλλιά κινήσαμε να φύγουμε την ώρα που έρχονταν η Πυροσβεστική από τη Φλώρινα.
"Δεν πάτε πουθενά! Θα πάμε σπίτι, να γνωρίσετε την οικογένεια, να πιείτε κι ένα τσίπουρο να συνέλθετε". 
Ο Ρέπας δε σήκωνε κουβέντα σ' ό,τι έλεγε. Τρεις μέρες πριν θα τον κοιτούσαμε με επιφύλαξη. 
Είναι Βλάχος και γι' αυτούς ακούγονται τόσα στην περιοχή. Μόνο που άμα ξεχαστείς και πιστέψεις στα λόγια, έχεις χάσει κι έχεις αδικήσει ένα λαό. 
Μιλώντας μαζί τους μαθαίνεις όλο το δρόμο: Τους έφεραν μετά τον εμφύλιο για να "αντικαταστήσουν" τον ντόπιο πληθυσμό, που η άρχουσα τάξη θεωρούσε "εχθρό". 
Σήμερα οι "αντικαταστάτες" είναι και αυτοί διωκόμενοι. Ανθρωποι που παλεύουν σκληρά να επιβιώσουν στη νέα πατρίδα. Μια πατρίδα που τους διώχνει κάθε στιγμή, αφού τώρα πια το πλάνο της άρχουσας τάξης προβλέπει για την Πρέσπα τη μετατροπή της από αγροτοκτηνοτροφική σε τουριστική.
 Το "αλπικό" τοπίο της λίμνης, που θα το ζήλευαν αρκετές "Ελβετίες", στη νέα χρήση του "δε σηκώνει" κατσίκια, τσοπάνους και "φασολάδες" που "διαταράσσουν την οικολογική ισορροπία". 
Μόνο πουλάκια που θα πετούν πάνω από ανακαινισμένα πέτρινα σπίτια, αγορασμένα από εφοπλιστές, μεγαλογιατρούς, διευθυντικά στελέχη επιχειρήσεων κ. ά.

Ο εχθρός

Τη νύχτα των Φώτων, στο Βατοχώρι, έξω απ' τα όρια της Πρέσπας, στα σύνορα, στο δρόμο για την Κορυτσά, έξω από 'να καφενείο ένα μπουλούκι παιδιά χαλάει τον κόσμο στο παιχνίδι. 
Ψευδαίσθηση ζωής. 
Είναι μόνο για μια νύχτα. 
Ο Πολιτιστικός Σύλλογος του χωριού κόβει την πίτα του κι έχουν μαζευτεί οι χωριανοί από τη Φλώρινα, την Καστοριά κι αλλού όπου ζουν. 
Κεφαλοχώρι κάποτε, έμεινε πια με 15 γερόντια να φυλάνε "Θερμοπύλες". 
Ο Νικολάι μάς κάλεσε να παραβρεθούμε σ' αυτό το "σπάνιο πανηγύρι", όπου θα βρεθούν όλοι μαζί. 
Στο κρασί κάποιοι τον πειράζουν, γιατί μια μέρα ανέβηκε πάνω στα παλιά οχυρά, βρήκε μια βάση από 'να πολυβόλο και την έστρεψε κατά την Αθήνα. 
"Εκεί είναι ο εχθρός" είπε και επιμένει. 
Στην παραλλαγή της ακούσαμε την ίδια εκδοχή για το πού βρίσκεται ο εχθρός κι από τον Περικλή, τον μοναδικό κάτοικο του Μηλιώνα. Οταν τον ρώτησαν τα μέλη ενός τηλεοπτικού συνεργείου πόσο ακριβώς απέχουν τα σύνορα, γύρισε στο νότο και τους είπε "630 χιλιόμετρα". 
Αργά τη νύχτα ο Γιώργης, γουναράς παλιά, οικοδόμος σήμερα, πρόσφυγας στον τόπο του, 35άρης άντρας, χορεύει ένα λεβέντικο σέρβικο και μόλις κάθεται γυρνά και με ρωτά: 
"Μπορείς να μου πεις γιατί μας διώχνουν; Θέλουν να 'ρθουν; Να 'ρθουν! Εμείς σε τι τους εμποδίζουμε; Ξέρεις τι κόσμο είχε πρώτα εδώ; Να σε πάω πάνω στη Σφίγγα, στο Μοσχοχώρι, να δεις μια μεγάλη εκκλησιά, βούιζε το χωριό απ' τον κόσμο, τώρα δε μένει κανείς. Εδώ είχαμε τρεις ραφτάδες. Φαντάσου δουλιά!".

Το πέρασμα

"Η Ερμιόνη της Πρέσπας", όπως αποκαλεί τη μαγείρισσα του σχολείου του Αγ. Γερμανού, ένας φίλος, ο Γ. Γαβριηλίδης, είναι μια γυναίκα που δεν τη βάζει το μάτι σου. 
Επί τέσσερα χρόνια έφευγε από τους Ψαράδες με τα πόδια, διέσχιζε τα 14 χιλιόμετρα της παγωμένης έκτασης μέχρι τον Αγ. Γερμανό, κρατώντας στο ένα χέρι το γιο της και στο άλλο ένα μπαστούνι που το χτύπαγε στον πάγο "να φοβούνται οι λύκοι".
 Ενα πρωινό, ο σκοπός στο φυλάκιο της Κούλας τρόμαξε όπως την είδε να 'ρχεται μες στο χιονιά απ' το βουνό κι έκανε "εφ' όπλου λόγχη". 
Είναι 34 χρόνων και λέει τις ιστορίες απ' αυτά τα χρόνια σαν να 'ναι κάτι αυτονόητο, φυσιολογικό. "Τι να 'κανα; Είχα ανάγκη"... Καθώς μιλά για το παγωμένο πέρασμα, φέρνεις στο νου την ιστορία που άκουσες για κείνα τ' άλλα χρόνια, τότε που απ' τα αεροπλάνα θέριζαν τους αντάρτες που περνούσαν απέναντι, μέχρι που βάφτηκε η λίμνη κόκκινη. 
Τον ίδιο λαό ματώνουν και σήμερα.


Θανάσης Βραχορίτης:

Τυπικά, δεν υπάρχουν!
"Μιλούσαμε μια μέρα τη γλώσσα μας. "Τι μιλάτε έτσι, τσάπα τσάπα;", μου λέει ένας απ' αυτούς". Δείχνει με το χέρι τον κυρ - Θανάση, γείτονα πια, Βλάχο την καταγωγή. "Εσείς γιατί μιλάτε βλάχικα, του απαντώ. Κύριέ μου, συνέχισα, απ' τη μάνα μου έπεσα μ' αυτήν τη γλώσσα. Στο σχολείο έμαθα ελληνικά. Μη μου ξαναπείς γιατί μιλάω τη γλώσσα μου. Εγώ μιλάω τέσσερις γλώσσες!". Το 'πε με μια περηφάνια αυτό το "μιλάω τέσσερις γλώσσες"! 
Η κυρά - Θοδώρα, το γένος Παπαδοπούλου, κρατά στα χέρια της τη φωτογραφία μιας ανταρτοπούλας. "Εκανα ενάμιση χρόνο στο βουνό, οκτώ στην Τασκένδη, δύο στη Ρουμανία", εξηγεί. 
Δίπλα της ο παππούς, ο Γερμανός Δαμολής, περιγράφει την πρώτη του εμπειρία από το κράτος της μισαλλοδοξίας: 
"Με κατάγγειλαν ότι έδωσα ψωμί και πρόβατα στους αντάρτες. Ούτε ψωμί είχα, ούτε πρόβατα. Από το '45 μέχρι το '48, ήμουνα στη Γιούρα. Οταν μας 'φεραν πίσω, πριν μας αφήσουν, μας έδιναν γάλα 10 μέρες για να μας συνεφέρουν πριν μας δει ο κόσμος".
"Τα 'παμε και στην ΕΤ αυτά, αλλά δεν τα δείξανε", παρεμβαίνει η κυρά - Θοδώρα. "Μας πήγαν μ' ένα αρματαγωγό. Μόλις φτάσαμε, μέσα απ' το καράβι, άρχισε το ξύλο. Εναν δημοσιογράφο, κομμουνιστή, δε θυμάμαι όνομα, τον πήγαν στη σπηλιά με το φορείο. Πέθανε εκεί, δεν τον θάψανε. Ενας δικός μας, απ' τ' Ανταρτικό, άρπαξε ένα φύλακα κι έπεσε μαζί του στη θάλασσα την ώρα που μας 'βγαζαν". 
"Η κατηγορία πάντα ήταν "είστε Βούλγαροι, γιατί μιλάτε άλλη γλώσσα". 
Μια ζωή καταδιωκόμενο το δικό μας το στοιχείο, το σλάβικο. 
Μας είχαν μαζί με τους κομμουνιστές", παρεμβαίνει πάλι η κυρά - Θοδώρα.
"Ο νομάρχης ο Τσαχτσίρας άρχισε τις διώξεις", θυμάται ο Γερμανός. 
"Είχαμε, συνέχισε, μείνει κάπου 500. Τελικά, κι ο πατέρας μου πέθανε στην Πολωνία. Αφηνε ο κόσμος τα σπίτια γεμάτα, τα γουρούνια ταϊσμένα κι έφευγε για να ξαναγυρίσει. Δε γύρισαν. Σκότωναν νοικοκυραίους μόλις έμπαιναν. Φοβήθηκε ο κόσμος, έφυγε".
 "Στη Φλώρινα, θυμάται ξανά η κυρά - Θοδώρα, εκτέλεσαν 14 παιδιά μας". "Προδόθηκε εκείνη η μάχη", συμπληρώνει. "Μας πήραν να πάμε να μαζέψουμε τους σκοτωμένους. Τους βάζαμε στα "Τζέιμς". Εσκαβε συνέχεια η μπουλντόζα το λάκκο. Σαν τους Γερμανούς με τους Εβραίους", παίρνει τη σκυτάλη ο Γερμανός. 
Η κυρά - Θοδώρα, αντάρτισσα, ο Γερμανός να μαζεύει σκοτωμένους. Αυτούς τους 850, που, και σήμερα ακόμα, τους έχουν πεταμένους στο λάκκο έξω απ' τη Φλώρινα, χωρίς ένα σταυρό, μια πλάκα να γράφει ότι από κάτω υπάρχουν άνθρωποι. Κράτησε κοντά μισή ώρα αυτή η κουβέντα.
 Ο κυρ - Θανάσης, ο Βλάχος, άκουγε. "Δεν υπάρχει σλαβομακεδονική μειονότητα", πετάει σε μια στιγμή. "Και γω τι είμαι;", του απαντά η κυρά - Θοδώρα και ξανά απ' την αρχή η αφήγηση για τ' αδέρφια που ζούνε στο Ντούπενι, για τα παιδιά του Γερμανού απ' την πρώτη του γυναίκα, που ακούγανε ότι έχουνε μπαμπά και μπαμπά δε βλέπανε. Που ζούνε ακόμα στα Σκόπια. "Δεν τους συμφέρει να γράψουν αυτή την ιστορία, γι' αυτό μας φωνάζουν ακόμα Βούλγαρους. Και να μην είσαι κομμουνιστής, θα γίνεις άμα σε φωνάζουνε συνέχεια Βούλγαρο", θα πει με πείσμα η κυρά - Θοδώρα κι ο Γερμανός συμπληρώνει: "Δε φοβήθηκα στη Γιούρα που σκοτώνανε ανθρώπους. Αυτοί θα με φοβίσουν;".

Το σύνορο}
Το σύνορο. Πέρα από το δέντρο αρχίζει η Αλβανία. Από δω μεριά βρισκόταν το Αγκαθωτό. Το χωριό έπαψε να υπάρχει με το τέλος του Εμφυλίου...
Η σπηλιά
"Εδώ μεγαλούργησε ο Πέτρος Κόκκαλης". Ο Γιώργης δείχνει τα χαλάσματα μέσα στη σπηλιά που κάποτε έγινε το νοσοκομείο του Δημοκρατικού Στρατού. Η φήμη του γιατρού πλανιέται ακόμα στα άλλα χωριά της λίμνης, παρότι στο Βροντερό κοντά στο οποίο βρίσκεται η σπηλιά - στο μονοπάτι προς το Αγκαθωτό - δεν επέστρεψε ποτέ ξανά αντάρτης. Σκαλίζοντας κάτω απ' τα ξύλα, που τότε στήριζαν κρεβάτια, βρίσκεις ακόμα και σήμερα αμπέχονα, στρώματα, σύριγγες, κουταλάκια. Ορισμένοι επίγονοι λεηλάτησαν τη σπηλιά, μπας και βρουν τις περίφημες λίρες. Τζάμπα κόπος. Εμειναν μόνο τα σημάδια της καταστροφής...
Ο στρατηγός

"Κακό πράγμα ο Εμφύλιος, παιδί μου". Στα 72 του, ο Βλαδίμηρος ζει στους Ψαράδες και μπορεί να θυμάται τον Εμφύλιο κι απ' τις δυο μεριές. Θέλει να τον θυμάται απ' τη μια. Ξεκίνησε αντάρτης. Πιάστηκε και πέρασε στρατοδικείο."Οσους ήμασταν απ' αυτά τα μέρη μάς αθώωσαν. Ηταν η τακτική τους αυτή. Ημασταν πέντε, μας πήραν και μας πήγαν στην Κόρινθο. Μας έβαλαν στην 6η ΕΣΣΟ και αρχίσαμε να παίρνουμε μέρος στις εκκαθαρίσεις". Κομπιάζει λίγο και μετά λέει βιαστικά: "Ημασταν στο λόχο, που σκότωσε τον Διαμαντή". Προσπερνά την είδηση που έπεσε σα σφυριά στο τραπέζι κι αρχίζει να μιλάει για το θρύλο της Ρούμελης: "Κανένας στρατηγός του κυβερνητικού στρατού δεν είχε το μυαλό του Διαμαντή. Αλλού νομίζαμε ότι τον χτυπούσαμε, απ' αλλού μας ερχότανε. Δε θυμάμαι να φάγαμε κανονικά. Ολο χύναμε το φαϊ. Τις πραγματικές διαταγές, για το πού θα δινόταν η μάχη, τις έδινε αυτός, όχι οι δικοί μας. Τέτοιο στρατήγημα δεν ξανάδα". "Είπε ένας πως αυτός τον σκότωσε. Αλήθεια είναι πως μας τον έφεραν γαζωμένο από αριστερά προς τα δεξιά. Αυτός που είπε πως τον σκότωσε έχει σήμερα ένα σωρό πολυκατοικίες".
Κι άντε ζήσε
"Να, πάρε ένα ψηφοδέλτιο και γράψε από πίσω: 40.000 νοίκι για το χωράφι, 10.000 για τα καλάμια, 15.000 για το λίπασμα, 12.000 για το τρακτέρ, 25.000 εργατικά, αν πάρεις Αλβανούς, 5.000 αρδευτικά. Ισον; 107.000 και δεν υπολογίζουμε χρέη στην Αγροτική. Βάλε τώρα 250 κιλά επί 470. 117.500. Βγάλε τη διαφορά κι άντε ζήσε. Αυτά είναι". Ο Παύλος Γεωργίου είναι ένας νέος αγρότης, που ζει στο Βροντερό, σε απόσταση λιγότερη από ενός τσιγάρου δρόμο από τα σύνορα. Καθίσαμε για ένα τσάι στο καφενείο και δε χρειάστηκε καν να του ζητήσουμε συνέντευξη. Θεωρεί για τον εαυτό του ότι βρίσκεται σε καλή κατάσταση σε σχέση με άλλους, η κουβέντα του όμως είναι πικρή: "Δούλεψα στη Γερμανία, πήρα ένα χωράφι, τώρα μας λένε "στοπ" τα φασόλια. Πέρσι πουλήσαμε με 620, φέτος με 470. Πεθαίνει η Πρέσπα κι αυτοί λένε "αναπτύσσεται"". Προσφέρεται να μας πάει ψηλά στο δάσος να δούμε τα κέδρα που "θέλουν τρεις ανθρώπους για να τ' αγκαλιάσουν". Προσανατολίζεται κι αυτός, όπως κι οι υπόλοιποι, στο τουριστικό μέλλον...    

--Δήλωση των Δημάρχων της Λαϊκής Συσπείρωσης για τις δημοτικές δομές φροντίδας και αγωγής του παιδιού--

«Τούτος ο τόπος και ο λαός του έχει την απαίτηση και τις δυνατότητες για μια ολοκληρωμένη φροντίδα και αγωγή όλων των παιδιών του» επισημαίνουν σε κοινή δήλωσή τους οι δήμαρχοι της Λαϊκής Συσπείρωσης, για τις δημοτικές δομές φροντίδας και αγωγής του παιδιού, τονίζοντας ότι, «από την πείρα και την ευθύνη μας στους δήμους λέμε ότι πρέπει επιτέλους να γίνει πραγματικότητα η ολοκληρωμένη φροντίδα και αγωγή όλων των παιδιών. Αυτό είναι ευθύνη της κυβέρνησης».
Η κοινή δήλωση των δημάρχων της Λαϊκής Συσπείρωσης έχει ως εξής:
Δυστυχώς για μια ακόμη φορά οι ισχνές δομές για την φροντίδα και την αγωγή του παιδιού στους δήμους βρίσκονται σε ένα νέο κύκλο αναστάτωσης.
Κυβέρνηση, ΚΕΔΕ , ΠΟΕ -ΟΤΑ έχουν μετατρέψει με την τακτική τους αυτές τις δομές σε πεδίο αποπροσανατολισμού.
Αφού σήμερα όπως και τα προηγούμενα χρόνια με την πολιτική τους δεν αντιμετωπίζουν τις ανάγκες του παιδιού και των νέων γονιών, που στις μέρες μας ζουν σε συνθήκες φτώχιας, ακόμα και εξαθλίωσης.
Ταυτόχρονα με τις ενέργειές τους δεν στηρίζουν την ουσιαστική διεύρυνση αυτών των δομών ως ώριμη ανάγκη του καιρού μας.
Οι δήμαρχοι της Λαϊκής Συσπείρωσης: Πατρέων: Κώστας Πελετίδης, Καισαριανής: Ηλίας Σταμέλος, Χαϊδαρίου: Μιχάλης Σελέκος, Πετρούπολης: Βαγγέλης Σίμος, Ικαρίας: Στέλιος Σταμούλος
Με αφορμή το χρόνιο και επιστημονικά θεμελιωμένο αίτημα της υποχρεωτικότητας της 2χρονης προσχολικής αγωγής, με ευθύνη του κράτους, η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ -ΑΝΕΛ νομοθετεί -όπως είχαν επιχειρήσει και παλιότερα- τάχα την εφαρμογή της!
Την ίδια στιγμή οι κτηριακές δομές είναι πολύ πίσω από τις σύγχρονες ανάγκες, οι προσλήψεις προσωπικού απαγορευμένο είδος , η διευρυμένη λειτουργία των νηπιαγωγείων χωρίς υποστηρικτικές δομές π.χ. ξεκούρασης και σίτισης άπιαστο όνειρο και αποτρεπτικό για γονείς και παιδιά. 
 Αυτό που γίνεται φανερό είναι ότι η κυβέρνηση παίζει με τις ανάγκες παιδιών, οικογενειών και χιλιάδων παιδαγωγών.
Από την άλλη μεριά η πλειοψηφία στην ΠΟΕ – ΟΤΑ, που δήθεν προασπίζει τη παιδαγωγική υπόσταση των παιδικών σταθμών και τα δικαιώματα των βρεφονηπιοκόμων, κεντράρει δυστυχώς στο ποιός θα υποδέχεται τα προνήπια. Έτσι, αντιλαμβάνεται το εύρος του παιδαγωγικού έργου άραγε; 
 Μέχρι σήμερα ούτε κουβέντα για την μονιμοποίηση επιτέλους των εκατοντάδων συμβασιούχων παιδαγωγών και άλλων εργαζομένων στους παιδικούς σταθμούς που η παρουσία τους κάθε χρόνο είναι στον αέρα και μαζί τους η λειτουργία των παιδικών σταθμών σε μόνιμη αμφισβήτηση. 
Ούτε κουβέντα για την χρηματοδότηση τους που σήμερα συναρτάται από το απαράδεκτο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ που αντί να διευρύνει τις δημοτικές και δημόσιες δομές αγκαλιάζει τους επιχειρηματίες στο χώρο της φροντίδας του παιδιού.
Στην αντάρα του συντεχνιασμού από κοντά η πλειοψηφία της ΚΕΔΕ που ζυμώνει το αντιδραστικό αίτημα για πέρασμα των νηπιαγωγείων στου δήμους!
Δηλαδή, από υποχρεωτική προσχολική αγωγή με ευθύνη του κράτους να συναρτάται η προσχολική αγωγή με την τσέπη του νοικοκυριού.
Όπως και σήμερα το ζούμε στους δήμους με τους παιδικούς σταθμούς, με τις λειψές δομές και τις ανύπαρκτες θέσεις που ψάχνει και δε βρίσκει ο γονιός, με τους συμβασιούχους εργαζόμενους παιδαγωγούς και βοηθητικό προσωπικό που κάθε χρόνο ζούμε με την αγωνία εάν θα τους έχουμε.
Είναι η ελάχιστη ευθύνη απέναντι σε γονιούς, παιδιά και εργαζόμενους να τελειώνουμε πια με αυτόν τον αποπροσανατολισμό.
Τούτος ο τόπος και ο λαός του έχει την απαίτηση και τις δυνατότητες για μια ολοκληρωμένη φροντίδα και αγωγή όλων των παιδιών του. Είμαστε στον 21ο αιώνα, έχουμε χιλιάδες σπουδαγμένα παιδιά για να στελεχώσουν τις δομές, χιλιάδες νεαρά ζευγάρια που ζουν με την αγωνία για την φροντίδα των παιδιών τους.
Από την πείρα και την ευθύνη μας στους δήμους λέμε ότι πρέπει επιτέλους να γίνει πραγματικότητα η ολοκληρωμένη φροντίδα και αγωγή όλων των παιδιών.
Αυτό είναι ευθύνη της κυβέρνησης.
Γι’ αυτό απαιτούμε άμεση και γενναία χρηματοδότηση από το κράτος, διεύρυνση των δομών, εδώ και τώρα, δημόσιες επενδύσεις για σύγχρονες κτιριακές εγκαταστάσεις, διευρυμένη λειτουργία των δομών που θα στηρίζει, κατά προτεραιότητα με υποστηρικτικές δομές σίτισης και ξεκούρασης, τις ανάγκες του παιδιού, των εργαζόμενων γονέων. 
Μαζικές προσλήψεις παιδαγωγών, και του αναγκαίου βοηθητικού προσωπικού.

Στη βάση των παραπάνω αιτημάτων δεν βρίσκει έδαφος ο αποπροσανατολισμός κυβέρνησης, ΚΕΔΕ, ΠΟΕ-ΟΤΑ άλλα αγωνιστική διέξοδο η αγωνία του γονιού, των χιλιάδων άνεργων παιδαγωγών, η ανάγκη του παιδιού για φροντίδα και αγωγή.

Σε αυτή την κατεύθυνση, θα συμβάλουμε ως δημοτικές αρχές, εδώ θέλουμε να συναντηθούμε με όλους όσους έχουν την πεποίθηση ότι υπάρχει άλλος δρόμος για το λαό και τον τόπο.

Οι Δήμαρχοι 

Πατρέων: Πελετίδης Κώστας
Χαϊδαρίου: Σελέκος Μιχάλης
Πετρούπολης: Σίμος Βαγγέλης
Καισαριανής: Σταμέλος Ηλίας
Ικαρίας: Σταμούλος Στέλιος

και  902.gr 

--Μια ''ιστοριούλα'' για 1 φάρμακο και 3 φαρμακευτικές εταιρείες, χωρίς προστατευόμενους μάρτυρες--

,,Όταν η έρευνα και η παραγωγή φαρμάκων, η διακίνησή και η προώθησή τους επαφίεται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στα χέρια των πολυεθνικών. Δηλαδή με άλλα λόγια η υγεία των ανθρώπων επαφίεται στην κυριολεξία στον ...πατριωτισμό του πολύ μεγάλου κεφαλαίου...,,

Μια ''ιστοριούλα'' για ένα φάρμακο και 3 φαρμακευτικές εταιρείες, χωρίς προστατευόμενους μάρτυρες... Μια ιστορία που όσο κι αν φαίνεται εξωφρενική είναι όμως, πέρα για πέρα πραγματική...

Το 1988 στις ΗΠΑ ιδρύθηκε μια καινούργια φαρμακευτική εταιρεία... Από αυτές, ξέρετε, που βασικός σκοπός της ύπαρξης τους είναι η υγεία των ανθρώπων, -όπως όλων των φαρμακευτικών εταιρειών άλλωστε😝... Η RegeneronPharmaceuticals, Inc...

Η καλή αυτή εταιρεία λοιπόν, εκεί κάπου γύρω στο 2000, παρασκέυασε ένα νέο φάρμακο: το aflibercept (anti-VEGF)

--Το 2003, η παρασκευάστρια εταιρεία Regeneon υπέγραψε συμφωνία ...αδελφοποίησης με την Γαλλική πολυεθνική Sanofi-Aventis για την ανάπτυξη και συνεκμετάλλευση του aflibercept στον τομέα των ογκολογικών φαρμάκων, για τον μεταστατικό καρκίνο του παχέος εντέρου, ως ZALTRAP.
Το ZALTRAP για το μεταστατικό καρκίνο του παχέος εντέρου, εγκρίθηκε από τον FDA (Αμερικάνικη Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων) τον Αύγουστο του 2012 και από την Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (EMA) το 2013.

--Το 2006 η Regeneron και η Γερμανική πολυεθνική Bayer υπέγραψαν συμφωνία ...αδελφοποίησης για την ανάπτυξη και συνεκμετάλλευση του aflibercept στον τομέα των οφθαλμολογικών φαρμάκων, ως EYLEA .
Το EYLEA για την αντιμετώπιση της ηλικιακής εκφύλισης της ωχράς κηλίδας εγκρίθηκε από την αμερικανική Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA) τον Νοέμβριο του 2011 και από την Επιτροπή και τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (EMA) το 2013.

Όπως καταλαβαίνετε πρόκειται για το ΙΔΙΟ ακριβώς μόριο, για το ΙΔΙΟ ακριβώς φάρμακο, το aflibercept, που παρασκεύαζεται από την ίδια ακριβώς εταιρεία την Regeneron και προωθείται από την Bayer στον τομέα των οφθαλμολογικών φαρμάκων και τη Sanofi-Aventis στον τομέα των ογκολογικών φαρμάκων ...

Πρόκειται για ακριβώς το ίδιο φάρμακο και οι τιμές του είναι:

--EYLEA (aflibercept) 40 MG, τιμή: 760,37 € (Bayer)

--ZALTRAP (aflibercept) 100 MG, τιμή: 349,96 € (Sanofi-Aventis)
-- ZALTRAP (aflibercept) 200 MG, τιμή: 674,91 €(Sanofi-Aventis)

Λοιπόν:

--Το EYLEA της Bayer είναι 40 MG και κοστίζει 760,37 €,

--Το ZALTRAP της Sanofi-Aventis είναι σε φιαλίδια των 100 MG και 200 MG...
Επομένως από κάθε φιαλίδιο των 200 MG μπορούν να εξαχθούν 5 δόσεις... Έτσι το κόστος της κάθε δόσης κατεβαίνει στα 135 €! 😱

Ακούγεται εξωπραγματικό, ακούγεται εξωφρενικό, όμως είναι είναι η πραγματικότητα... Το ΙΔΙΟ φάρμακο, που παρασκεύαζεται από την ίδια ακριβώς εταιρεία, 5,5+ φορές πάνω η τιμή του σκευάσματος που πήρε έγκριση για οφθαλμολογική χρήση (EYLEA), από αυτό που πήρε έγκριση για ογκολογική χρήση (ZALTRAP)...😱

Γι αυτό λέμε ότι η πολιτική τιμολόγησης των φαρμάκων ήταν πάντα κομμένη και ραμμένη στα συμφέροντα των πολυεθνικών, που έχουν στα χέρια τους το εμπόρευμα - φάρμακο, ξεκινώντας από την έρευνα και την παραγωγή και φτάνοντας μέχρι τη προώθηση και τη διακίνηση... Και αυτό ισχύει όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη και στην Αμερική και παντού...

Τελειώνοντας θα ήθελα να πω: Σε τι κόσμο ζούμε... Όταν η έρευνα και η παραγωγή φαρμάκων, η διακίνησή και η προώθησή τους επαφίεται ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ στα χέρια των πολυεθνικών. Δηλαδή με άλλα λόγια η υγεία των ανθρώπων επαφίεται στην κυριολεξία στον ...πατριωτισμό του πολύ μεγάλου κεφαλαίου...

Στον όμορφο κόσμο τον καπιταλιστικό που ζούμε, το φάρμακο είναι ένα ακόμα ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ με τιμή και κέρδος σαν ολα τα άλλα. Και ΚΕΡΔΗ, αμύθητα κέρδη για τους παραγωγούς, και με ενα πακτωλό χρημάτων που διατίθεται για την προώθηση αυτού ακριβώς του εμπορεύματος...
Αυτοί που δωροδοκούν, είναι οι μεγάλοι όμιλοι, για να αυξήσουν τα κέρδη, τα μερίδιά τους στην αγορά...

Τετοια περίπτωση ειναι και η Novartis! Όσοι, λοιπόν, προσπαθούν να κρύψουν τον ομφάλιο λώρο που συνδέει τα φαινόμενα αυτά με το κυνήγι του κέρδους, παρουσιάζοντάς τα ως ζητήματα κυρίως ηθικής, η καταπολέμηση των οποίων εξαρτάται από τη σχετική πολιτική βούληση, το μόνο που κάνουν, είναι οτι πολύ απλά κοροιδεύουν τον κόσμο...

Και κάτι ακόμα: Η τακτική της Novartis δεν είναι η εξαίρεση, αλλά ο ΚΑΝΟΝΑΣ στην οικονομία της ''ελεύθερης αγοράς''... Kαι όσοι δεν το αντιλαμβάνονται αυτό
είναι σα να βλέπουν το δέντρο και χάνουν το δάσος...

Αυτά...

*Η υγρού τύπου ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς είναι μια πολύ σοβαρή χρόνια νόσος που οδηγεί σε τύφλωση. Να σημειώσω εδώ ότι οι παθήσεις της ωχράς κηλίδας επηρεάζουν περισσότερους από 50.000 ασθενείς στη χώρα μας και 245 εκατομμύρια παγκοσμίως... Έτσι για να καταλαβαίνουμε για τι μεγέθη μιλάμε δηλαδή...

**Oι τιμές των σκευασμάτων που ανέφερα στα παραπάνω παραδείγματα είναι οι τιμές που ισχύουν στη χώρα μας, σύμφωνα με το τελευταίο δελτίο τιμών. Αναφέρω τη τιμή των παραπάνω σκευασμάτων στις ΗΠΑ όπου το συγκεκριμένο φάρμακο πήρε για πρώτη φορά άδεια κυκλοφορίας παγκοσμίως και σαν EYLEA και σαν ZALTRAP:
Eylea 40 mg: 1,939.96 $
Zaltrap 100 mg: 1638,99 $
Zaltrap 200 mg: 3,349.36 $

Δευτέρα 19 Φεβρουαρίου 2018

---ΌΤΑΝ ...ΣΦΙΓΓΟΥΝ... ΤΟ ΧΕΡΙ---

Στο Μόναχο, το Σάββατο, οπαδοί και φίλοι του ΚKE και της ΚΝΕ μαζί με δυνάμεις του Γερμανικού Κομμουνιστικού Κόμματος (DKP) και του ΚΚ Τουρκίας (TKP) διαδήλωσαν με αφορμή τη λεγόμενη ''Διάσκεψη Ασφάλειας'' ενάντια στους σχεδιασμούς των ιμπεριαλιστών , τις επεμβάσεις και τα παζάρια των καπιταλιστών και των ομίλων τους, που αιματοκυλούν λαούς για το μοίρασμα αγορών
Βρείτε μου εσείς μια παρόμοια διαδήλωση που αστικά κόμματα από τις τρεις χώρες να διαδήλωσαν μαζί ενάντια στις επεμβάσεις και τις επιπτώσεις τους ! 
Ούτε μια ...αλλά πως ;
 Πως να διαδηλώσουν αστικά κόμματα ενάντια στις επεμβάσεις όταν είναι στο πετσί της κάθε αστικής τάξης οι επεμβάσεις και το μακέλεμα των λαών ; Τι να πουν οι υπηρέτες ; Απλά ακολουθούν !
Για σας το λέω που είστε της εργατικής τάξης και των φτωχών λαϊκών στρωμάτων κι' ακολουθείτε τ' αστικά κόμματα !
Από:

***********************

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ

Επιβεβαιώνει ο Ν. Κοτζιάς την προώθηση των συμφερόντων του ελληνικού κεφαλαίου στα Βαλκάνια μέσω του ΝΑΤΟ


Την επιδίωξη της κυβέρνησης να εμπλακεί βαθύτερα στους οξυμένους ανταγωνισμούς στα Βαλκάνια παίζοντας ενεργό ρόλο στην προώθηση των ΝΑΤΟϊκών συμφερόντων με αντάλλαγμα οφέλη για το ελληνικό κεφαλαίο, επιβεβαιώνει ο υπουργός Εξωτερικών, Νίκος Κοτζιάς, με τη συνέντευξη που παραχώρησε στον ALPHA και την εκπομπή «Αυτοψία».
Δηλώνει χαρακτηριστικά πως «τα τελευταία 3 χρόνια δουλεύουμε πάρα πολύ για να σταθεροποιήσουμε και να αναπτύξουμε τα Βαλκάνια και τη διαβαλκανική συνεργασία. Είναι ένας χώρος στον οποίο συνδέονται και εξαρτώνται άμεσα και τα οικονομικά μας συμφέροντα και η οικονομική μας ανάπτυξη», ενώ σε άλλο σημείο της συνέντευξής του εξηγεί πως σκοπός της κυβερνητικής πολιτικής είναι η ανάκτηση του χαμένου εδάφους της ελληνικής αστικής τάξης στην περιοχή, λέγοντας ότι «μόλις κατέρρευσε ο υπαρκτός σοσιαλισμός στα Βαλκάνια, η χώρα με τις μεγαλύτερες επενδύσεις και με μοχλό ένα δίκτυο τραπεζικό ήταν η Ελλάδα. Σήμερα, μετά από μία πολιτική 25 ετών αδράνειας -ότι θα έρθουν όλοι να υποκύψουν σε εμάς, θα έρθουν όλοι να μας προσκυνήσουν- οι θέσεις της χώρας έχουν υποχωρήσει».
Για το σκοπό αυτό, η κυβέρνηση πρωταγωνιστεί στην ένταξη της ΠΓΔΜ στο ΝΑΤΟ και ο Νίκος Κοτζιάς δηλώνει πως «για τους δε φίλους από τα Σκόπια, νομίζω ότι παίζει πάρα πολύ μεγάλο ρόλο το θέμα της ασφάλειας και σταθερότητάς τους και αυτό περνάει μέσα από την ένταξή τους σε ευρωατλαντικές δομές» και εμφανίζει ΝΑΤΟ, ΗΠΑ και ΕΕ σαν παράγοντες σταθερότητας που ευθύνονται για την αιματηρή αλλαγή συνόρων στα Βαλκάνια.
Σε ό,τι αφορά τις διεργασίες για το ονοματολογικό, καθιστά σαφές ότι η διαδικασία θα είναι τμηματική, σε πρώτο χρόνο θα υπάρξει συμφωνία για το όνομα και έπειτα τα θέματα του αλυτρωτισμού, παραπέμποντας σε δεύτερο χρόνο το ζήτημα των αλλαγών στο Σύνταγμα της γειτονικής χώρας. Δηλώνει χαρακτηριστικά πως «αυτοί που θέλουν το Σύνταγμα να αλλάξει εδώ και τώρα, ξέρουν ότι δεν πρόκειται να γίνει αυτό. Άρα, είναι αυτοί που δεν θέλουνε συμφωνία». Στο ερώτημα αν προτείνει «μια διεθνή συνθήκη, η οποία στην πορεία θα οδηγεί και στην αλλαγή του Συντάγματος όταν αυτό θα είναι εφικτό», απαντάει πως «υπάρχει ένα χρονοδιάγραμμα εντός του οποίου μπορεί να διασφαλιστεί η υλοποίηση και των δυο πραγμάτων. Αυτά που ζητάνε οι φίλοι μου από τα Σκόπια, δηλαδή την ένταξη στους ευρωατλαντικούς θεσμούς και αυτό που εμείς ζητάμε, η συνταγματική αλλαγή. Αυτά τα δυο πάνε μαζί. Δεν πρόκειται να υλοποιηθεί το ένα χωρίς το άλλο».
Δηλώνει ότι ελπίζει «μέσα στο Φεβρουάριο θα έχω δώσει ένα σχέδιο συμφώνου προς συζήτηση στην πλευρά των Σκοπίων» και πως «το πρώτο κομμάτι το έχουμε έτοιμο. Και θα αφορά στο όνομα, αλλά και στα παρεπόμενα του ονόματος. Δηλαδή, αυτό είναι, τι χρήση θα έχει αυτό το όνομα, εμείς είμαστε υπέρ της χρήσης διεθνώς και στο εσωτερικό». Δηλώνει ακόμα πως «έχουμε μετά μερικά επιμέρους ζητήματα, όπως είναι οι εμπορικές ονομασίες. Υπάρχουν πάρα πολλά εμπορεύματα ίδιου τύπου που φέρουν την ονομασία "Μακεδονία" και από τις δυο πλευρές και θα πρέπει βέβαια αυτά να αλλάξουν. Αλλά αυτό είναι ένα ζήτημα που δεν θα το αντιμετωπίσουμε σε αυτή τη διαπραγμάτευση» και προτείνει «μια επιτροπή ειδικών, διεθνή, υπό την εποπτεία του ΟΗΕ, που θα εξετάσει ένα προς ένα τα ονόματα τα εμπορικά, τα brand names που λέμε». Αναφέρεται και σε ονομασίες που είναι υπό συζήτηση, λέγοντας ότι υπάρχουν διάφορες ονομασίες όπως «Άνω Μακεδονία», «Βόρεια Μακεδονία», «Μακεδονία του Βαρδάρη», «Μακεδονία Βαρντάσκι» κ.λπ. και «υπάρχει μια συζήτηση όμως εκεί. Το όνομα θα είναι λατινικό, θα είναι στα αγγλικά ας πούμε και μετά, εν δυνάμει, να μεταφράζεται σε όλες τις γλώσσες; Αυτό νομίζω ότι θα είναι εκείνο που θα επιθυμούσανε στα Σκόπια».
Μίλησε επίσης για τα ελληνοτουρκικά και για το επεισόδιο με τον εμβολισμό σκάφους του Λιμενικού από τουρκική ακταιωρό. Διαβάστε αναλυτικά ΕΔΩ

Κυριακή 18 Φεβρουαρίου 2018

--Ο προφητάναξ του ΕΑΜ--


Από το περιοδικό ''Ελληνική δημιουργία'' του ακαδημαικου διανοούμενου(?) Σπύρου Μελά, Αθήνα 1 Ιανουαρίου 1951
''Σαν να μην φτάνανε τα μαϊμουδίσματα των ξένων μορφών στοχασμού και τέχνης, που μας σερβίρουν οι φραγκολεβαντίνοι της λογοτεχνίας μας, ο πολύς Καζαντζάκης, από τους αρχηγούς της ξενομανίας, άρχισε τώρα να παρουσιάζει τα έργα του στη… Σουηδική.
Πάνω σ’ αυτό η «Εστία» δημοσίευσε αυτό το ειρωνικό σχόλιο, που το παίρνουμε αυτούσιο:
Ο προφητάναξ του ΕΑΜ συναγωνιστής Καζαν
τζάκης, αφού δεν επέτυχεν ως…Ρώσσος συγγραφεύς Νικολάϊ Καζάν έγινε τώρα …Σουηδός!
Το εν μετά το άλλο μεταφράζει και παρουσιάζει κατ’ ευθείαν εις την Σουηδικήν τα έργα του: «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», « ο Καπετάν Μιχάλης» και το ετοιμαζόμενον νέον δράμα του «ο τελευταίος πειρασμός»!
Αυτάς τουλάχιστον τας πληροφορίας μας παρέχει η λογοτεχνική στήλη μιας συναδέλφου, που παρακολουθεί τον διαπρεπή εαμίτην
Οι συγγραφείς φιλοδοξούν συνήθως να μεταφρασθούν εις γλώσσας μεγάλων χωρών, δια να έχουν μεγαλειτέραν απήχησιν και καθιέρωσιν και κέρδη.
Η Σουηδία όμως έχει μικρότερον πληθυσμόν από την Ελλάδα και θα ήτο ακατανόητος η… Σουηδική αυτή δραστηριότης του προφητάνακτος.
Αλλά την εξηγεί επαρκώς η εν Στοκχόλμη απονομή του βραβείου Νόμπελ.
Αυτό φαίνεται ότι είναι ο «τελευταίος πειρασμός» του Νικολάου Καζαντζάκη-συγνώμην-του Κλάας Κάζανσεν, όπως μεταφράζεται Σουηδιστί!
Δεν έχουμε να προσθέσουμε τίποτα.
»
(Ο Σπύρος Μελάς, θερμός οπαδός του Μεταξα και που οταν στις 27-4-1941 φτάνουν οι Γερμανοί στην Αθήνα γράφει το διθυραμβικό χρονογράφημα του για τον Τσολάκογλου, με τίτλο "Ο Στρατηγός''. Απο 1935, είχε γίνει ακαδημαϊκός. Το 1951 πηγε στην Σουηδία εμφανιζόμενος σαν εκπρόσωπος της Ακαδημίας και των Ελλήνων συγγραφέων και σε συνεργασία με τον πρέσβη της Ελλάδας επισκέφτηκε τα μέλη της Σουηδικής Ακαδημίας και ενήργησε ώστε να μην απονεμηθεί το Νόμπελ στον Νίκο Καζαντζάκη χαρακτηρίζοντας τον κομμουνιστή!
Το 1959 ο Σ. Μελας γίνεται πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών.
Το 1959 ο Σ. Μελας γίνεται πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών.)
***
 ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ -γεννήθηκε σα σήμερα το 1883
11 Ιανουαρίου 1928. Η ομιλία, που Ν. Καζάντζακη, στο θέατρο ''Αλάμπρα'' της Αθήνας που προκάλεσε τη σύλληψη και δίωξή του.
''ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΤΗ ΡΩΣΙΑ''
...΄΄Ο,τι σήμερα βλέπουμε, είναι αληθινά ένα θάμα. Μέσα σ’ ελάχιστο καιρό, μέσα σε έξι χρόνια, η Ρωσία κατόρθωσε ν’ ανασηκωθεί. Η βιομηχανία και η γεωργία έφτασαν, και σε πολλούς κλάδους φέτος πέρασαν την προπολεμική παραγωγή. Νέοι τρόποι, πρωτόφαντοι στην ιστορία, δοκιμάζονται να ρυθμιστεί η κοινωνική και πολιτική ζωή. Στο επίπεδο του πολιτισμού η Ρωσία, η πιο καθυστερημένη χώρα, δε συγκρίνεται με την προπολεμική Ρωσία. Σε πολλά σημεία - απολεφτέρωση της γυναίκας, προστασία της μάνας και του παιδιού, εξασφάλιση του εργαζόμενου, φωτισμός των μαζών - είναι σήμερα η Ρωσία πολύ πιο προχωρημένη από την Ευρώπη.

Ολη τούτη η καταπληκτική ανόρθωση του πιο εξαντλημένου, του πιο καθυστερημένου λαού, δεν έγινε σε δύο τρεις γενεές. Εγινε μόνο σε έξι χρόνια, χωρίς καμιά εξωτερική βοήθεια, το εναντίο, παρ’ όλη την αντίδραση, τις δολοπλοκίες και το μίσος όλων των κρατών της γης ''...

Στις 11 Ιανουαρίου 1928, ο «Εκπαιδευτικός Όμιλος», ο φορέας των προοδευτικών διανοουμένων, οργανώνει στο θέατρο «Αλάμπρα» εκδήλωση για τις εμπειρίες από τη χωρα των Σοβιετ, με ομιλητές τον Ιστράτι, τον Καζαντζάκη και τον Δημήτρη Γληνό.
Στην ομιλία, που προκάλεσε τη σύλληψη και δίωξή του, ο Καζαντζάκης αναφέρθηκε στις εμπειρίες του και τα συμπεράσματά του από τη διχρονη παραμονη του στη Σοβιετική Ρωσία.
Στην εκδήλωση μιλησε πρώτος ο Γληνός, μετά ο Καζαντζάκης και στο τέλος ο Ιστράτι, που ξεσηκωσε τα πλήθη καθώς ο λόγος του ηταν χαρισματικός.
Μετά το τέλος των ομιλιών, η εκδήλωση μετατραπηκε σε μια μεγάλη διαδήλωση στους δρόμους της Αθήνας!
Τα δημοσιεύματα των εφημερίδων την επόμενη ημέρα ανεφεραν ότι έγινε μια… αντεθνική εκδήλωση και οι λόγοι των τριών ήταν αντίστοιχα κατά της Ελλάδας. Παρενεβη ο εισαγγελέας που διαταξε την αστυνομία να διενεργήσει έρευνα. Το αποτέλεσμα ηταν να διωχθούν, μέσα σε αντιδράσεις των προοδευτικών διανοουμένων και οι τρεις.
Ο Ιστράτι απελαθη, ενώ οι Καζαντζάκης και Γληνός οδηγηθηκαν σε δίκη αλλά αθωώθηκαν. Η δίκη εγινε στις 3 Απριλη, χωρίς την παρουσία του Καζαντζάκη, ο οποίος βρισκόταν στο Κίεβο.

«Υπό την σκέπην του Εκπαιδευτικού Ομίλου ο Π. Ιστράτι ύμνησε τον κομμουνισμόν και καθύβρισε τους διανoούμενους πλέξας το εγκώμιον της Τσέκας. Το χθεσινόν αίσχος», έγραφε στην πρώτη σελίδα του το «Εμπρός» παρουσιάζοντας το ρεπορτάζ της εκδήλωσης. Πρωτοσέλιδο παρουσίασε και άρθρο για το ίδιο θέμα υπό τον τίτλο «Υπό την σημαίαν της ανταρσίας». «Ό,τι ήρχισεν προ ετών πολλών εις τον Βόλον με τον Δελμούζον κηρύσσοντα την αθεΐαν, συνεπληρώθη χθες εις την Αλάμπραν με τον Γληνόν και τον Καζαντζάκην ψάλλοντας την τρίτην Διεθνή ομού μετά του Γαλλορουμάνου αλήτου, του τολμήσαντος εις στιγμήν κραιπαλώδους ενθουσιασμού δια τους βρυχηθμούς των μαινομένων “συντρόφων” ν’ αποκαλέση “πουλημένα τομάρια” τους Έλληνας διανοουμένους οίτινες δεν ηθέλησαν να χειροκροτήσουν τας σφαγάς τας διαπραχθείσας εις την Ρωσίαν εν ονόματι δήθεν των ελευθεριών του ανθρώπου», ανέφερε στο άρθρο η εφημερίδα. Την επομένη το «Εμπρός» επέμενε στο θέμα και στο κεντρικό πρωτοσέλιδο εμφάνιζε τον Καζαντζάκη και τον Ιστράτι να συμμετέχουν σε μια δήθεν σχεδιαζόμενη από τη Σοβιετική Ρωσία κινηματογραφική ταινία η οποία θα διακωμωδούσε την επανάσταση του 1821! Τίτλος του θέματος αυτού, «Η ελληνική Επανάστασις διακωμωδουμένη από τα Σοβιέτ. Το έργον ανέλαβον οι κ.κ. Καζαντζάκης και Ιστράτι;» στην πρώτη σελίδα είχε και άλλα σχετικά με την εκδήλωση ρεπορτάζ. Με αφορμή τη συμπαράσταση πολλών διανοουμένων στον Ιστράτι και στους δύο Έλληνες στοχαστές για τις επιθέσεις που τους έγιναν από πολλές εφημερίδες, το «Εμπρός» συνέχιζε να τους καταγγέλλει για αντεθνικό κήρυγμα, και να σημειώνει: «Το κήρυγμα του Παναΐτ Ιστράτι και η εχθρότης κατά των διανοουμένων. Ο μπολσεβικισμός γενική κατάπνιξις της σκέψεως». Το «Σκριπ» στις 14 Ιανουαρίου 1928 χαρακτήριζε τον Καζαντζακη κομμουνιστή, γράφοντας «Διετάχθη η δίωξις του Παναΐτ Ιστράτι και των κομμουνιστών». Φυσικά δεν ήταν όλες οι εφημερίδες κατά των τριών ομιλητών. Τους στήριξαν, μεταξύ άλλων, ο «Ριζοσπάστης», η «Πρωία» αλλά και άλλες εφημερίδες της εποχής. Μάλιστα η «Πρωία», μέρες πριν την οργάνωση της εκδήλωσης, δημοσίευε στην πρώτη σελίδα σειρά άρθρων του Νίκου Καζαντζάκη με τον γενικό τίτλο «Εντυπώσεις από τη Σοβιετική Ρωσία», που στην ουσία ήταν όσα είπε εκείνη την ημέρα στο «Αλάμπρα» ο μεγάλος Κρητικός, γραμμένα φυσικά περισσότερο αναλυτικά και εκτεταμένα.http://www.candianews.gr/.../i-di
Και το πρωτοσέλιδο του Ριζοσπάστη:

Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2018

-ΣΤΗΝ ΆΛΛΗ ΆΚΡΗ ΤΟΥ ΚΌΣΜΟΥ


«Πέρα απ’ τα όρη και τις θάλασσες, πέρα μακριά στην άλλη άκρη του κόσμου Μανολιό μου, υπάρχει ένα νησί σαν και το δικό μας.
Μικρό, μα είναι μονάχο του μια χώρα ολάκερη.
Εκεί ο κόσμος ζει με αξιοπρέπεια γιατί" βασιλεύει το δίκιο.» «Τι λες, παππού; Υπάρχει τέτοιος κόσμος; Να πάμε κι εμείς εκεί.»
«Αν υπάρχει λέει! Όλοι οι άνθρωποι έχουν δουλειά. Πηγαίνουν σχολειό και μορφώνονται. Άμα αρρωστήσουν έχουν γιατρούς να τους κάνουν καλά χωρίς λεφτά και δεν υπάρχουν ρουφιάνοι μήτε αφεντικά. Σε μια τέτοια χώρα μπορούσαμε να ζούμε κι εμείς, παιδί μου αλλά μας πήραν την εξουσία μέσα απ’ τα χέρια.»
Πήγε να δακρύσει ο γέροντας, μα δεν άφησε το δάκρυ να βγει απ’ το μάτι του.
«Αυτά πληρώνουμε, Μανολιό μου και θα πληρώνουμε για πολλά χρόνια ακόμα. Έχουν παιδί μου πολλά να δούνε τα μάτια σου μέχρι να μάθει ο εργάτης να λέει τα σύκα-σύκα και τη σκάφη-σκάφη.» «Αυτό φταίει παππού; Που δεν λέμε τα πράγματα με τ’ όνομα τους; Δηλαδή, άμα τα λέμε σωστά, αλλάζει ο κόσμος;»
«Άμα λέμε την αλήθεια και παλεύουμε γι’ αυτήν, ναι αλλάζει! Έως τότε όμως, σφίξε τα δόντια σου και προχώρα. Και στις δυσκολίες να μην τα παρατάς. Σε μια στιγμή έρχονται τα πάνω κάτω.»
«Και πότε θα έρθει αυτή η στιγμή, παππού;»
«Κανένας δεν ξέρει. Να είσαι χαρούμενος όταν είσαι καλά και μπορείς να παλεύεις για το δίκιο.»
«Είμαι χαρούμενος, παππού, αλλά μόνο εμείς θα παλεύουμε; Φτάνει αυτό;» «Μια σπίθα φτάνει για ν’ ανάψει και να φουντώσει η φωτιά, παιδί μου. Μια στάλα φτάνει για να ξεχειλίσει το ποτήρι. Το τσικάλι σαν θα βράσει, το καπάκι θα πετάξει κι αυτό έχει γίνει πράξη.»

Απόσπασμα από το μυθιστόρημα "Στη ρίζα του αετού":
Για τον Φιντέλ Κάστρο