ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

TRANSLATE

Τετάρτη 25 Ιανουαρίου 2017

«Kομμούνι, θα Πεθάνεις Εδώ Προδότη. Δεν υπογράφεις, εεε;»Tο χρονικό της Δολοφονίας των «Αμετανόητων».

  
Η μεγάλη σφαγή της Μακρονήσου - Το χρονικό της εν ψυχρώ δολοφονίας των 300 αμετανόητων φαντάρων - Media
«Κείνο το βράδυ σώπαιναν οι λύκοι, γιατί ούρλιαζαν οι άνθρωποι.
Εκείνο το πρωί τα κοκόρια του Λαυρίου για πρώτη φορά δε λάλησαν. Μόνο τα σκυλιά της πόλης ανέβηκαν στο καρβουνόχωμα και κλαίανε όλη τη νύχτα. Όσο για τους ανθρώπους, όλες αυτές τις νύχτες παρακολουθούσαν τη ζωή απ’ τις χαραμάδες... Σάστιζαν πως, αυτό που γινόταν αντίκρυ, δεν το είχε γράψει ακόμα η Αποκάλυψη»
Μενέλαος Λουντέμης
«Οδός Αβύσσου, αριθμός 0»
στο ΠΟΝΤΙΚΙ,
Ο ήχος των κυμάτων ήταν η μοναδική του συντροφιά τις τελευταίες 72 ώρες.
 Βρισκόταν δεμένος πισθάγκωνα, κοντά στην ακτή, προς την πλευρά που το καταραμένο νησί το έδερναν οι άνεμοι και το έκαιγε ο ήλιος. «Πρέπει να συνεχίσω να μετράω, αλλιώς θα τρελαθώ, θα χάσω το μυαλό μου», σκέφτηκε και σε κάθε παφλασμό πρόσθετε και ένα κυματάκι.
Ένας μεγάλος πάσσαλος, που ακουμπούσε την πλάτη του, είχε ακινητοποιήσει τα χέρια του και δυο μικρότεροι τα πόδια του. Το κορμί του ήταν ολόκληρο μια πληγή. 
Η ξηρασία και ο ήλιος είχαν κάνει το δέρμα του να σκάσει και να καεί. Ο καυτός αέρας, που φυσούσε δαιμονισμένα, είχε γεμίσει τις πληγές με σκόνη και άμμο. Είχε βγάλει φουσκάλες που έσπαγαν μόνες τους και το πηχτό υγρό που έβγαινε από μέσα νόμιζε ότι τον δρόσιζε. Τα χείλη του και το στόμα του είχαν σκληρύνει. Δεν είχε καθόλου σάλιο. Διψούσε. Εδώ και κάποιες ώρες δεν αισθανόταν τα γυμνά του μέλη που είχαν μουδιάσει, έτσι σφιχτά δεμένα που ήταν. Τα αυτιά του βούιζαν συνεχώς και το κεφάλι του νόμιζε ότι θα εκραγεί.
«Θα τρελαθώ», ξανασκέφτηκε. «Πεντακόσια δεκατρία, οκτακόσια δεκαεπτά... Όχι, πεντακόσια δεκατέσσερα...» συνέχισε το μέτρημα. 
Από απέναντι έβλεπε καθαρά τα φώτα από το Λαύριο. Σε λίγη ώρα θα ξημέρωνε και η ζωή στην πόλη θα ξεκινούσε κανονικά. Ο χασάπης θα πουλούσε το κρέας, ο γαλατάς θα μοίραζε το γάλα, ο μανάβης θα έβγαζε τα φρέσκα φρούτα του για να τα πουλήσει. Σκέφτηκε πώς είναι να δαγκώνεις λαίμαργα το καρπούζι και να γεμίζει το στόμα σου από αυτή τη γλυκιά υγρή σάρκα. Το στόμα του ξεράθηκε ακόμη περισσότερο. Θα λιποθυμούσε. Διψούσε.
Σκέφτηκε τα παιδιά του. Τον Αλέξη του. Να παίζουν μαζί και να γελάνε. Θα ήθελε να μπορούσε να σφίξει στην αγκαλιά του τη μικρή του κόρη που γεννήθηκε μια εβδομάδα αφότου τον πήραν με το καΐκι για το νησί. Άρχισε να κλαίει. Δάκρυα δεν έτρεχαν από τα μάτια του, κάθε υγρό του σώματός του είχε στερέψει. Όμως έκλαιγε με λυγμούς. Δεν μπορούσε να συγκρατηθεί. Δάγκωσε δυνατά τα ξεραμένα χείλη του και ρούφηξε το ίδιο του το αίμα για να ξεδιψάσει. 
Λίγες ώρες νωρίτερα
«Αλφαμίτες στη σκηνή μας». Δεν χρειάστηκε να του πουν κάτι άλλο. Αμέσως έσβησε το τσιγάρο του, που κάπνιζε με ανοιχτά τα πίσω κράσπεδα, το έκρυψε ανάμεσα σε κάτι πέτρες και άρχισε να καθαρίζει το πάτωμα. Μέσα στη μικρή σκηνή μπήκαν δυο αλφαμίτες. Ο ένας στάθηκε στην είσοδο, ο άλλος προχώρησε με βλέμμα αυστηρό. «Τι κάνει αυτούνος ιδώ και είν’ ξαπλουμέν’ς; Κοιμάτ’;».
«Έχει χαρτί γιατρού, συνάδελφε. Τον χτύπησε πολύ ο ήλιος όπως έσπαγε πέτρες και λιποθυμάει συνέχεια», απάντησε ο Γιάννης Δρακόπουλος, σκαπανεύς, που υπηρετούσε την πατρίδα του στον Οργανισμό Αναμορφωτηρίων Μακρονήσου. Ήταν τυχερός. Δεν πολεμούσε στα βουνά τους συμμορίτες, αλλά βρισκόταν σε μια «νέα Εδέμ στα μάτια της ελληνικής Ιστορίας». Ήταν τυχερός γιατί, αν και παραστράτησε, το κράτος τον είχε στείλει στην «εθνική κολυμβήθρα», όπου σε αυτό το «αναρρωτήριο ψυχών» το μυαλό του θα υγίαινε από το μίασμα και θα ξαναγεννιόταν: «Στη Μακρόνησο αναγεννάται η Ελλάς ωραιοτέρα στην ψυχή των Ελλήνων». 
Ο αλφαμίτης τον κοίταξε ακόμη αυστηρότερα. «Δρακόπουλε, άφ’σε τ’ς μαλακίες κι έλ’ μαζί μ’. Δεν ιμπουρείς να με κουροϊδέψ’ς ισύ ιμέν. Ιγώ όταν παρ’δίδατε την πατρίδα στους Σλάβ’ς, ήμουν δίπλα στου Γρίβα στου Θησείου. Κανείς δεν μι κουροϊδεύ’ ιμένα. Πάμε μια βόλτα, πουλάκι μου».
Ο Δρακόπουλος δεν μπορούσε να περπατήσει από το ξύλο. Τα πόδια του πονούσαν, η πλάτη του πονούσε, τα μπράτσα του είχαν πιαστεί από το σπάσιμο και το κουβάλημα πέτρας. Παρ’ όλα αυτά ανέβαινε την ανηφόρα χωρίς να γλιστρά και με την ίδια ταχύτητα με τους βασανιστές του. Σε λίγο βρισκόταν στο γραφείο του διοικητή του λόχου του. 
«Λοιπόν, Δρακόπουλε, έχω μπροστά μου τον φάκελό σου. Βαρύς, Δρακόπουλε, πολύ βαρύς. Κρίμα, έχεις και δυο παιδάκια. Κρίμα γι’ αυτή τη γυναίκα που τα μεγαλώνει. Είναι και σαν τα κρύα τα νερά, μου λένε και κάποια πουλάκια. Δεν φοβάσαι που την αφήνεις μόνη; Κρίμα και για σένα. Απόφοιτος Νομικής και έμπλεξες με τους κομμουνιστές. Δεν σ’ αρέσει η πατρίδα σου, Δρακόπουλε;». 
Ο απόφοιτος της Νομικής, σε στάση προσοχής, απάντησε: «Αγαπώ την πατρίδα μου, κύριε διοικητά».
«Κάθισε, παιδί μου», του είπε ευγενικά. «Η πατρίδα σε αγαπάει και είναι διατεθειμένη να ξεχάσει ό,τι κακό της έκανες και να σε δεχτεί ξανά εις τους κόλπους της. Διάβασε αυτό το χαρτί και βάλε την υπογραφή σου. Μετά ο βαρύς αυτός φάκελος θα γίνει σαν πούπουλο πάπιας. Λευκός και ελαφρύς». Ο διοικητής έσπρωξε ευγενικά προς το μέρος του μια δακτυλογραφημένη κόλλα χαρτί και μετά, με εξαιρετικά αργές κινήσεις, έβαλε δροσερό νερό από μια γυάλινη κανάτα που είχε μπροστά του. 
Ο Δρακόπουλος λίγο έλειψε να πάθει αποπληξία. Όχι από τον ήχο του γάργαρου νερού που άκουγε στ’ αυτιά του. Τι κι αν το προηγούμενο βράδυ τους είχαν ταΐσει παστές ρέγκες, αλλά τους είχαν απαγορεύσει να πιουν νερό; Κόντεψε να πάθει αποπληξία από αυτό που διάβασε στο χαρτί:
«ΔήλωσιςΟ κάτωθι υπογεγραμμένος... κλάσεως... εκ... και διαμένων εις... δηλώ υπευθύνως και εν γνώσει των συνεπειών του νόμου περί ψευδούς δηλώσεως και χωρίς να ασκηθή βία τα κάτωθι:
Ουδέποτε υπήρξα κομμουνιστής και ουδεμίαν σχέσιν έχω με το συνωμοτικόν ΚΚΕ. Προσεχώρησα εις το ΕΑΜ με σκοπόν να απελευθερώσω την πατρίδα μου από τους κατακτητάς. Μετ’ ολίγον καιρόν αντελήφθην ότι όπισθεν του ΕΑΜ ήτο το ΚΚΕ, το οποίο ήτο η πηγή πάσης ενεργείας και πράξεως του ΕΑΜ.
Επειδή είμαι γνήσιο Ελληνόπουλο, καταδικάζω και αποκηρύσσω μετά βδελυγμίας όλας τας αναρχοβουλγαροκομμουνιστικάς οργανώσεις: ΕΑΜ, ΕΛΑΣ, ΕΠΟΝ, ΕΑ, αίτινες αποτελούν τα εγκληματικά σλαυόβουλα και αντεθνικά συγκροτήματα, σκοπός των οποίων είναι η κατασκόπευσις παντός ό,τι αφορά το κράτος και ιδία τον στρατόν και η υποδούλωσις της φυλής μας εις τους προαιώνιους εχθρούς μας Βουλγάρους - Σέρβους και γενικώς Σλαύους οίτινες πάντοτε ατίμως και υπούλως είτε διά της πανσλαυιστικής ιδέας προσπαθούν να αποσπάσουν εδάφη άτινα είναι ποτισμένα με ιδρώτα και αίμα των προγόνων μας. Τίθεμαι πολέμιος των άνω σλαυοδούλων και ανθελληνικών συγκροτημάτων μέχρι της τελικής εξαλείψεώς των.
Η παρούσα μου επιθυμώ να δημοσιευθή εις τον τύπον και αναγνωσθή εις την εκκλησίαν της ενορίας μου.
Β.Σ.Γ. 802 τη...Ο Δηλών...».
Ο Δρακόπουλος σηκώθηκε αργά από την καρέκλα. «Λυπούμαι, κ. διοικητά. Δεν θα υπογράψω».
Ο διοικητής του λόχου, που μέχρι εκείνη τη στιγμή φορούσε τη μάσκα του στοργικού πατέρα, μισόκλεισε τα μάτια: «Kομμούνι, θα πεθάνεις εδώ. Προδότη. Δεν υπογράφεις, εεε;».
Αμέσως έπεσαν επάνω του οι δυο αλφαμίτες που είχαν ήδη βγάλει τα μακριά ξύλινα κλομπ τους. Στο πέμπτο γεμάτο χτύπημα στο κεφάλι, ο Δρακόπουλος ένιωθε να σβήνει. Πρόλαβε να ακούσει τον διοικητή να λέει: «Μην τον σκοτώσετε, ρε ηλίθιοι. Αύριο τον θέλω περδίκι, να βρίσκεται μαζί με τους άλλους στο γήπεδο. Θα καλοπεράσει εκεί...». Ήταν απόγευμα της 28ης Φεβρουαρίου του 1948...
Η σφαγή
Τον Γιάννη Δρακόπουλο τον συνέφεραν οι συνάδελφοί του στη σκηνή, όπου τον πέταξαν αναίσθητο οι αλφαμίτες. Το πρόσωπό του ήταν γεμάτο ξεραμένα αίματα. Κάποιος εκ περιτροπής όλη τη νύχτα κατέβαινε μέχρι τη θάλασσα, έβρεχε ένα κομμάτι ύφασμα και ερχόταν να καθαρίσει τις πληγές του. Ο Γιάννης ανέβαζε πυρετό. Όλο το βράδυ μέχρι να ξημερώσει η 29η ψηνόταν και παραληρούσε. Φώναζε τα παιδιά του, έκλαιγε, ούρλιαζε. Κάθε του κίνηση τον τσάκιζε από τον πόνο. Οι συνάδελφοί του κρατούσαν και δρόσιζαν το κεφάλι του με απαλές κινήσεις. Το πρωί η γνωστή φωνή από τα μεγάφωνα διέκοψε τη διαδικασία: «Όλοι οι στρατεύσιμοι του Α’ Τάγματος Σκαπανέων» (ΑΕΤΟ) να πάνε για εκκλησιασμό».
«Σήκω, Γιάννη, θα σε κουβαλήσουμε εμείς. Σήκω, αδερφέ μου, γιατί εάν μείνεις μόνος στη σκηνή και σε βρουν, θα σε σκοτώσουν σαν το σκυλί και θα πουν ότι έκανες ψαράκι και αυτοκτόνησες». Το «ψαράκι» ήταν η απονενοημένη βουτιά κάποιων κρατουμένων με το κεφάλι στους βράχους για να χάσουν τις αισθήσεις τους και να σταματήσουν τα βασανιστήρια. 
Οι αμετανόητοι του ΑΕΤΟ, του «ερυθρού τάγματος», εκείνοι που δεν υπέγραφαν δήλωση, κινήθηκαν προς το γηπεδάκι του νησιού. Ανθρώπινα ράκη, ζωντανοί νεκροί, από τα βασανιστήρια και τη δίψα, 4.500 φαντάροι έσερναν τα βήματά τους μέχρι που έφτασαν εκεί. Στους λόχους είχαν μείνει μόνον οι ασθενείς, οι νερουλάδες, οι γραφιάδες και οι μάγειρες. Μετά την έπαρση της σημαίας, οι στρατιώτες διατάχθηκαν να πάνε στο θέατρο για να ακούσουν «θρησκευτική ομιλία». Μόνο έτσι τα ελληνορθόδοξα ιδεώδη θα ξερίζωναν από μέσα τους τη σαπίλα του κομμουνισμού. 
Ο Γιάννης είχε συνέλθει και ο πυρετός του είχε πέσει. Πλέον δεν τον υποβάσταζαν οι συνάδελφοί του. Ξαφνικά από το βάθος μια ομάδα από αλφαμίτες έσπαγαν στο ξύλο και έσερναν από τα μαλλιά και τα ρούχα τους απαλλαγμένους λόγω ασθένειας. Άρρωστους φαντάρους τους κλώτσαγαν, τους χτύπαγαν με τα κλομπ και τους έβριζαν για να συγκεντρωθούν κι εκείνοι στο γήπεδο. 
Οι αμετανόητοι του ΑΕΤΟ διαμαρτυρήθηκαν. Ο Γιάννης φώναζε και εκείνος με όση δύναμη είχε: «Ρε, δεν βλέπετε ότι είναι άρρωστοι; Ντροπή. Έχουν απαλλαγεί. Ντροπή σας, αλήτες». Οι 4.500 φαντάροι του ΑΕΤΟ είχαν γίνει μια ανθρώπινη ασπίδα μέσα στο γήπεδο. 
Τότε ο υπασπιστής Καρδαράς έβγαλε το πιστόλι του και πυροβόλησε στον αέρα. Το σύνθημα είχε δοθεί. Αμέσως οι άνδρες του λόχου ασφαλείας, οι φρουροί οι οποίοι από πριν είχαν ακροβολιστεί γύρω από το γήπεδο, άρχισαν να πυροβολούν στο ψαχνό. Πέντε φαντάροι έπεσαν αμέσως νεκροί και τουλάχιστον άλλοι 10 τραυματίστηκαν από σφαίρες. 
«Αίσχος, δολοφόνοι, ντροπή. Γιατί μας δολοφονείτε;». 
Οι άνδρες του ΑΕΤΟ, χωρίς να κουνηθούν από τη θέση τους, ζητούσαν εξηγήσεις. Φώναζαν, έκλαιγαν, έπιαναν τους νεκρούς τους και τους χάιδευαν λες και κοιμόντουσαν και ήθελαν να τους ξυπνήσουν. Ο διοικητής Βασιλόπουλος μίλησε με επιτροπή των στρατιωτών και τους εγγυήθηκε την προσωπική τους ασφάλεια, ενώ δέχτηκε να εξεταστούν τα γεγονότα από διακομματική επιτροπή για να διαλευκανθεί πλήρως η υπόθεση και να τιμωρηθούν παραδειγματικά οι ένοχοι της σφαγής.
Κανείς φαντάρος όλο το βράδυ δεν μετακινήθηκε από το γήπεδο. Το ξημέρωμα στις ακτές του καταραμένου νησιού εμφανίστηκε μια ακταιωρός του Πολεμικού Ναυτικού. Επάνω της πάνοπλοι ναύτες σημάδευαν τους φαντάρους του ΑΕΤΟ. Από τον τηλεβόα ακούστηκε η φωνή της ίδιας της κόλασης:
«Στρατιώται, σας ομιλεί ο συνταγματάρχης Μπαϊρακτάρης. Συλλάβετε και απομονώσατε τους δολοφόνους που δημιούργησαν τα χθεσινά γεγονότα. Αποδοκιμάστε τους αρχηγούς σας και συγκεντρωθείτε εις τον 7ον λόχον». 
Οι σκαπανείς του ΑΕΤΟ κοίταζαν με απορία ο ένας τον άλλον. «Μα για ποιους δολοφόνους μιλάει; Εμάς δολοφόνησαν, εμείς δεν κινηθήκαμε». 
Τις σκέψεις τους έκοψαν σαν μαχαίρι οι ριπές. Μυδράλια που είχαν στηθεί το βράδυ πέριξ του χώρου σάρωναν με τις σφαίρες τους τα κορμιά. Το χώμα στο γήπεδο δεν προλάβαινε να ρουφήξει το αίμα. Σχημάτιζε λάσπη. Κόκκινη λάσπη. 
Ήταν μια σφαγή που μόνο με τις δολοφονίες των κατακτητών Γερμανών μπορούσε να συγκριθεί. Οι φαντάροι έγιναν ένα κουβάρι και έψελναν τον Εθνικό ύμνο. Έτσι πέθαιναν.
Ο Μίμης Βρονταμίτης, καπετάνιος του καϊκιού που έκανε τη διαδρομή Λαύριο - Μακρονήσι, θα πει χρόνια αργότερα:
«Έζησα όλα τα δραματικά γεγονότα της Μακρονήσου το 1948. Ο στρατός μας με είχε επιταγμένο με το καΐκι μου “Άγιος Νικόλαος”, επί μισθώ, οκτώ χιλιάδες δραχμές τον μήνα. Κουβαλούσα από το Λαύριο πέρα στη Μακρόνησο φαντάρους, πολιτικούς υπόδικους, νερό σε βαρέλια και άλλα.
Στο φοβερό τουφεκίδι του Μάρτη 1948 ο Σκαλούμπακας (για τις υπηρεσίες του στη Μακρόνησο προήχθη σε στρατηγό) μου κόλλησε το πιστόλι στο κεφάλι και με απειλές με διέταξε να κουβαλάω σκοτωμένους φαντάρους πέρα μακριά στον Κάβο Ντόρο, στο ξερόνησο Σαν Τζιόρτζιο. Στο Γ’ Τάγμα φόρτωνα τους νεκρούς φαντάρους, που τους εξέταζε ο γιατρός Μαλάμης, κι έγραφε στο πιστοποιητικό θανάτου τη λέξη “νεκρός”. Ήτανε δίπλα στον γιατρό Μαλάμη κι άλλοι δύο γιατροί.
Τους σκοτωμένους φαντάρους τους τακτοποιούσανε στριμωχτά στο αμπάρι οι αλφαμίτες Χούμης και Δήμητρας, Λαγός. Σ’ ένα μόνο δρομολόγιο φορτώσαμε 185 νεκρούς φαντάρους.
Εκεί στο Σαν Τζιόρτζιο περίμενε καράβι πολεμικό. Οι ναύτες παίρνανε τους σκοτωμένους φαντάρους και τους χώνανε μέσα σε συρμάτινα δίχτυα με βαρίδια και τους φουντάρανε στον βυθό της θάλασσας. Αυτό ξανάγινε. 
Οι νεκροί όλοι - όλοι ήταν 350 κοντά, τους μέτραγα έναν - έναν και ήταν 350 φαντάροι νεκροί. Αυτή ήταν η πιο τραγική περιπέτεια που έζησα στη ζωή μου». 
Ύστερα από ώρα η σφαγή σταμάτησε έτσι ξαφνικά, όπως είχε αρχίσει. 
Το ΑΕΤΟ είχε σπάσει και ήταν έτοιμο να επανέλθει στους κόλπους της πατρίδας. Πολλοί φαντάροι συνελήφθησαν ως πρωταίτιοι των επεισοδίων. Ο Γιάννης ήταν ένας από εκείνους. 
Τις επόμενες ημέρες δοκίμασαν στο κορμί του κάθε βασανιστήριο. Ξύλο, φάλαγγα, εικονικούς πνιγμούς. Πέρασε από τα «πασαλάκια», από το «αεροπλανάκι» και φυσικά από το «σιδερωτήριο». 
Εκεί δεν άντεξε. 
Ο Δρακόπουλος με δάκρυα ζήτησε να υπογράψει.
 Το έκανε. 
Στην Αθήνα, όπου επέστρεψε, άρχισε να μπαινοβγαίνει στα ψυχιατρεία. 
Ήταν πλέον μισότρελος. Του έκαναν ηλεκτροσόκ για να επανέλθει. 
Τα βράδια ξύπναγε με λυγμούς και μετρούσε: «Πεντακόσια τριάντα... επτακόσια σαράντα δύο... Όχι... πεντακόσια τριάντα ένα...». 
Τα χείλη του ήταν ματωμένα κάθε βράδυ από το δάγκωμα.
Καταγραφή από φίλο στο f/b
Αλίευση - Παρουσίαση: Viva.La.Revolucion

«Αν δεν φτάσει ο άνθρωπος στο χείλος του γκρεμού, δε θα βγάλει η ράχη του φτερούγες να πετάξει, μου έχει γράψει η κόρη μου εδώ πίσω».


Η δύναμη μέσα σου

Ήταν άσχημα τα λευκά δωμάτια της κλινικής μας όταν ήταν γεμάτα.
Έμοιαζαν με φυλακές. Μέσα τους έκρυβαν ανθρώπινες ιστορίες, πόνους και κάποια χαμόγελα, που ήταν το βασικό όπλο όλων μας εδώ μέσα.
Χθες ήρθε στην κλινική να εγχειριστεί η Αγγελική. Ο γιατρός της είχε πει πως ήταν ένας όγκος στο στήθος και έπρεπε να αφαιρεθεί.
Η Αγγελική μπήκε στο λευκό δωμάτιο στις δέκα και βγήκε στις τέσσερις.
Αφού συνήλθε πήγα δίπλα της, έπιασα το χέρι της και την άκουσα. 
Αυτή ήταν η δουλειά μου, να αγγίζω τα χέρια αυτών των γυναικών και να μοιραζόμαστε λίγο τον πόνο ή τη δύναμη. 
Χτίζαμε αμφίδρομη σχέση από το πρώτο δευτερόλεπτο και η καθεμιά έδινε στην άλλη ό,τι της έλειπε.
«Ήμουν διακοπές. Έπιασα κάπως το στήθος μου στο μπάνιο και ένιωσα ένα γρουμπουλάκι. Το προσπέρασα. Τελείωσαν οι διακοπές κι αυτό ήταν εκεί και είχε εμφανιστεί και ένας μικρός πόνος. Φοβήθηκα. Δεν ήθελα να σκεφτώ τι μπορεί να ήταν. Άλλωστε ήταν προς τη μασχάλη όλο αυτό και κάπως μια αισιοδοξία την είχα. Πήγα στο γιατρό και μου είπε πως το προλάβαμε. Και μάλλον το προλάβαμε. Τώρα νομίζω θα γίνω καλά. Αν και πριν καλά ένιωθα. Πώς γίνεται να νιώθεις καλά και να μην είσαι, δεν μπορούσα να το καταλάβω.»
Η Αγγελική μου κρατούσε σφιχτά το χέρι, με όση δύναμη θα μπορούσε να έχει κανείς μετά από μία μεγάλη εγχείρηση. 
Την κοιτούσα στα μάτια, αλλά το μάτι μου πήγαινε σε μία φωτογραφία που είχε στο κομοδίνο με την κόρη και τον άντρα της. 
Με έβλεπε που κοιτούσα.
«Αυτοί είναι οι θησαυροί μου», μου είπε, 
«Ξέρεις τι; 
Νομίζω πως ο καρκίνος τους φοβάται κάτι τέτοιους θησαυρούς και κάνει πίσω.
 Αν ήταν άνθρωπος ο καρκίνος, θα ήταν σκυθρωπός και μαυροφορεμένος κι εμείς κάναμε μια συμφωνία με τους θησαυρούς μου. 
Θα ντυνόμαστε με πολύχρωμα ρούχα και θα χαμογελάμε. Τα τρέμει ο καρκίνος αυτά.»
Της βάζω στο χέρι ένα χαρτί, με τη συνταγή του γιατρού. Ένα χάπι για τα επόμενα τρία χρόνια και κάποιες χημειοθεραπείες. Τα διαβάζει σα να διαβάζει ποίημα αγαπημένου ποιητή. Απόρησα πως είχε τόση ηρεμία μέσα της.
«Ναι», μου λέει. «Μόνο ένα πρόβλημα έχω. Δε μου πηγαίνουν οι περούκες. Ακόμη και στις απόκριες, πιο μικρή με τον άντρα μου, τα άφηνα πάντα ελεύθερα τα μαλλιά μου.»
Έκανε προσπάθειες να γελάσει, κρατούσε τους όρκους που είχε δώσει και ήξερε πως κάποια άλλη αντίδραση δε θα ωφελούσε.
«Ξέρεις τι; Σε εκείνο το ταξίδι που σου έλεγα πριν, είχα αγοράσει κάτι μαντήλια, γαλάζια με ασημένιες λεπτομέρειες. Θα μου πηγαίνουν λες;»
Τι να της έλεγα; Πως εξηγείται αυτή η δύναμη και από πού βγαίνει; Από πού την έπαιρνε; Όχι από εμένα, δεν είχα τόση να δώσω. Ούτε διάθεση συμπονετική είχα, δεν ταιριάζουν αυτά εδώ.
Ο καρκίνος του μαστού είναι η συχνότερη μορφή καρκίνου που προσβάλλει τις γυναίκες. Αν κάτι ίσως δεν γνωρίζουμε, είναι ότι μπορεί να προσβάλλει και άντρες.
Έχει στρατηγική αντιμετώπισης ο καρκίνος κι αυτή είναι τριπλή: πρόληψη, πρώιμη διάγνωση, θεραπεία.
Να αγγίζεις το στήθος σου και να αυτοεξετάζεσαι.
Μην ξεχνάς πως ο σύντροφός σου είναι κι αυτός υπεύθυνος για την υγεία σου. Έχεις δίπλα σου ένα μικρό γιατρό που μπορεί να σε εξετάσει κι εκείνος.
Η μαστογραφία, αν είσαι πάνω από σαράντα είναι απαραίτητη κάθε χρόνο, διότι ο καρκίνος στρέφεται σε αυτές τις ηλικίες. Και οι μικρότερες, όμως, οφείλουν στον εαυτό και την υγεία τους να ελέγχονται, κάθε δύο με τρία χρόνια.
Είχα αφαιρεθεί και η Αγγελική είχε βρει ένα συνδετήρα, για να καρφιτσώσει τη συνταγή του γιατρού πίσω από τη φωτογραφία.
«Αν δεν φτάσει ο άνθρωπος στο χείλος του γκρεμού, δε θα βγάλει η ράχη του φτερούγες να πετάξει, μου έχει γράψει η κόρη μου εδώ πίσω. Ο Καζαντζάκης δεν το έλεγε αυτό;»
Χαμογέλασα και της κούνησα καταφατικά το κεφάλι. Η Αγγελική το είχε μέσα της το φάρμακο, οι συνταγές του γιατρού ήταν βοηθητικές.
Θα συνεχίσει να πετάει σε αυτόν τον κόσμο, θα συνεχίσει να δίνει αγάπη, μαζί με τη συμμορία της, την οικογένειά της. Θα φοράει, για λίγο, αυτά τα πολύχρωμα μαντήλια των διακοπών και θα αρχίσει να διαβάζει και Καζαντζάκη, μου είπε.
Και επειδή τα δωμάτια των κλινικών πρέπει να είναι άδεια, αυτοεξετάσου, αυτοελέγξου, αγαπήσου.
Ο άνθρωπος έχει μέσα του τα υλικά που χρειάζεται για να σηκώνεται κάθε φορά που πέφτει.
Κι αν τα υλικά αυτά σου έχουν τελειώσει, σήκωσε το βλέμμα σου και πιάσου από αυτό το χέρι που θα δεις πρώτο.

Τρίτη 24 Ιανουαρίου 2017

Το νταβατζιλίκι και η "συμφωνία κυρίων" των πρώην δημ. Αρχών της Πάτρας

Τ΄ακούτε Πατρινοί ; 
Συμφώνησαν να δίνουν μηνιάτικο 27.000 ευρώ !
Για να υποστηρίζειτο σύστημα ελεγχόμενης
στάθμευσηςμε τα παρκόμετρα, 
ένας υπάλληλος !
ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΣΤΑΘΗ ΚΕΡΑΜΙΔΑ
Εδώ και δυόμιση χρόνια έχει καταργηθεί το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης με παρκόμετρα στην Πάτρα. 
Ωστόσο, ο λογαριασμός για εξόφληση χρηματικών διεκδικήσεων της εταιρείας, έφθασε τώρα στο Δήμο και το τίμημα είναι εξωφρενικό !
Η πρώτη δόση (εξοφλήθηκε ήδη) ήταν 300.000 ευρώ και εκκρεμούν δικαστικώς και άλλες, όπου οι οικονομικές απαιτήσεις της εταιρείας, υπερβαίνουν τις 500.000 ευρώ.

Γιατί συνέβη αυτό ;
Διότι οι προηγούμενοι έκαναν χρήση του συστήματος, αδιαφορώντας για τις συμβατικές υποχρεώσεις τους προς την εταιρεία. 
Έβαλαν το "φέσι" κι άφησαν το χρέος να εξοφληθεί από τους επόμενους (συνήθης πρακτική εδώ και πολλά χρόνια στο Δήμο, παρότι όλοι τους μιλούσαν για…νοικοκύρεμα).
Έτσι, όταν η εταιρεία έστειλε στο Δήμο (με δήμαρχο Πελετίδη) το πρώτο "μπουγιουρντί", αυτό απορρίφθηκε από τον Επίτροπο, επειδή δεν προσκομίστηκε η σύμβαση. Όπως αποδείχτηκε αργότερα, σύμβαση μεταξύ Δήμου και εταιρείας δεν είχε υπογραφεί γιατί, όπως είπαν, είχε γίνει "συμφωνία κυρίων" !!
Η εταιρεία προσέφυγε στα δικαστήρια όπου και δικαιώθηκε. Εκδόθηκε διαταγή πληρωμής κι ο Δήμος, προ ημερών, υποχρεώθηκε να καταβάλλει 300.000 ευρώ, ενώ έπονται οι υπόλοιπες διεκδικήσεις της εταιρείας συνολικού κόστους 800.000 ευρώ.

Όμως, το πλέον εντυπωσιακό στην όλη υπόθεση, είναι ότι, η συμφωνία προέβλεπε πως συμβατική υποχρέωση της εταιρείας ήταν να υποστηρίζει το σύστημα, φυσικά με δικό της προσωπικό.
Διέθεσε, λοιπόν, έναν – όλο κι όλο - υπάλληλο, ο οποίος εγκαταστάθηκε στο Δημαρχείο, σε ξεχωριστό γραφείο, πλήρως εξοπλισμένο.
Για την απασχόληση του ενός υπαλλήλου, ( η βασική του δουλειά ήταν ν΄αλλάζει το χαρτί στα παρκόμετρα) ο Δήμος είχε συμφωνήσει να καταβάλλει 27.000 ευρώ το μήνα !

Από τα παραπάνω, καθίσταται σαφές ότι , το σύστημα με τα παρκόμετρα,  εκτός από ατελέσφορο και, εν πολλοίς, αχρείαστο, ήταν ένα σύστημα που κόστιζε ο… κούκος αηδόνι !
Παραδόξως, όμως, είχε πάντοτε ένθερμους υποστηρικτές από το παραγοντικό κατεστημένο της πόλης , οι οποίοι αρέσκονταν στο νταβατζιλίκι και την "αρπαχτή" που γινόταν και τώρα δείχνουν αποστροφή στο δωρεάν σύστημα στάθμευσης που εφαρμόζεται.

Γι αυτό και εξακολουθούν να μας θυμίζουν, αυτοί οι "καλοί νοικοκυραίοι", πόσο χουβαρντάδες υπήρξαν με τα λεφτά των πατρινών.

Δευτέρα 23 Ιανουαρίου 2017

θα συμπαραστέκεται ο «πνευματικός κόσμος» μας στη δυσχέρεια κάθε συνανθρώπου μας ;;

«Πνευματικές» ανησυχίες για τον ΔΟΛ


Διαβάζω τη δημόσια ανακοίνωση-έκκληση του πνευματικού κόσμου για τη στήριξη του ΔΟΛ και εντυπωσιάζομαι από το πλήθος των συνυπογραφόντων και την ηχηρότητα των ονομάτων, που άμεσα κινητοποιήθηκαν. Εκατοντάδες άνθρωποι της επιστήμης, των γραμμάτων, των τεχνών του πολιτισμού κ.ά. έσπευσαν να συνυπογράψουν την παρακάτω ανακοίνωση:
«Καλούμε την Κυβέρνηση και όλη την Αντιπολίτευση, τις Τράπεζες και τη Δικαιοσύνη να δείξουν την επιβαλλόμενη ευαισθησία απέναντι σε έναν ιστορικό Δημοσιογραφικό Οργανισμό και να στηρίξουν – για όσον χρόνο απαιτεί η ρύθμιση των χρεών και των όποιων εκκρεμοτήτων – τη συνέχιση της έκδοσης των εφημερίδων «Το Βήμα» και «Τα Νέα», των Περιοδικών και της λειτουργίας του ραδιοφωνικού Σταθμού Βήμα FM, του ενημερωτικού πόρταλ in.gr και του πλήθους των ιντερνετικών σελίδων.
Τέτοιες φωνές – είτε συμφωνεί κανείς είτε διαφωνεί με όλες τις απόψεις τους – πρέπει να συνεχίσουν να ακούγονται, τώρα που η Ελλάδα χρειάζεται την πολυφωνία όσο ποτέ και ακόμη περισσότερο γιατί ο σύγχρονος ελληνικός πολιτισμός πάντοτε στηρίχτηκε σε τέτοιες φωνές.
Η καταδίκη σε ανεργία ενός ακόμη μεγάλου αριθμού εργαζομένων, δημοσιογράφων, τεχνικών και άλλων που δοκιμάζονται ήδη επί μήνες, θα είναι μια νέα ανοιχτή πληγή στην οικονομία, στον πολιτισμό, στην Παιδεία και στα Γράμματα που πρέπει να αποφευχθεί πάση θυσία.»

Αντιλαμβάνομαι προφανώς την ιστορικότητα του δημοσιογραφικού οργανισμού. Αναρωτιέμαι όμως, αν σε αυτή την ιστορικότητα προσμετρείται και η περίοδος 1941-1944. Αναρωτιέμαι επίσης, πόσο και πώς εφημερίδες με μεγάλο έρεισμα στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης συνεισέφεραν στον πλουραλισμό, όταν την περίοδο που ήταν κραταιές, η ελληνική δημοσιογραφία κατρακυλούσε τη μία θέση πίσω από την άλλη στην ετήσια κατάταξη για την ελευθερία του Τύπου. Αλλά μάλλον αυτό θα οφείλεται σε κάποιο δικό μου έλλειμμα, που δεν μου επιτρέπει να αντιληφθώ την ανησυχία, για το που θα βρει χώρο και βήμα να εκφραστεί η συστημική θέση και άποψη.

Τέλος ερχόμαστε και στη συναισθηματική έκκληση των επιλεκτικά αγωνιούντων για τις χαμένες θέσεις εργασίας. Μια έκκληση που δεν αξιώνει ή έστω προτείνει κάποιο μοντέλο ώστε οι εργαζόμενοι να μπορέσουν να πάρουν τη ζωή και την εργασία στα χέρια τους, αλλά καλεί τους ιθύνοντες για οικονομική διευκόλυνση των αφεντικών που προφανώς εξαιτίας των χειρισμών τους, «οι εργαζόμενοι αυτοί δοκιμάζονται επί μήνες».

Πραγματικά, πολύ εντυπωσιακή αυτή η συστράτευση του «πνευματικού κόσμου», τόσο ως προς το πλήθος και τη φαινομενικά ετερόκλιτη προέλευσή του, όσο και προς την αμεσότητα των αντανακλαστικών του. Το παράδοξο όμως είναι, πως δεν θυμάμαι μέχρι σήμερα μια αντίστοιχα συντονισμένη κινητοποίηση όλων αυτών των ονομάτων, που θα έκαναν έκκληση για την «επιβαλλόμενη ευαισθησία» για τα χαμηλά στρώματα, τους άνεργους, τους χαμηλά αμειβόμενους, τους χαμηλοσυνταξιούχους, για άλλους απολυμένους.

Πού είναι σύσσωμο αυτό το ετερόκλητο πλήθος διανοούμενων, να απαιτήσει στήριξη «για όσο χρόνο απαιτεί η ρύθμιση των χρεών και των όποιων εκκρεμοτήτων» ανθρώπων που χάνουν τα σπίτια τους ή το ρεύμα ή όποιο άλλο αγαθό που καθιστά μια κοινωνία πολιτισμένη;

Άραγε, «η καταδίκη σε ανεργία ενός μεγάλου αριθμού εργαζομένων στον ΔΟΛ συνιστά ανοιχτή πληγή στην οικονομία, στον πολιτισμό, στην Παιδεία και στα Γράμματα που πρέπει να αποφευχθεί πάση θυσία», αλλά η απόλυση άλλων εργαζομένων δε συνιστά;

Τα παιδιά που υποσιτίζονται δεν είναι ανοιχτή πληγή για την Παιδεία και τα Γράμματα; Τα νοικοκυριά που ζουν χωρίς ρεύμα, οι άνθρωποι που τρέφονται στα συσσίτια, οι άνθρωποι που έμειναν άστεγοι δεν είναι πληγή για τον πολιτισμό;

Άραγε ο «πνευματικός κόσμος» διατηρεί κάποια σύνδεση με την κοινωνία ή αποτελεί μέρος μιας κρίσης που εκτός από οικονομική, είναι κυρίαρχα κρίση αξιών;

Μήπως ό,τι ορίζεται σήμερα ως πνευματικός κόσμος, έχασε κάπου στην πορεία τις προτεραιότητές του; Διότι στην ιστορία του πολιτισμού, η πνευματικότητα ποτέ δεν βρήκε το δρόμο της, στη επιλεκτική ευαισθησία για τους λίγους.

Αντιλαμβάνομαι πως όλη αυτή η στήριξη και συστράτευση έγινε ως ανταπόκριση στο κάλεσμα συνεργατών του ΔΟΛ. 
Φαντάζομαι όμως, πως οι εργαζόμενοι του οργανισμού, αν έστω και λίγο ήρθαν στη θέση των τόσων επισφαλών εργαζομένων ή των απολυμένων, αν ένιωσαν έστω και φευγαλέα την απόγνωση των ανθρώπων που καθημερινά βιώνουν κάποια απώλεια λόγω της οικονομικής κρίσης, θα συντάσσουν καθημερινά με δική τους πρωτοβουλία ανακοινώσεις προς τις «Τράπεζες, τη Δικαιοσύνη, την Κυβέρνηση και όλη την Αντιπολίτευση» για τη στήριξη κάθε συνανθρώπου μας που βρίσκεται σε δυσχέρεια, και θα καλούν με το ίδιο πάθος όλο τον «πνευματικό κόσμο» να συνυπογράψει. Και έστω καθυστερημένα, ο πνευματικός κόσμος θα ανταποκριθεί στα προβλήματα της κοινωνίας.

Φαντάζομαι πως αφού βρεθεί κάποια λύση για τον ΔΟΛ, θα είναι δυνατό «να στηριχθεί – για όσον χρόνο απαιτεί η ρύθμιση των χρεών και των όποιων εκκρεμοτήτων-» κάθε συνάνθρωπός μας. 
Φαντάζομαι πλέον και κατόπιν τούτου, ένα μεγάλο ρεύμα αλληλεγγύης να συντρέχει κάθε ευπαθή. Φαντάζομαι ο πνευματικός κόσμος να βρει το βηματισμό του και να μας καθοδηγήσει στην έξοδο αυτής της αξιακής κρίσης.

Αλλά εντάξει, εγώ από την άλλη, φαντάζομαι και έναν πιο δίκαιο κόσμο.
..............................................
Viva La Revolucion: Δες και την άποψη του
ΠΑΜΕ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ ΜΜΕ εδώ:
Ο αγώνας των εργαζομένων στο ΔΟΛ πρέπει τώρα να στραφεί στον πραγματικό αντίπαλο

Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017

Νοσ.Ευαγγελισμός:"Τα άκουγα, αλλά μέχρι να τα δω δεν είχα νοιώσει την αγριότητά τους. Σαν Βιασμός."


Stelios Kanakis:

22/1/2017
Από Δήμητρα Διαμαντοπούλου:

Δυστυχώς! Κάθε τι άλλο περισσεύει.
Το μόνο εφημερεύον νοσοκομείο της κεντρικής Αθήνας ο Ευαγγελισμός. Επείγοντα. 6 το απόγευμα. 4 νοσοκόμες,1 γιατρός.
Μία αίθουσα, ένας διάδρομος.
Στην αίθουσα τα φορεία με έναν συνοδό να επιτρέπεται. Οι υπόλοιποι στο διάδρομο.
Ο διάδρομος σαν λεωφορείο σε ώρα αιχμής, οι άνθρωποι που συνοδεύουν τον ασθενή σαν παστές σαρδέλες.
Βήχας. Μάσκες. Αποπνικτικός αέρας.
ή μάσκα και σκας ή τη βγάζεις και αναπνέεις και δεν ξέρεις με τι λοίμωξη θα φύγεις από 'κει μέσα.
Ζαλάδα. Ο θάλαμος όσο μια αίθουσα σχολείου. Μέσα ένα σωρό φορεία στιβαγμένα και ο ένας συνοδός του καθενός -όσων έχουν- να μην χωράει να περάσει.
Τουλάχιστον, λένε 100-120 επείγοντα περιμένουν γιατρό εκεί πέρα.
Στη γωνία μια γιαγιά. Φωνάζει ότι της έχει φύγει ο καθετήρας που της έχουν βάλει και ντρέπεται γιατί κατουράει παντού τριγύρω. Να πάει κάποιος να της τον φτιάξει.
6 το απόγευμα. Μέχρι τις 12 το βράδυ, δεν κατάφερε να πάει κάποια από τις νοσοκόμες που έτρεχαν σαν παλαβές. Η γιαγιά περίμενε να τη δει γιατρός από το πρωί που ήταν εκεί. Και άλλοι.
Μια έγκυος 7 μηνών, με σοβαρό πρόβλημα, δεν κατάλαβα τι. 5 ώρες δεν είχε καταφέρει να τη δει ο ένας και μοναδικός πανικόβλητος γιατρός. Άνθρωποι που τά 'χουν χαμένα, χωρίς συνοδό να πέφτουν από τα φορεία, άλλοι να φωνάζουν ότι κρυώνουν. Άλλοι να διψάνε ή να πονάνε.
Ώρες.
Διάδρομος στις 9. Ακόμα πιο πολύς κόσμος. Κόσμος περιμένει να δει τι θα γίνει με τον δικό του άνθρωπο. Κόσμος φωνάζει.
Κόσμος χάνει την υπομονή του.
Άλλοι κατηγορούν τους πρόσφυγες. Άλλοι τον Τσίπρα. Άλλοι τη Μέρκελ. Αλαλούμ. Φωνές με το σεκιουριτά που δεν αφήνει να περάσουν κι άλλοι. Ζαλάδα. Νερό.
Αποφασίζεις στις 12, μετά από 6 ώρες να πας τον δικό σου άνθρωπο σε ιδωτικό νοσοκομείο, γιατί πρέπει να του αλλάξεις πάμπερ, γιατί φοβάται βλέποντας όλα αυτά,
γιατί φοβάσαι μην κολλήσει κάποια λοίμωξη καθώς όλοι μέσα βήχουν και τα παπούτσια του ενός στο φορείο ακουμπάνε το κεφάλι του άλλου.
Παίρνεις ιδωτικό νοσοκομείο. 1000 ευρώ το βράδυ.
Ζαλάδα.
Την ώρα εκείνη, έρχεται ο γιατρός και εξετάζει τον δικό σου: "Πρέπει να μείνει μέσα οπωσδήποτε να νοσηλευτεί. Αλλά δεν υπάρχουν κρεβάτια. Αν θέλετε στο ράντσο, εδώ πέρα".
Ζαλάδα.
Ιδιωτικό νοσοκομείο, συμβεβλημένο με τον ΕΟΠΥΥ αυτή τη φορά. 500 τη βραδυά. Και λες κι ευχαριστώ.
Βρίσκεται τρόπος και ανακοινώνεις στον έρμο το μοναδικό γιατρό ότι θα τον μεταφέρεις τον δικό σου στην ιδιωτική.
Δείχνει ανακουφισμένος.
Γύρω στα φορεία κατουρημένοι ώρες, κρυωμένοι, χτυπημένοι, εξαντλημένοι, γέροι, νέοι, παιδιά, Έλληνες, πρόσφυγες.
Κάποιοι δίπλα ακούνε, κοιτάζουν με λίγη ζήλεια, λίγη απόγνωση,
απελπισία.
Χαμογελάω με ενοχή.
Μέχρι εκείνη την ώρα -γύρω στη 1 τη νύχτα- ακόμα υπήρχαν άνθρωποι που από το πρωί δεν είχαν καταφέρει να τους δουν.
Η ανθρώπινη αξιοπρέπεια προς πώληση όσο όσο. Την ανθρώπινη μας υπόσταση την εκτέλεσαν.
Τα άκουγα, αλλά μέχρι να τα δω δεν είχα νοιώσει την αγριότητά τους. Σα βιασμός.
Εγκλήματα που γι' αυτά μια μέρα θα γράψει η ιστορία.
Αλλά καμία γραφή στην ιστορία, δεν ξεπλένουν τη φρίκη και το άδικο που αφήνουν πίσω.
Δεν ξέρω τι άλλο να πω...
.............................................................

VivaLaRevolucion: Δες Γιατί:
κάνε κλικ πάνω στην εικόνα να δεις όλο το κείμενο !!
και Εδώ

Σάββας Κωφίδης: «Στη Μάχη με τα Τέρατα του Κρατικού Μηχανισμού και Φασισμού ΒΓΗΚΑ ΝΙΚΗΤΗΣ, Δεν Έγινα ο ΙΔΙΟΣ Τέρας»





Ξεσηκώνει ακόμα και «κωφ…ούς»! 
Σε μία EXtra αποκαλυπτική, δυναμική, επαναστατική κι ΕΞαιρετική συνέντευξη ο Σάββας Κωφίδης τα λέει ΈΞω από τα δόντια! 
Μια διαφορετική κουβέντα του Εξαρχειώτη, με έναν από τους σημαντικότερους πρώην διεθνείς ποδοσφαιριστές, ο οποίος έχει ριζωθεί στις ψυχές και στις καρδιές εγχώριων φιλάθλων, κι όχι μόνο…Μία ΈΞπληξη, δώρο του «ΕΞ» σ’ όλους τους φίλους του! 
Ο Σάββας, λοιπόν, μεταξύ άλλων, μιλά για το «βασιλιά» των σπορ, τις πιο… ανατριχιαστικές, αλλά και αστείες στιγμές που έχει ζήσει, για την αγαπημένη του μεταλλική σκηνή, τον αθλητισμό, τον πολιτισμό, τη μουσική, την τέχνη, τις μπάντες που γουστάρει περισσότερο, τις γυναίκες, τα καλά και τα… άρρωστα του ποδοσφαίρου, την πιο σημαίνουσα… κούπα που έχει σηκώσει, για Εξάρχεια, Θεσσαλονίκη, για όλο τον πλανήτη… 
Επιπρόσθετα, συνθέτει και… κατεβάζει «ενδεκάδες» στο πιο ονειρικό παιχνίδι… Όλοι στις θέσεις σας, αρχίζει το «ματς»! EXjoy! Από την πλευρά μου, Merry EX-mas & an EXciting new year! Stay “EX“!… \m/ \m/


-Σάββα, είσαι διαχρονικά μία από τις πιο… βαριές φανέλες του ελληνικού ποδοσφαίρου. Σύμφωνα με την πολυετή και σπουδαία επαγγελματική σου πορεία / καριέρα, ως ποδοσφαιριστής και προπονητής, τι σε κάνει υπερήφανο και τι αντίστροφα σε απογοητεύει από το «βασιλιά» των σπορ, στη χώρα μας και παγκοσμίως;

Το ποδόσφαιρο είναι ένα παιχνίδι, που προσφέρει έντονα συναισθήματα, τα οποία δύσκολα συναντάς σε άλλα αθλήματα. 
Η κοινωνικότητα και ο πολιτισμός που πηγάζει μέσα από το ποδόσφαιρο είναι πράγματα για τα οποία μπορεί να νοιώθω περήφανος, αλλά για τον μικροαστισμό και τη βρωμιά του καπιταλισμού, που αναδύεται παγκόσμια, δεν μπορώ παρά να είμαι απογοητευμένος.

-Οι πιο… ανατριχιαστικές, αλλά και αστείες στιγμές που έχεις βιώσει, μέσα και έξω από το «χορτάρι».

Ανατριχιάζω με τη βία που ασκείται μέσα και έξω από τα γήπεδα, με το βιασμό του ποδοσφαίρου που συντελείται από τους ανθρώπους, που το διοικούν. 
Οι τραγελαφικές φιγούρες διαιτητών που απροκάλυπτα αλλοιώνουν αποτελέσματα, καθώς και οι γελοίες αποφάσεις των αθλητικών αρχών είναι… αστείες στιγμές, που βιώνουμε και σήμερα στο ποδόσφαιρο. 
Φυσικά, δεν μπορώ να παραλείψω την αθλιότητα και την αστείρευτη πηγή αστεϊσμού της αθλητικής δημοσιογραφίας.

-Παίχτες, σε εγχώριο και διεθνές επίπεδο, από το παρελθόν μέχρι σήμερα, που έχεις ξεχωρίσει, αφενός για το ταλέντο τους, κι αφετέρου για το χαρακτήρα τους.

Μαραντόνα, Κρόιφ, Χατζηπαναγής, (Σάκης) Αναστασιάδης, Δεληκάρης, Σαραβάκος, Τσινός, Σαμαράς.

-Είναι γνωστή η λατρεία σου για την ευρύτερη ροκ και δη μέταλ σκηνή… Θα ήθελα, λοιπόν, να προσδιορίσεις και να συνδέσεις τις έννοιες rock / metal, αθλητισμός και πολιτισμός.

Από όλες τις τέχνες, η τέχνη της μουσικής είναι η ανώτερη. 
Το αιώνιο ερώτημα της Μαργαρίτας στον Φάουστ του Γκαίτε για την ύπαρξη Θεού μπορεί να απαντηθεί μόνο μέσα από τη μουσική, γιατί η μουσική ενώνει το γήινο με το υπερφυσικό, με το Θείο. 
Το Metal, όπως και η κλασσική μουσική, θεωρώ πως είναι τα μοναδικά είδη, που μπορούν να προσδιορίσουν ακριβώς την έννοια μουσική. 
Αθλητισμός είναι η ισορροπία της σωματικής και ψυχικής υγείας του ανθρώπου. 
Τα στοιχεία που θεωρητικά μόνο (πρακτικά δεν υπάρχουν κοινά σημεία, παρά μόνο εάν αντιμετωπισθεί το ποδόσφαιρο ως μία μορφή τέχνης), συνδέουν το Heavy Metal με τον αθλητισμό και το ποδόσφαιρο είναι η κοινωνικότητα και ο πολιτισμός. 
Μέσα από απλά λόγια του Che, η έννοια πολιτισμός, στα μάτια και στην ψυχή μου, προσδιορίζεται ξεκάθαρα: «Όλη η γη πατρίδα μου. Όλοι οι άνθρωποι αδέλφια μου. Όποιος άνθρωπος στον πλανήτη γη υποφέρει ή αδικείται, οφείλουμε να του συμπαραστεκόμαστε και να αγωνιζόμαστε γι’ αυτόν».

-Δύο καθαρά ανδρικά ερωτήματα, με τα οποία μεγαλώσαμε: Με το χέρι στην καρδιά, τι ομάδα είσαι (αν και είναι ήδη γνωστό πανελληνίως) και ποιες είναι οι αγαπημένες σου μπάντες; Συμπληρωματικά, βάλε στο… κάδρο τις γυναίκες και τη σχέση τους με την κερκίδα.

Ηρακλής φυσικά, από 6 χρονών τον ακολουθώ. 
METALLICA (πριν τα Load, Re-load), EPICA, DARK TRANQUILITY, ROTTING CHRIST, DREAM THEATER, IN FLAMES, DRACONIAN, HAMMERFALL, PRIMORDIAL, TRAIL OF TEARS, AMON AMARTH, JUDAS PRIEST… Μάλλον πρέπει να σταματήσω, είναι πολλά τα αγαπημένα μου συγκροτήματα. 
Η σαθρή δομή του ελληνικού ποδοσφαίρου, ολοένα απομακρύνει τον κόσμο από τις κερκίδες και αποκλείει τις γυναίκες, που ούτως ή άλλως δεν έχουν καλή σχέση με τις κερκίδες, λόγω της σχετικής ανδροκρατίας και της εδραιωμένης προκατάληψης ότι δεν έχουν καμιά… δουλειά στα γήπεδα. 
Θεωρώ πως η άποψη αυτή δεν προέρχεται καθαρά από ρατσιστική αντίληψη, αλλά κυρίως από το συντηρητισμό και την πεποίθηση ότι η γυναικεία φύση και σωματοδομή δεν επιτρέπει στις γυναίκες να ασχολούνται με δυναμικά («ανδρικά») αθλήματα.

-Για τον περισσότερο κόσμο είσαι μια ιδιαιτέρως αγαπητή και cult φιγούρα. Συνθήματα για εσένα, τα οποία έχεις ακούσει και σου αρέσουν.

Δεν μου αρέσουν τα συνθήματα που αφορούν εμένα, έχω ακούσει πολλά, μα δεν δίνω καμία σημασία.

-Το κορυφαίο live για εσένα…

1988. Βρυξέλλες / Βέλγιο. METALLICA – QUEENSRYCHE.

-Στα αποδυτήρια… ντοπάρεις / -ες μουσικά τους παίχτες με μεταλλικά άσματα;

Στο Καυτανζόγλειο, όταν έβγαιναν οι παίκτες του Ηρακλή στο γήπεδο, είχα καθιερώσει να παίζεται από τα μεγάφωνα το Victory is mine των VIRGIN STEELE και το In Union We Stand των OVERKILL…

-Ποιο είναι το υγιές κομμάτι του ποδοσφαίρου, το οποίο και θα χρησιμοποιούσες ως κίνητρο, προκειμένου να στρέψεις τα παιδιά προς τον αθλητισμό; Ποιο το… άρρωστο, που θα ήθελες να καταπολεμήσεις (διαπλοκή, στημένα, οικονομικά συμφέροντα, τζόγος κ.τ.λ.);

Το ποδόσφαιρο είναι ένα παιχνίδι, που δίνει χαρά και συγκινήσεις σ’ αυτούς που το παίζουν, αλλά και σε όσους το βλέπουν. 
Το κάθε παιδί μπορεί να βιώσει πολλά στοιχεία της ζωής και να γαλουχηθεί μέσα σε ένα υγιές περιβάλλον, ούτως ώστε να αναπτύξει κινητικές και πνευματικές δεξιότητες, καθώς επίσης ομαδικότητα, κοινωνικότητα και πολιτισμό. 
Το άρρωστο, το βρώμικο αυτό που προσβάλλει νου και ψυχή και το οποίο οφείλουμε να καταπολεμήσουμε, μέχρι την πλήρη εξόντωσή του, το έχεις ήδη αναφέρει: Διαπλοκή, στημένα, οικονομικά συμφέροντα και τζόγος.

-Ποια είναι η πιο σημαντική, προσωπική «κούπα» που έχεις σηκώσει στον αγώνα της ζωής σου; Ποιες είναι οι αρχές και ποιο το… σύστημα που σε διέπουν;

Τα πλούτη η δόξα και οι ηδονές – πάθη που συνάντησα πολύ νωρίς, στα χρόνια της νιότης μου, προσπάθησαν να κυριεύσουν τη ζωή μου και να σκοτώσουν τις ιδέες μου, μα δεν τα κατάφεραν… 
Όταν στη μάχη με τα τέρατα του κρατικού μηχανισμού, με τα τέρατα του φασισμού βγήκα νικητής, δεν έγινα ο ίδιος τέρας. Αυτή είναι η μεγαλύτερη νίκη μου. 
Πολύ νωρίς, στα χρόνια της εφηβείας μου, οι ιδέες μου συναντήθηκαν και ταυτίστηκαν με τις ιδέες των Μπακούνιν, Μαλατέστα, Κροπότκιν, Προυντόν, αλλά και των Χέγκελ, Μαρξ. 
Σήμερα, η πεποίθησή μου για μία κοινωνία, χωρίς ταξικές διακρίσεις είναι ακόμα πιο ισχυρή και θεωρώ αναγκαία την κατάργηση της έννοιας «κράτος», που θέλει τον άνθρωπο να εξουσιάζει άνθρωπο. 
Το κράτος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός του λαού και πρέπει να εξολοθρευτεί, για να πάψει η πλουτοκρατία και η κερδοσκοπία εις βάρος του (λαού).

–Eξάρχεια, Εξαρχειώτης… Ποιες σκέψεις σου «γεννούν» οι συγκεκριμένες λέξεις; Ως κάτοικος Θεσσαλονίκης, πώς βλέπεις κοινωνικά και πολιτικά τα πράγματα στη συμπρωτεύουσα, στην Αθήνα και γενικότερα στην Ελλάδα; Επίσης, μία… ματιά σου στα παγκόσμια σύγχρονα δρώμενα.

Εξάρχεια. Η φωτεινή πλευρά του πολιτισμού. 
Η φωλιά των ανθρώπων της τέχνης και του πνεύματος. Η απαρχή της μεγάλης εξέγερσης. 
Η Ελλάδα περνά τις σκοτεινότερες μέρες του πολιτισμού της. Κοινωνικό κράτος, πολιτισμένο κράτος δεν υπάρχει, διότι το κράτος εχθρεύεται την κοινωνία και κατ’ επέκταση τον πολιτισμό της.
 Όταν επιτέλους ξεκινήσει η αντίσταση ενάντια σ’ αυτόν τον αναίσχυντο πόλεμο, τον οποίο ξεκίνησε το ελληνικό κράτος κατά του λαού, να είστε σίγουροι πως αυτή θα αρχίσει από την Αθήνα. Η Θεσσαλονίκη κοιμάται τον ύπνο του δικαίου… 
Φυσικά, εφόσον θέλουμε να αποφύγουμε την καταστροφή, στην οποία η παγκόσμια διακυβέρνηση μας οδηγεί, αυτή η αντίδραση πρέπει να εξαπλωθεί σ’ όλες τις καταπιεσμένες χώρες.

-Τέλος, ως… μαέστρος του πάγκου, κάνε μία σύνθεση δύο «απόλυτων» ενδεκάδων με τωρινούς, «απόστρατους» ποδοσφαιριστές ή και μουσικούς – καλλιτέχνες, στο καλύτερο, κατά την άποψή σου, γήπεδο, για τον, πάντα κατ’ εσέ, πρωταρχικό ανθρωπιστικό σκοπό. Ποια η ευχή που θα επιθυμούσες να ακουστεί από τα μεγάφωνα για το 2017;

ΣΑΡΓΚΑΝΗΣ (GK), LOBARDO (DRUMS / EX-SLAYER), STEVE HARRIS (BASS / IRON MAIDEN), ΖΟΥΝΤΜΠΙ, ΚΡΟΙΦ, DAVE MUSTAINE (GUITAR-VOCALS / MEGADETH), SIMONE SIMONS (VOCALS), BEAULIEU COREY (GUITAR / TRIVIUM), ΔΕΛΗΚΑΡΗΣ, ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΗΣ, MIKAEL STANNE (VOCALS / DARK TRANQUILLITY), ΣΑΡΑΒΑΚΟΣ, ΣΑΜΑΡΑΣ (ΓΙΑΝΝΗΣ), ΤΣΙΝΟΣ, ΚΟΥΔΑΣ, BUDDY LACKEY (VOCALS-GUITAR / PSYCHOTIC WALTZ), ΜΑΡΑΝΤΟΝΑ, KERRY KING (GUITAR / SLAYER), WARREL DANE (VOCAL / NEVERMORE, SANCTUARY), (ΣΑΚΗΣ) ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ, ΧΙΓΚΙΤΑ (GK)… Συμπληρώστε τους υπόλοιπους ελεύθερα. Στο γήπεδο ST. PAULI ή σ’ αυτό της Αθλέτικ Μπιλμπάο. 
Σκοπός ο ξεσηκωμός! Εύχομαι, λοιπόν, το 2017 να είναι η αρχή του μεγάλου ξεσηκωμού!