ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

TRANSLATE

Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021

Ο ΚΟΨΟΛΑΡΥΓΚΑΣ





ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΕΡΥΚΙΟΣ «Η ΚΟΨΟΛΑΡΥΓΚΙΑ΄», 1877

Μία από τις μεγάλες και καταστρεπτικές αρρώστιες, οπού εριζοβόλησαν εδώ και κάμποσα χρόνια εις τον τόπο μας, είναι και η κοψολαρυγκιά[η τοκογλυφία].
Το «Κόσκινο» νομίζει περιττό να πει τα αίτια οπού εγέννησαν αυτό το κακό, γιατί είναι γνωστότατα, ούτε να δείξη την εικόνα του κοψολαρυγκά[εκείνος που κόβει λαρύγγια, δηλ. ανάλγητος, ο τοκογλύφος], επειδή ολημερίς έχουμε εμπροστά στα μάτια μας τέτοιες βρωμερές εικόνες.
Τι θα πει κοψολαρυγκάς; Κόρακας και σκυλί λιμασμένο οπού χουμάει αχόρταγα το πληγωμένο και ετοιμοθάνατο ζωντανό, με μια μοναχή διαφορά πως έχει το χαμόγελο στο στόμα, και με χιλιάδες τέχνες του ρουφάει το αίμα, χωρίς να του φάη τα κριάτα.
Από αυτά τα κακά ζωντανά, βλέπουμε για κακή μας τύχη πολλά στον τόπον, οπού αγκαλά και γδέρνουν χήρες και ορφανά, προβατούν με περήφανο το κεφάλι, και αντί να απολαβαίνουν το δίκαιο μίσος τής κοινωνίας χαίρονται όλες τις τιμές της!
Αυτή η παρατήρηση είναι απελπιστική, αλλά αληθινότατη, και για δαύτο αυτό το κακό πολλαπλασιάζεται καθημερινώς, και εκατάντησε αληθινή καγκραίνα, η οποία τρώει και θα φάη τα σωθικά τού τόπου, αν δεν βαλθεί ένας φραγμός.
Και ο φραγμός είναι να παρθούν τα ακόλουθα μέτρα:
α) Να συσταθή ένα υποκατάστημα της Πιστωτικής Τράπεζας
β) να κατηγορηθούν κάμποσοι από αυτούς τους ασυνείδητους
γ) να στιγματισθή το άτιμο έργο τους με κάθε τρόπο από τον κόσμο.
Αλλά ποιος θα ρίξη τη μαύρη πέτρα εναντίον σ’ αυτή την αναθεματισμένη συμμορία; Το βέβαιο είναι ότι όλοι έχουμε το χρέος και κανείς δεν πρέπει ν’ αδιαφορήση.
Το «Κόσκινο», χωρίς να φοβηθή τη δύναμή τους θα δώση πρώτο το παράδειγμα φρουστάροντάς τους όλους, φανερούς και κρυφούς, δυνατούς και αδύνατους, σχεδιογράφοντας τσι καλλιτεχνικές μουσούδες τους, και αν χρειασθή γράφοντας αποκάτου το βίο και πολιτεία του καθενού.
ΑΓΓΕΛΟΣ ΚΑΝΤΟΥΝΗΣ, ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ «ΚΟΣΚΙΝΟ», τ.9, Εν Ζακύνθω τη 13η Νοεμβρίου 1877
.
[Η φρικτή αυτή μάστιγα του Νησιού, με τους άλλοτε μεγαλώνυμους εκπροσώπους της, αποτελεί θέμα ιδιαίτερης ιστορικής έρευνας και μελέτης.
Ας μνημονευθεί εδώ ένα από τα ωμότερα περιστατικά βάναυσης, δόλιας και απάνθρωπης τοκογλυφίας εκείνου του καιρού: Ο παππούς του γράφοντος Διονύσιος Κονόμος έπεσε θύμα κι αυτός γνωστών ντόπιων κοψολαρυγκάδων, εκείνου του καιρού, που του πήραν ολόκληρη την αξιόλογη περιουσία του.
ΝΤΙΝΟΣ ΚΟΝΟΜΟΣ, «ΖΑΚΥΝΘΟΣ, ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ» 1986]
Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Αγαπημένα 23 ώρ. 





Σάββατο 12 Ιουνίου 2021

Προς «ψαγμένους» Έχουμε πανδημία ;;

ΠΡΟΣΟΧΗ! ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΣΚΛΗΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ! ΙΑΤΡΙΚΗ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ! (Πρώτη δημοσίευση Αύγουστος 2020)

(Μέρος Α’)
Λοιπόν μωρά μου (μωρός = ανόητος, άμυαλος – Μπαμπινιώτης σελίδα 1160), αρνητές και συνωμοσιολόγοι πάσης φύσεως, σας έχω άσχημα νέα: ΕΙΣΤΕ ΚΟΡΟΪΔΑ!
Σας κοροϊδέψανε. Σας πουλήσανε πανάκριβο συμβόλαιο γεμάτο «ψιλά γράμματα». Αναλφάβητοι καθώς είστε, μωροφιλόδοξοι και επιδειξίες, τσιμπήσατε και το αγοράσατε. Και τώρα ΔΕΝ μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε. ΝΟΜΙΖΕΤΕ ότι μπορείτε, αλλά οι «όροι και οι προϋποθέσεις» στα ψιλά γράμματα (που ΔΕΝ διαβάσατε) σας το απαγορεύουν. Έτσι κι αλλιώς, λογική και κρίση είναι για σας ... «ψιλά γράμματα»!
Νομίζετε ότι αγοράσατε και κατέχετε κάποιο «δικαίωμα στην άποψη», γενικό και αόριστο και προπάντων «απεριόριστο».
Πόσο ηλίθιοι!
Τίποτε σ’ αυτή τη ζωή δεν είναι απεριόριστο. Ειδικά στα συμβόλαια, οι «όροι» και οι «προϋποθέσεις» προβλέπουν ΣΥΝΕΤΗ ΚΑΙ ΛΕΛΟΓΙΣΜΕΝΗ ΧΡΗΣΗ. Αυτό σημαίνει ότι ΔΕΝ μπορείτε να αφήσετε το κινητό σας ανοιχτό σε μόνιμη (24/7) σύνδεση με το κινητό τής γκόμενας/τού γκόμενου κι ας έχετε «απεριόριστο χρόνο ομιλίας». Σημαίνει επίσης ότι ο χειρουργός που σας χειρούργησε σε ιδιωτικό νοσοκομείο ΔΕΝ μπορεί να ζητήσει αμοιβή ενός εκατομμυρίου ευρώ κι ας έχετε ασφαλιστική κάλυψη με «απεριόριστες αμοιβές γιατρών».
Εν προκειμένω, σημαίνει ότι ΔΕΝ μπορείτε να έχετε απεριόριστο δικαίωμα στην άποψη, επί απεριόριστων θεμάτων. Για την ακρίβεια, ΔΕΝ μπορείτε να έχετε ΚΑΝΕΝΑ δικαίωμα στην άποψη, χωρίς να κάνετε συνετή και λελογισμένη χρήση.
Ο όρος, η προϋπόθεση γι’ αυτό, είναι Η ΓΝΩΣΗ.
Μάλιστα μωρά μου (Μπαμπινιώτης σελ. 1160), το «δικαίωμά σας» στην άποψη, ΕΠΕΤΑΙ της υποχρέωσής σας για γνώση.
Αν πάτε σε τηλεπαιχνίδι και σας ρωτήσουν «ποια είναι η πρωτεύουσα της Αυστραλίας», ΔΕΝ μπορείτε να απαντήσετε «το Σίδνεϋ» έχοντας την απαίτηση να θεωρηθεί αυτή σας η απάντηση σωστή επειδή είναι η «άποψή σας» και έχετε «απεριόριστο δικαίωμα άποψης». Αν εκεί, μπροστά στον παρουσιαστή, στους συμπαίκτες και στο κοινό, μπροστά στις κάμερες και στους τηλεθεατές, συνεχίσετε να επιμένετε στην «άποψή σας» και να επισείετε το «δικαίωμά σας» σ’ αυτήν, το μόνο που θα καταφέρετε θα είναι να γίνετε ρόμπα. Ξεκούμπωτη.
Σ’ ένα παιχνίδι γνώσεων, όπως είναι η επιστήμη, η λανθασμένη «άποψή σας» γίνεται περίγελος και το «δικαίωμά σας στην άποψη» δεν πιάνει μία.
Ασφαλώς μπορείτε να υποστηρίξετε ότι και την προϋπόθεση της υποχρέωσης γνώσης γνωρίζετε (κούνια) και γνώση έχετε (που σας κούναγε). Προτείνω όμως αυτό το παραμύθι να μην το σερβίρετε, γιατί θα επιβαρύνετε τη θέση σας.
Η καραμέλα που πιπιλάτε συνεχώς, είναι ότι την «άποψή σας» τη σχηματίσατε διαβάζοντας/ακούγοντας «ειδικούς», «επιστήμονες», «γιατρούς», «επιδημιολόγους» και άλλους τέτοιους φοβερούς και τρομερούς φωστήρες «διεθνώς γνωστούς», «καταξιωμένους», «βραβευμένους», «αντισυστημικούς» και «αντικομφορμιστές», «ψαγμένους» και «αμφισβητίες».
Θα σας τη χαλάσω, αλλά αυτοί οι απίθανοι τύποι είναι του ίδιου φυράματος με σας: μωροφιλόδοξοι και επιδειξίες. Εμμονικοί, ανοϊκοί ή ψυχωτικοί (όσοι δεν είναι κοινοί απατεώνες). «Κοινό» ψάχνουνε να βρούνε και … μαντέψτε … το βρήκανε σε σας (όμοιος ομοίω). Να πουλήσουνε αμφισβήτηση θέλουνε, σε όποιον «γουστάρει τρελά» αμφισβήτηση, σε όποιον τρέφεται με μ@λ@κίες για «ένοχα μυστικά», «κρυφές ατζέντες» και «συνωμοσίες». Καμιά γνώση δεν έχουνε, παρά μόνο την «άποψή τους». Εσείς, άσχετοι και προκατειλημμένοι, έχοντας προσχηματισμένη «άποψη» χωρίς γνώση, εκλαμβάνετε τη δική τους «άποψη» για «γνώση» επειδή σας συμφέρει, και η μ@λ@κία ανακυκλώνεται.
Και αυτοί, βέβαια, τη δουλειά τους κάνουνε. Αμφισβήτηση πουλάνε, σε όποιον ζητά απεγνωσμένα να αγοράσει για να δικαιολογήσει την ασημαντότητά του. Είτε ψώνια είναι, είτε κομπογιαννίτες, μικρή σημασία έχει. Είναι λίγοι.
Το πρόβλημα είστε εσείς. Οι πολλοί. Εσείς, όχι μόνο πιστεύετε τις αναπόδεικτες μπουρδολογίες, εικασίες και μαντεψιές τού κάθε μασκαρά (και η κοπριά στα λάχανα), αλλά και ξημεροβραδιάζεστε σε τοίχους, σάιτ και κανάλια τού κώλου για να ψαρέψετε την παραμικρή αστοχία, το παραμικρό γλωσσικό σφάλμα, τον παραμικρό δισταγμό ή προβληματισμό, την παραμικρή αισιόδοξη και καλόπιστη δήλωση κάθε σοβαρού επιστήμονα και να τα σερβίρετε μετά ως «αδιάσειστα στοιχεία».
Πόσο παρανοϊκοί!
Τι σας πέρασε από το μυαλό (λέμε τώρα) μωρά μου (Μπαμπινιώτης σελ. 1160);
Ότι αν εμφανιστούνε 5-10 πυροβολημένοι με πτυχία ή/και πανεπιστημιακές έδρες και υποστηρίξουνε (ο καθένας για λογαριασμό του και όλοι μαζί για το συμφέρον τους, της ματαιοδοξίας συμπεριλαμβανομένης) ότι η πρωτεύουσα της Αυστραλίας είναι το Σίδνεϋ, εμείς θα πρέπει να το δεχτούμε;
Ότι αν ισάριθμοι «ειδικοί» που έχουν το ακαταλόγιστο, που έχουν σαλέψει ή ραμολίρει, γνωμοδοτήσουν ότι ο ήλιος κάθε πρωί ξεπροβάλλει από τη Δύση, εμείς θα πρέπει να δεχτούμε ότι η επιστημονική κοινότητα είναι διχασμένη; Ότι οι ελάχιστοι και ολίγιστοι «επαγγελματίες της αμφισβήτησης» που πέρδονται ανά την υφήλιο σχετικά με τον ιό, κόντρα σε σύσσωμη την υγιή επιστημονική κοινότητα, δικαιώνουν την «άποψή σας» και κατοχυρώνουν το «δικαίωμά σας στην άποψη»;
Πόσο γελοίοι!
Δια ταύτα:
μωρά μου (Μπαμπινιώτης σελ. 1160), δεν έχουμε καμία ηθική υποχρέωση να σεβαστούμε ούτε την «άποψή» σας, ούτε τα ανύπαρκτα δικαιώματά σας, από τη στιγμή μάλιστα που παραπληροφορείτε και θέτετε την ανθρώπινη ζωή σε κίνδυνο.
(Μέρος Β’)
Λοιπόν πού είχαμε μείνει;
Α, ναι! Στο ότι δεν έχετε κανένα «δικαίωμα στην άποψη» αν δεν εξοφλήσετε πρώτα την υποχρέωσή σας στη γνώση. Κι αν επικαλείστε (καταχρηστικά) ένα τέτοιο δικαίωμα, εμείς δεν έχουμε καμία ηθική υποχρέωση να σεβαστούμε την «άποψή σας».
Μια από τις πιο βάρβαρες επιθέσεις σας, από τις πολλές που κάνετε με τον φανατισμό που σας διακρίνει, είναι έναντι της πανδημίας. Όλων των πτυχών της, αλλά πρωτίστως και κυρίως του ίδιου του ορισμού της. Ξερόλες εσείς, με μόνο όπλο τη διαδικτυακή μαγκιά σας, βάζετε τον όρο σε εισαγωγικά ή/και αμφισβητείτε περιφραστικά ότι πρόκειται πράγματι για πανδημία. Έχετε «άποψη».
Λοιπόν θα σας λυπήσω. Η αποψάρα σας ούτε εδώ πιάνει μία.
Που λέτε, στην επιστήμη υπάρχουν ορισμοί, μέτρα, σταθμά, κριτήρια κ.α. Όλα αυτά είναι εργαλεία των επιστημόνων, προς όφελος της επιστήμης και εντέλει, άμεσα ή έμμεσα, προς όφελος του ανθρώπου.
Οι επιστημονικοί όροι και οι ορισμοί που εκπροσωπούν, είναι αναντικατάστατα εργαλεία:
1) Είναι συντομεύσεις. Για να μη χρειάζεται να ξαναλέει κανείς από την αρχή κάτι πολύπλοκο ή εκτενές. Αν π.χ με ρωτήσει ο τουρίστας πόσο απέχει το Παναθηναϊκό Στάδιο από το σημείο της συνομιλίας μας, ΔΕΝ θα ήταν καλή ιδέα να του απαντήσω «πεντακόσιες φορές την απόσταση που διατρέχει το φως στο κενό σε χρονικό διάστημα ίσο με το 1/299.792.458 του δευτερολέπτου». Καλό θα ήταν να του πω «500 μέτρα».
2) Είναι κοινής αποδοχής. Είναι προϊόντα κοινής συναίνεσης των επιστημόνων, για να μπορούν να συνεννοηθούν μεταξύ τους (και για να μπορούμε εμείς να συνεννοηθούμε μεταξύ μας, όταν περνάνε στην καθημερινότητα). Αν δεν υπάρχει συναίνεση, δεν υπάρχει συνεννόηση. Αν ο τουρίστας έχει την «άποψη» ότι το 1 μέτρο είναι η απόσταση που διατρέχει το φως στο κενό σε χρονικό διάστημα ίσο με 1/2.997.924.580 του δευτερολέπτου, ΔΕΝ μπορεί να στήσει καυγά μαζί μου αν του απαντήσω περιφραστικά (με το 1/299.792.458 μέσα στην απάντηση), ΟΥΤΕ να περιμένει να δει το Καλλιμάρμαρο στα 50 (πραγματικά) μέτρα.
3) Δεν προσθέτουν κάτι στην ήδη υπάρχουσα γνώση, στην πραγματικότητα, στον τρόπο που είναι δομημένος ο κόσμος, αλλά ούτε και αφαιρούν κάτι απ’ αυτά. Η απόσταση του Καλλιμάρμαρου θα ήταν η ίδια, ανεξάρτητα από τον επιστημονικό ορισμό της μονάδας μήκους «μέτρο» και τον υπολογισμό της απόστασης σε «μέτρα».
Ας δούμε λοιπόν τι είναι η πανδημία (υποθέτω ότι έχετε κάποιου είδους επαφή με την πραγματικότητα και τουλάχιστον δεν αμφισβητείτε τον ορισμό της επιδημίας), ενδεικτικά:
«Η επιδημία που επηρεάζει τον πληθυσμό μιας ευρείας γεωγραφικής περιοχής» (Ιατρικό Λεξικό τσέπης Melloni, εκδόσεις Parthenon 2004).
«Μια επιδημική νόσος που επηρεάζει πολλά μέρη τού κόσμου» (Λεξικό Ιατρικών Όρων, εκδόσεις A & C Black 2005).
Μάλιστα! Ο ορισμός της πανδημίας ουδέποτε περιείχε το παραμικρό νούμερο!
Μάλιστα! Οποιαδήποτε προσπάθεια, επιστημονική, με καλή πίστη και αγνές προθέσεις προς όφελος της επιστήμης και της κοινωνίας, να εισαχθούν άλλα επιδημιολογικά δεδομένα, ΠΛΗΝ ΤΗΣ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΕΞΑΠΛΩΣΗΣ, στον ορισμό της πανδημίας, δεν οδήγησε πουθενά. Καμία σημασία δεν έχει ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΡΙΣΜΟ της πανδημίας, ο ρυθμός προσβολής του πληθυσμού, το πόσοι τελικά θα προσβληθούν, το πόσοι θα πεθάνουν κτλ. Οποιαδήποτε νόσος (συνήθως λοιμώδης απειλητική) εξαπλώνεται σε μεγάλες γεωγραφικές περιοχές αποκτώντας επιδημιολογικό ενδιαφέρον, μπορεί να ενταχθεί στον ορισμό.
Μάλιστα! Ούτε ο Μπαμπινιώτης δεν σας σώζει! (συγγνώμη καθηγητά μου, στο μέρος Α΄ τους παρέπεμψα κατ’ επανάληψη στο λεξικό σας, μήπως «τσιμπήσει» κανείς και επιχειρήσει να επικαλεστεί το λήμμα πανδημία όπως το αναφέρετε εκεί).
Ο «ελληνοπρεπής» ορισμός που αναφέρει (κατάλληλος, ίσως, για γενικό λεξικό) για την Επιδημιολογία είναι παντελώς λανθασμένος και για τη Δημόσια Υγεία δεν έχει καμία αξία:
Το κατ’ εξοχήν παράδειγμα μιας πανδημίας ΣΕ ΟΛΑ τα ιατρικά συγγράμματα, η ισπανική γρίπη του 1918, προσέβαλε μόνο το 1/3 του παγκόσμιου πληθυσμού και ασφαλώς ΟΧΙ «ΠΑΝΤΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟΝ»!
Η μάστιγα των τελευταίων δεκαετιών, το AIDS, χαρακτηρίζεται ΣΕ ΟΛΗ την ιατρική βιβλιογραφία ως πανδημία. ΔΕΝ εξαπλώθηκε πολύ γρήγορα και βεβαίως δεν έχει προσβάλει «ΠΑΝΤΑ ΤΟΝ ΔΗΜΟΝ»!
Το «Λεξικό Επιδημιολογίας» (με την επιμέλεια της Διεθνούς Επιδημιολογικής ‘Ενωσης, Εκδόσεις Πανεπιστημίου Οξφόρδης, 6η έκδοση 2014) είναι σαφές:
«Πανδημία: Μια επιδημία που λαμβάνει χώρα σε πολύ ευρεία γεωγραφική περιοχή, περνά διεθνή σύνορα και συνήθως επηρεάζει μεγάλο αριθμό ανθρώπων. Μερικές μόνο πανδημίες προκαλούν σοβαρή νόσο σε κάποια άτομα ή σε επίπεδο πληθυσμού. Τα χαρακτηριστικά ενός λοιμώδους παράγοντα που μπορούν να επηρεάσουν την πρόκληση πανδημίας περιλαμβάνουν: ο παράγοντας θα πρέπει να μπορεί να μολύνει τον άνθρωπο, να προκαλεί νόσο στον άνθρωπο και να μεταδίδεται εύκολα από άνθρωπο σε άνθρωπο».
Πανδημία είναι μια μεγάλη γεωγραφικά επιδημία.
Έχουμε πανδημία. Τέλος.
Σε κάθε περίπτωση σταματήστε να ξεσπαθώνετε στο διαδίκτυο με στυλάκι-υφάκι του τύπου «με 0,16% θνησιμότητα δεν είναι πανδημία!» (αυτό το έγραψε κάποιος κατά δήλωσή του γιατρός, ο οποίος ούτε τη διαφορά θνησιμότητας και θνητότητας είναι σε θέση να διακρίνει!).
Το μόνο που καταφέρνετε είναι να πάρετε λάικ από τους υπόλοιπους άσχετους του μικρόκοσμού σας στο facebook και να γίνετε γελοίοι στον υπόλοιπο κόσμο (αν όχι εξοργιστικοί). Σταματήστε τα εισαγωγικά στη λέξη για τον ίδιο λόγο.
Η «άποψή σας» και το υποτιθέμενο «δικαίωμά σας» επί αυτής δεν απασχολούν κανέναν. Πολύ περισσότερο δεν μας απασχολούν οι ψευτομαγκιές σας, τα κόμπλεξ σας, τα κολλήματά σας, ο ναρκισσισμός σας, η αλαζονεία της άγνοιάς σας, το θράσος της αμάθειάς σας, η αναίδεια της γλώσσας σας και, γενικότερα, η ασημαντότητα τού «είναι» σας.
Υ.Γ Η πρωτεύουσα της Αυστραλίας είναι η Καμπέρα
(Για τους νέους φίλους. Δεν αναφέρει τα εμβόλια, αλλά μπορείτε να κάνετε αναγωγή στη σημερινή πραγματικότητα. Ο ψεκασμένος μόνο την τρίχα αλλάζει και όχι την κεφαλή)






Panagiotis Houpas
8 Ιουνίου στις 5:07 μ.μ.

Απ' τα σχόλια

Παπανικολάου Χρήστος

Γιατρέ, θα σας στενοχωρήσω, αλλά δεν πρόκειται να διαβαστεί αυτό από αυτούς στους οποίους απευθύνεται. Μέχρι να αρχίσουν να διαβάζουν τη δεύτερη παράγραφο, θα έχουν ξεχάσει τι έλεγε η πρώτη.

Παρασκευή 11 Ιουνίου 2021

Λυπούμαι μόνο που θα είναι Ελληνικές οι σφαίρες που θα σταματήσουν τη Ζωή μου..

 


Αλίκη Τσουκαλά: «Αποκηρύσσω, μα όχι τις ιδέες μου… αλλά τον πατέρα μου»!!!

Η Αλίκη (σε σχέδιο του Μέντη Μποσταντζόγλου)

«Αγόρια στήστε το χορό, κορίτσια τραγουδείστε
και σεις παιδιά μου αδέρφια της, κρατείστε τον καημό σας.
Τώρα είναι Απρίλης κι άνοιξη, τώρα είν' καημός για νιάτα
τώρα το μνήμα της ανθεί γιομάτο παπαρούνες
Μάνα της πιάσου στο χορό, και συ αδερφέ της πρώτος
και σεις πικραδελφούλες της, φέρτε ένα γύρο ακόμα
κι εγώ ένα ρουμελιώτικο σκοπό θα τραγουδήσω
τραγούδι απ' την πατρίδα μου κι απ' την καρδιά μου μέσα.»

(“Ρουμελιώτικο μοιρολόι” –  γραμμένο από τον τραγικό πατέρα της Αλίκης, τον Ευρυτάνα ποιητή Γ. Τσουκαλά)


ΘΥΣΙΑ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ…

Η Αλίκη Τσουκαλά ήταν μια γενναία και πανέμορφη κοπέλα Ευρυτανικής καταγωγής που εκτελέστηκε σε ηλικία μόλις 21 χρονών στο νεκροταφείο του Αϊ Γιάννη στη Χαλκίδα τα ξημερώματα της 16ης Απρίλη 1949, μετά από μια κατάπτυστη δίκη-σκευωρία με την οποία καταδικάστηκε σε θάνατο για «συμμετοχή σε παράνομη κομμουνιστική οργάνωση με σκοπό την ανατροπή του καθεστώτος»! Η συνήθης στημένη κατηγορία με την οποία οδηγήθηκαν στα εκτελεστικά αποσπάσματα χιλιάδες αγωνιστές της αντίστασης και του λαϊκού  μας κινήματος. Μαζί με την Αλίκη εκτελέστηκαν άλλες 3 γυναίκες (Κατερίνα Μελεμενή, Ευανθία Πατσαλή, Μαρία Λαφαζάνη) και 4 άντρες (Τάκης Φίτσος, Γιάννης Χάνος, Δημήτρης Βουραζόπουλος, Γιάννης Χριστοφορίδης). Όλοι τους διαλεχτοί αγωνιστές. Ο Τάκης Φίτσος ήταν ο σπουδαίος δημοσιογράφος και λογοτέχνης, παλιός στενός συνεργάτης του Άρη Βελουχιώτη (βλ. εδώ). Ο Χριστοφορίδης ήταν ο ατρόμητος καπετάνιος ενός καϊκιού που φυγάδευε διωκόμενους αντάρτες. Μετά το χαμό του η γυναίκα του και μάνα δύο παιδιών αυτοκτόνησε πέφτοντας στον Ευβοϊκό.  

Η Αλίκη γεννήθηκε Άνοιξη (26 Μάη 1928) και «έφυγε» Άνοιξη (16 Απρίλη 1949) . Λες και μέσα από αυτή την τραγική συγκυρία οι τύραννοι του ερέβους, οι αδίστακτοι εκπρόσωποι του αμερικανόδουλου μοναρχικού κράτους, επεδίωκαν να δολοφονήσουν στο πρόσωπο της μικρής Αλίκης τον ίδιο τον συμβολισμό της αναγέννησης και της προόδου!

Η μεγάλη μας ποιήτρια Ρίτα Μπούμη-Παπά η επονομαζόμενη και “Σολωμός της Αντίστασης” έγραψε στη μνήμη της νεαρής ηρωίδας ένα υπέροχο ποίημα με τον τίτλο «Αλίκη». Παραθέτουμε από αυτό λίγους αντιπροσωπευτικούς στίχους:

«Πώς να πεισθούν όσοι πολύ μ’ αγάπησαν
πως νίκησα πεθαίνοντας όλους μου τους εχθρούς
πως εκυρίεψα τα φρούριά τους
πως δεν φοβήθηκα τους κεραυνούς των ντουφεκιών
πως χάρισα το πιο γλυκό χαμόγελο
στα φανταράκια που με σημαδεύαν
λίγο πιο έξω από τη Χαλκίδα;»


Ο ΠΟΙΗΤΗΣ Γ. ΤΣΟΥΚΑΛΑΣ…


Ο πατέρας της Αλίκης ήταν ο Ευρυτάνας ποιητής Γ. Τσουκαλάς. Μία τραγική μορφή που βίωσε στο έπακρο όχι μονάχα τη βαθιά οδύνη του πατέρα που χάνει κατ’ αυτό τον τρόπο το παιδί του, αλλά πολύ περισσότερο τις τύψεις και την ενοχή λόγω του γεγονότος ότι εκείνος δείλιασε μπροστά στο θάνατο και έζησε, ενώ η αγαπημένη του κόρη στάθηκε ως το τέλος ακλόνητη και χάθηκε …

Ο Γιώργος Τσουκαλάς ήταν ένας χαρισματικός άνθρωπος. Από το μεγάλο Ευρυτάνα διανοητή Μιχάλη Σταφυλά μαθαίνουμε πολύτιμες πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του Γ. Τσουκαλά. Αν δεν ήταν ο Μ. Σταφυλάς ίσως και αυτός να είχε μείνει στην αφάνεια. Ο Γιώργος Τσουκαλάς γεννήθηκε στα 1903 στον Προυσό Ευρυτανίας. Από μικρός ήταν ανήσυχο πνεύμα, έτσι δεν δέχτηκε την σίγουρη θέση που του προσφέρθηκε στο δημόσιο, αλλά προτίμησε τη δημοσιογραφία η οποία βέβαια προπολεμικά δεν προσέφερε καμία επαγγελματική εξασφάλιση. Τουναντίον μάλιστα, οι εφημερίδες έκλειναν η μία μετά την άλλη λόγω της συχνά ανώμαλης πολιτικής κατάστασης (δικτατορίες κλπ). Ο Τσουκαλάς επιδόθηκε και στη συγγραφή μυθιστορημάτων και ιστορικών ερευνών σχετικά με τους αγωνιστές του 1821. Εκεί που θα σταθούμε όμως είναι στο σημαντικό ποιητικό  του έργο που απέσπασε σπουδαίους επαίνους στην εποχή του! Σε ηλικία μόλις 18 ετών εκδίδει την πρώτη ποιητική του συλλογή «Άσμα ασμάτων» (1921), ενώ ακολουθούν: τα «Αγροτικά» (1924), τα «Ερωτικά» (1925), ο «Χωρισμός» (1926), «Η ζωή μου κι εγώ» (1928), το «Ελντοράντο» (1937) και βέβαια το κορυφαίο μα και τραγικότερο όλων… «Αλίκη» (1960)!



Μετά το κλείσιμο από τη δικτατορία του Μεταξά της εφημερίδας «Ανεξάρτητος» (των Ευρυτάνων εκδοτών Πουρνάρα), ο Γ. Τσουκαλάς ιδρύει την πρώτη ιδιωτική «Δανειστική Βιβλιοθήκη» στην οδό Φιλελλήνων 25, η οποία σύντομα μετατρέπεται σε σπουδαίο πνευματικό κέντρο και αναγνωρίσιμο στέκι διανοουμένων, λογοτεχνών και μελετητών, πάντα με την άοκνη και συνεχή παρουσία του ίδιου του Γιώργου Τσουκαλά ο οποίος χαίρει πλέον βαθιάς εκτίμησης και αναγνώρισης στους κύκλους της διανόησης. Ο Γ. Τσουκαλάς είναι όμως και τύπος μποέμ, με έφεση προς τη γλεντζέδικη ζωή. Συχνάζει παρέα με τον φίλο του τον Κώστα Βάρναλη στα Πλακιώτικα κουτούκια πολλές φορές και μετά ωραιοτάτων νεανίδων! Ως προοδευτικό πνεύμα, ο Γ. Τσουκαλάς συνδέθηκε την περίοδο της Κατοχής με την Αντίσταση δίπλα από άλλους επώνυμους αγωνιστές.

 

Η ΑΛΙΚΗ


Η Αλίκη ήταν ένα πανέξυπνο, όμορφο και γεμάτο ζωή κορίτσι. Τρυφερή, με σπάνιες ευαισθησίες. Στα χνάρια του πατέρα της, τον οποίο θαύμαζε, η Αλίκη μελετούσε ακατάπαυστα λογοτεχνία, ποίηση, ιστορία, ήταν δε και η ίδια ένα πολλά υποσχόμενο συγγραφικό ταλέντο. Παράλληλα διαπρέπει στις σπουδές της, λατρεύει παθολογικά τη μουσική, παίζει πιάνο. Οι κοινωνικές της αναζητήσεις βρίσκουν διέξοδο στην ΕΑΜική Αντίσταση. Από μικρή εντάσσεται στην ΕΠΟΝ! Η Αλίκη αποτελεί υπόδειγμα αγωνίστριας, είναι «πρώτη στα μαθήματα και πρώτη στον αγώνα» δίνοντας ανελλιπώς το παρόν της σε όλες τις μεγάλες λαϊκές κινητοποιήσεις εναντίον του φασίστα κατακτητή. Κατόπιν, στην περίοδο του Εμφυλίου, κυνηγημένη πλέον, συνεχίζει την αγωνιστική δραστηριότητά της αποσπώντας το θαυμασμό και την εκτίμηση όλων των συντρόφων της για την ανιδιοτελή της προσήλωση στο κίνημα, μα και για την συγκινητική της τόλμη.

Το 1949 η Αλίκη συλλαμβάνεται μαζί με άλλους αγωνιστές με τη συνήθη κατηγορία ότι αποτελούσαν ανατρεπτική ομάδα κατά του καθεστώτος. Ανάμεσά τους βρίσκεται και ο ίδιος ο πατέρας της, ο καλός του φίλος Τάκης Φίτσος και άλλοι επώνυμοι Αθηναίοι. Οι συλληφθέντες πλην του Γ. Τσουκαλά (για τον οποίο θα εξηγήσουμε παρακάτω τους λόγους) θα υποστούν τα πιο άγρια βασανιστήρια μέσα στα αστυνομικά μπουντρούμια. Κάποιοι εξ΄ αυτών εκπαραθυρώνονται από την Ασφάλεια η οποία κατά την προσφιλή τακτική της τούς παρουσιάζει τάχα ως “αυτοκτονήσαντες”! Οι υπόλοιποι οδηγούνται στο στρατοδικείο. Η θανατική καταδίκη τους είναι κάτι παραπάνω από βέβαιη. Η Αλίκη με πρωτοφανή λεβεντιά και αξιοπρέπεια αντέχει όλα τα μαρτύρια, στέκεται αλύγιστη! Ο πατέρας της όμως επιλέγει μια εντελώς διαφορετική στάση: παραδίδεται αμαχητί στο φόβο. 'Έτσι υποτάσσεται και σκύβει στην εξουσία. Νομίζει ότι αν δεχθεί να αποκηρύξει τις ιδέες του, αν συνεργαστεί με το κράτος και “μιλήσει", έτσι όπως θα του ανέθεταν οι αρχές, εναντίον των πρώην συντρόφων του ανάμεσα στους οποίους βρισκόταν και η ίδια του η κόρη!, πως θα τύχει διαφορετικής μεταχείρισης τόσο ο ίδιος όσο και η Αλίκη. Πράττοντας κατ' αυτό τον τρόπο, ο Γ. Τσουκαλάς θα αναιρέσει τον ίδιο του τον εαυτό και θα σκοτώσει μόνος του την ψυχή του και το αλλοτινό έντιμο παρελθόν του. Στη διάρκεια της δίκης (15 Μάρτη ως 5 Απρίλη 1949) και στη δίνη μίας άνευ όρων απόγνωσης θα γυρνά μέσα στο στρατοδικείο με ένα ευαγγέλιο στο χέρι και θα παριστάνει τον τρελό προσπαθώντας να σώσει την κόρη του. Ταπεινώνεται, αυτοεξευτελίζεται, μετατρέπεται σε ένα ηθικό ράκος.

Η Αλίκη όμως ήταν πλασμένη από τα ανθεκτικά υλικά των ηρώων! Δεν ακολουθεί τον ταπεινωτικό δρόμο του πατέρα της, αλλά επιλέγει τη στάση της τιμής, της αξιοπρέπειας και της υπερηφάνειας. Δεν δέχεται να διαχωριστεί από τους συντρόφους της, αρνείται να καταδώσει και δεν αποκηρύσσει τα πιστεύω της. Στην απολογία της ενώπιον του θανατοδικείου η ευαισθησία της γίνεται πύρινο ξίφος στην καρδιά του μοναρχοφασιστικού κράτους. Με συγκινητικό και συνάμα παλικαρίσιο τρόπο υπερασπίζεται τη λαϊκή υπόθεση και το δίκαιο του αγώνα για λευτεριά και ανεξαρτησία. Η γενναία απολογία της καθηλώνει τους πάντες, ακόμη και τους στρατοδίκες. Το μόνο που βρίσκει να πει ο πρόεδρος του στρατοδικείου Καρράς είναι: «κάνε μας μίαν προφορικήν δήλωσιν αποκηρύξεως και είσαι ελεύθερη να συνεχίσεις τας σπουδάς σου». Εκείνη ακριβώς την τραγική στιγμή που μια λέξη μόνο, θα μπορούσε να πάρει την Αλίκη από την αγκαλιά του θανάτου και να την οδηγήσει ξανά στη Ζωή, ο πατέρας της πέφτει γονατιστός μπροστά της ζητώντας της να υπακούσει στον πρόεδρο του στρατοδικείου. Μία σκηνή που αναμφίβολα θυμίζει αρχαία τραγωδία.

Πώς να ένιωσε άραγε αυτή η ακατάβλητη αγωνίστρια; Όταν πέρα από τον προσωπικό της γολγοθά, έβλεπε τον ίδιο της τον πατέρα, τον παλιό αγωνιστή και κάποτε σεβαστό ίνδαλμά της, να καταρρακώνεται με τέτοιο τρόπο και παράλληλα να επιζητεί και από την ίδια να ακολουθήσει το δικό του ηθικό ξεπεσμό;  

Ίσως οι στίχοι της Ρίτας Μπούμη – Παπά από το προαναφερόμενο ποίημα να μας δίνουν μια απάντηση για τα βαθύτερα ανομολόγητα συναισθήματα της Αλίκης:

«Κι έχω πατέρα ποιητή
που προσκυνά το στέφανο του μάρτυρα που φόρεσα
κι ακοίμητο καντήλι ανάβει
μπρος στη φωτογραφία μου που τη στολίζει μ’ άνθη
κι ακόμα μου ζητά γονατιστός συγνώμη
γιατί μπόρεσε κι έζησε.

Σαν με γεννούσε έψελνε αγροτικά εμβατήρια
με μακριά μαλλιά στον άνεμο δοσμένα,
αυτός με δίδαξε τη μουσική να κυνηγώ
να ντύνομαι με πράσινες ελπίδες.

Πώς να προδόσω
την ομορφιά που μου ‘δωσε ο πατέρας
πως ν’ απιστήσω στη θρησκεία που διάλεξα
λουτρό να κάνω μες στο ψέμμα
πώς να κυλήσω μες στη λάσπη
την εικοσάχρονη καρδιά μου»
                                        
Η Αλίκη στάθηκε ολόρθη υψώνοντας το δικό της «ΟΧΙ»! Κοιτώντας θαρραλέα τους στρατοδίκες της είπε: «Μονάχα δήλωση ότι αποκηρύσσω τον πατέρα μου και όχι τις ιδέες μου, μπορώ να σας υπογράψω»!!! Η ηρωίδα είχε ήδη επιλέξει έναν περήφανο θάνατο παρά μια ατιμωτική “ζωή”!  Η απόφαση του στρατοδικείου για την Αλίκη ήταν ότι «αποβαίνει επιβλαβής δια την πατρίδα» και καταδικάζεται… «δις εις θάνατον»!!!  
   

ΤΡΑΓΙΚΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ…

Μετά την εκτέλεση της Αλίκης, ο πατέρας της θα αφεθεί ελεύθερος. Είναι όμως πλέον ηθικά νεκρός! Ο Γ. Τσουκαλάς θα ζει σε ένα υπόγειο, γωνία Σοφοκλέους και Αριστείδου, περιφρονημένος λόγω της στάσης του ακόμη και από την ίδια του την οικογένεια, τη γυναίκα του και τα παιδιά του και απομονωμένος από τους αλλοτινούς συναγωνιστές του και τους παλιούς κύκλους της διανόησης. Κάποια στιγμή θα ξαναπαντρευτεί, εντούτοις όμως δεν θα μπορέσει ποτέ να ξεφύγει από τις τύψεις και το προσωπικό του δράμα. Στο τέλος κι έχοντας πια "μισοπαρανοήσει", θα πεθάνει τυφλός και μάλλον ξεχασμένος σε κάποιο αθηναϊκό γηροκομείο. Στα 1974, την ίδια ακριβώς μέρα που έσβησε και ο παλιός του φίλος Κ. Βάρναλης! 

Αρκετά χρόνια πριν το θάνατό του, γύρω στο 1960, ο Γ. Τσουκαλάς εξέδωσε ένα βιβλίο με τίτλο «ΑΛΙΚH». Περιείχε ποιήματα του τραγικού πατέρα αφιερωμένα στη μνήμη της κόρης του, ποιήματα που συγκλόνισαν για το βαθύ σπαραγμό τους. Στον Μιχάλη Σταφυλά που τον επισκέφτηκε είπε : «Είναι γραμμένο με το αίμα της καρδιάς μου. Κάθε λέξη του τη συνόδευε ποταμός δακρύων. Πλήγωνα το στήθος μου με την πένα που έγραφα…» (σ.σ. Μ. Σταφυλά, “της πατρίδας και της λευτεριάς”). 

Το εξώφυλλο του βιβλίου είναι αυτό που βλέπετε στην αρχή του παρόντος αφιερώματος. Την προσωπογραφία της Αλίκης φιλοτέχνησε ο «Μποστ» (Μέντης Μποσταντζόγλου) ενώ ο τίτλος του βιβλίου Αλίκη σε συνδυασμό με το όνομα του ποιητή αποκάτω, είναι πανομοιότυπη η υπογραφή της ηρωίδας: Αλίκη Γ. Τσουκαλά! Λίγοι στίχοι από αυτό το βιβλίο…

«Αόρατη ζυγαριά που ταλαντεύεσαι
μπροστά μου, όταν τα μάτια μου τα κλείνω:
από τη μια το ματωμένο της χαμόγελο
κι από την άλλη η περιφρόνησή της…
Κρατάω τη ζυγαριά στα δυό μου χέρια:
βαρύτερη απ’ το αίμα είναι η ματιά της….
Εμένανε τα δυό μου χέρια τρέμουν.
Εμένα θρυμματίστηκε η καρδιά μου…»

(Δίλλημα)

«Είναι τόσο περσότεροι εκείνοι που φύγαν
και μετριούνται στα δάχτυλα αυτοί που μου μείναν.
Θέ μου δεν ξαίρω αν είμαι μ’ αυτούς και μ’ εκείνους,
Μ’ όσους μείναν, ή, μ’ όσους έχουν φύγει για πάντα.»

(Μπαλάντα για κείνους που έχουν φύγει για πάντα)


«Ξύπνησε κοριτσάκι, να σε σκοτώσουμε.
Άφησε τα όνειρά σου εδώ στη γη.
Έχεις καιρό να ονειρευτείς στον τάφο σου.

Ξύπνησε κοριτσάκι μου να σε σκοτώσουμε
προτού προβάλλει ο ήλιος και μας δει
θάναι πιο καλά στο μισοσκόταδο…»

(Εγερτήριο πριν την αυγή)

ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΑΛΙΚΗΣ


Το βιβλίο αρχίζει με το τελευταίο φύλλο του ημερολογίου της Αλίκης που γράφηκε την 15η Απρίλη 1949. Το χάραμα της 16ης η Αλίκη εκτελέστηκε…

Παραθέτουμε το τελευταίο γράμμα της Αλίκης:

«Δεν φανταζόμουνα ποτέ πως τόσο πολύτιμη κι ωραία είναι η ζωή. Αν μπορούσε κανείς να μου το πει πρωτύτερα, και να τον πιστέψω, θα πρόσεχα πολύ στο πέρασμά της. Θα ήταν κάθε μου βήμα και ύμνος προς αυτήν. (Να, τώρα γιατί μου ήρθε στο νου μια σκηνή απ’ τον Σοπέν κι ακόμα η μελωδία του αθάνατου Μπετόβεν στη «Σονάτα υπό το Σεληνόφως»; Αχ, πόσο θάθελα ακόμα μια φορά να τ’ ακούσω απ’ τις γλυκόλαλες χορδές του πιάνου μου, χαμένο κι αυτό πια τώρα). Θα πρόσεχα το κάθε φύλλο που σειόταν απ’ τ’ αγέρι και που τόση ζωή κλειούσε μέσα του. Κάθε μου βήμα θα ήταν κι ένα προσκύνημα  –τέτοια προσκυνήματα έκανα πάντα, όμως μόνο με αισθήματα,-  κι ούτε ένα μυρμήγκι δε θα πέθαινε κάτω απ’ το πέλμα μου. Θα έμενα ξάγρυπνη τις νύχτες για να είχα τώρα ζήσει διπλή τη μικρή μου ζωή (αλήθεια δεν έκλεισα ακόμη τα εικοσιένα μου χρόνια…)………………

….Να, απόψε είναι το τελευταίο βράδι για πέντε ανθρώπους, που επί εικοσιδύο μέρες ανάσαιναν πλάι μου  -κι αύριο δεν θα υπάρχουν, η ζωή όμως θα κυλάει αδιάφορη για άλλους. Ίσως νάναι κι η δική μου στερνή νύχτα…. Τούτες τις τελευταίες μέρες πρόσεξα όλους τους ήχους. Ένιωσα ως μέσα στην καρδιά μου τα μηνύματα της Άνοιξης, που έρχεται και που θα είναι η τελευταία της λιγόχρονης ζωής μου. Ακούω από πάνω μου τα βήματα των μελλοθανάτων… το βήχα τους… κι αυτή τους την παράξενη για μένα, ευθυμία. Γιατί πεθαίνουν; Ζήσαν τόσο πολύ για να είναι ευχαριστημένοι με το θάνατό τους; Τότε τι νόημα έχει η ζωή; Αλήθεια κι εμένα γιατί να με σκοτώσουν; Πως δεν μ’ αφήνουν να εκπληρώσω τον μεγάλο μου προορισμό σαν γυναίκα στη ζωή; Γιατί δεν μ’ αφήνουν να γνωρίσω το μεγάλο συναίσθημα της μητρότητας και τη μεγάλη στιγμή της φύσεως; Ήθελα να κι εγώ να στήσω νοικοκυριό, να γεννήσω παιδιά, να τα φροντίζω – να μου αρρωστήσουν και να ξαγρυπνώ πάνω από την κούνια τους. Ακόμα ήξερα και πώς να τα ντύνω – κι ακούστε: Είχα ακούσει την αδύνατη φωνούλα τους να προσπαθούν να ταιριάξουν τις πρώτες λεξούλες που θα τα συνέδεαν με τη ζωή. Θα τα μάθαινα πολύ μικρά ν’ αγαπούν τη μουσική και νάναι πάντα διψασμένα για μάθηση. Θα τους έβαζα διπλά μαξιλάρια στο σκαμνάκι του πιάνου για να φτάνουν τα μικρά τους ροδοδάχτυλα τα πλήκτρα. Ω!... τι αστεία που θα είναι τα μουτράκια τους όταν θ’ ακούσουν τον πρώτο ήχο… ίσως τρομάξουν κιόλας… Τι γέλια που θα κάνουμε με το μπαμπά τους… Θέλω να πω πως θα κάναμε αν ζούσα κι αν ήταν όλα έτσι όπως τα φαντάστηκα… Απόψε ίσως να΄ ταν η τελευταία δύση που θαύμασα.

Μελλοθάνατη. Απόψε αγαπημένοι μου πρέπει να κοιμηθούν τα όνειρά μου. (Ακούω το σκοπό να λέει πως είναι δέκα παρά τέταρτο – και μένουν τόσες λίγες ώρες ως το πρωί…. Πόσο βιάζεται ο Χρόνος….).

Δίπλωσε χρόνε, δίπλωσε
τ’ ακούραστα φτερά σου,
ώρες γλυκές μην τρέχετε,
σταθήτε μια στιγμή…

Τι αισθανόταν ο Λαορτίνος την ώρα που συνέθετε τούτους τους στίχους…

…….Πολυαγαπημένοι μου, εσάς που τόσο πολύ πόνεσα τις τελευταίες δύσκολες μέρες, ζητώ από σας, ως τελευταία μου χάρη, όχι ν’ αγνοήσετε το θάνατό μου, γιατί αυτό δεν είναι ανθρώπινο, αλλά να βοηθήσετε ο ένας τον άλλον, όσο μπορείτε, να μου δώσετε ψεγάδια, για νάναι ευκολώτερο να με ξεχάσετε… Μην προσπαθήσετε να φανταστείτε την εικόνα του τόσο αλλόκοτου θανάτου μου – γιατί ούτε κι εγώ προσπάθησα να κάνω… Εκείνη τη στιγμή ίσως φοβηθώ λιγάκι γιατί δεν έχω ξαναπεθάνει και δεν ξέρω πως θα είναι… - είναι φυσικό. Λυπούμαι μόνο που θα είναι ελληνικές οι σφαίρες που θα σταματήσουν τη ζωή μου – και γι αυτό θα πρέπει κι εσείς να λυπηθείτε και να κλάψετε….

……Υπάρχουν πολλές πιθανότητες να με πάρουν κι εμένα το πρωί, κι όμως δεν νιώθω καμιά νευρικότητα μέσα μου. Έτσι λοιπόν ήρεμα θάρθει ο θάνατος; Θέλω τόσο πολύ να ζήσω…. Γιατί λοιπόν δεν εξανίσταται το είναι μου ολόκληρο στην προσμονή του χαμού μου;….
…...Είμαι τόσο μικρή ακόμη. Τι κακό μπορούσα να κάνω στην πατρίδα για να με αποκαλούν προδότη; Γιατί δεν μ’ αφήνουν να τελειώσω τις σπουδές μου, να μπορέσω τότε να βοηθήσω κι εγώ με τις μικρές μου γνώσεις την Ελλάδα σ’ αυτό το αιώνιο πνευματικό ανέβασμά της;
……………….
9.4.49 (Σάββατο)
Πέρασε κι αυτή η αυγή. Ζουν κι οι πέντε ακόμα… Αύριο είναι Κυριακή – δεν εκτελούν. Τη Δευτέρα την αυγή θα περιμένω πάλι…
……………….
10.4.49. (Κυριακή 12 1/2 νύχτα)
Λίγες ώρες μένουν ως που να φέξει. Δε μας απομόνωσαν εμάς, ίσως να μην είμαστε αύριο με τους άλλους. Θέλω την τ ε λ ε υ τ α ί α   σ τ ι γ μ ή  ν’ αφήσω τα γράμματα για το σπίτι….

Αλίκη».


Πόσο πρέπει να αγαπούσε τη ζωή αυτό το νέο κορίτσι ώστε τα τελευταία της λόγια να αποτελούν έναν αληθινό ύμνο στις ίδιες τις χαρές της ζωής που τόσο πρόωρα αποχωρίζονταν. Αλλά και πόσο βαθιά πίστη στα ιδανικά της, τις αρχές της και στο δίκαιο αγώνα είχε, ούτως ώστε να αυτοθυσιαστεί…  

Την αυγή της 16ης Απριλίου 1949 η νεαρή ηρωίδα Αλίκη Τσουκαλά θα σταθεί περήφανη, μαζί με τους υπόλοιπους συντρόφους της, μπροστά στο εκτελεστικό απόσπασμα. Το αθώο νεανικό της αίμα θα ποτίσει το δεντράκι των αδικαίωτων οραμάτων αυτού του λαού…  


Ένα αφιέρωμα στην Αλίκη 

Από τα σχόλια:

e-Apenanti είπε...

...Είμαι τόσο μικρή ακόμη. Τι κακό μπορούσα να κάνω στην πατρίδα για να με αποκαλούν προδότη; ....
……………….
9.4.49 (Σάββατο)
Πέρασε κι αυτή η αυγή. Ζουν κι οι πέντε ακόμα… Αύριο είναι Κυριακή – δεν εκτελούν. Τη Δευτέρα την αυγή θα περιμένω πάλι…

-------------
Κράτησα αυτές τις στιγμές της Αλίκης. Στιγμές μεγαλείου, εγκαρτέρησης μα και πόνου για το -ακατανόητο μιας τιμωρίας, το ακατανόητο του θανάτου.

Καλημέρα Ευρυτάνα
από όσες έχω διαβάσει η πιο συγκινητική σου ανάρτηση.

Άρης Άλμπης είπε...

Οι τραγωδίες τών αρχαίων μας ποιητών ήταν γεννήματα του νου τους, βασισμένα σε μύθους, οι οποίοι πιθανότατα είχαν πραγματική βάση.
Η τραγωδία τής Αλίκης, πραγματική, τόσο πρόσφατη, θα μπορούσε κάλλιστα να διδάσκεται στα σχολεία μας, στη θέση μιας αρχαίας τραγωδίας. Και θα ήταν πολύ χρησιμότερη. Εκτός των άλλων, ποιος νέος, που θα διδασκόταν την «Αλίκη», θα διενοείτο να ασπασθεί νεοναζιστικές ιδέες;
Εξαιρετική η ανάρτησή σου, φίλε Ευρυτάνα, αν και μου σφίχτηκε η καρδιά…

Φυσιολάτρης! είπε...

Ευρυτάνα….με τα σπουδαία άρθρα σου ιχνηλατείς τις πιο επικές στιγμές της ιστορίας του τόπου μας!!!!!!!Βούρκωσα πολλές φορές στη διάρκεια της ανάγνωσης του άρθρου σου………. Η Αλίκη Τσουκαλά αν και ήταν ακόμη πολύ νέα, είχε τη συνείδηση και τη θαυμαστή αξιοπρέπεια μεγάλων επαναστατών που δεν δείλιαζαν ούτε μπροστά στα εκτελεστικά αποσπάσματα…… Ετσι κατόρθωσε να υπερβεί πρώτα τις πιέσεις του απεγνωσμένου πατέρα της για συμβιβασμό και δεύτερον την ίδια την ανθρώπινη λαχτάρα ενός κοριτσιού της ηλικίας της για να ζήσει και να πραγματώσει τα όνειρα της!!!!!!!!Πραγματικό ηθικό μεγαλείο!!!!!!!! Μπροστά σε αυτό ακριβώς το μεγαλείο ηττήθηκε το αμερικανοκίνητο κράτος και οι υπηρέτες δολοφόνοι του!!!!!!!!!!!

kapetandiamantis είπε...

ΔΙΑΛΕΞΑ ΕΝΑ ΠΟΙΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΓΑΛΟΥ ΜΑΣ ΠΟΙΗΤΗ Τ. ΛΕΙΒΑΔΙΤΗ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΦΙΕΡΩΣΩ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ ΤΗΣ ΑΘΑΝΑΤΗΣ ΑΛΙΚΗΣ ΤΣΟΥΚΑΛΑ......

Κάποτε, καθώς φεύγεις/

πηγαίνοντας σε μια μεγάλη μάχη/

θα σου 'τυχε ν' ακούσεις ξαφνικά από 'να παράθυρο/

ένα πιάνο να παίζει./

Ισως ένα κορίτσι με άσπρα δάχτυλα/

ή ένας άντρας με δυνατά χέρια/

να παίζουν αυτόν τον λυπημένο σκοπό/

που σου θυμίζει τα παιδικά σου χρόνια, τους χαμένους έρωτες/

όλα όσα ονειρεύτηκες χωρίς να τα ζήσεις/

τα γιασεμιά που σου γυρίσανε/

την καρδιά σου που την ποδοπατήσαν./

Εσύ στέκεσαι με το στόμα ανοιγμένο/

ακούγοντας κάτω απ' τη βροχή-/

μα πρέπει να βιαστείς, προχωράνε οι άλλοι/

χάθηκαν κιόλας στη στροφή του δρόμου./

Κι όπως ξεκινάς με πλατύ βήμα/

τα παιδικά σου χρόνια/

οι χαμένοι έρωτες/

όλα όσα ονειρεύτηκες χωρίς να τα ζήσεις/

τα γιασεμιά που σου γυρίσανε/

η καρδιά σου που την ποδοπατήσαν/

ξεκινάνε κι αυτά πλάι σου -/

να πολεμήσουν/

μαζί σου


blackbedlam είπε...

Καλησπέρα φίλε μου Ιχνηλάτη μόλις πήρα το μήνυμά σου ήρθα, πώς αλλιώς θα μπορούσε να γίνει.
Αλλά κοίτα σε τι στιγμή με βρήκες μόλις είχα λάβει ένα meil με ένα ποίημα του Ριτσου από το γιο μου.
Λίγο πριν πήγαμε να συνδέσουμε το ρεύμα σε μια φοιτήτρια άνεργη που έμεινε χωρίς ρεύμα για 2 μήνες και ντρεπόταν να μας το πει.
Αλλά σήμερα της είπαν οι γονείς της ότι έρχονται από το χωριό και τρομοκρατήθηκε μην και τους αναστατώσει ξέροντας ότι και εκείνοι δεν έχουν την δυνατότητα να την βοηθήσουν.
Μετά διάβασα και την δική σου αφήγηση και ήρθε και ολοκληρώθηκε το «δράμα» μου.
Σου παραθέτω λοιπόν ένα απόσπασμα από το ποίιμα του ρίτσου που μου έστειλε ο γιός μου
……………………..
«Τούτοι οι γερόντοι δε μιλάνε.
Τα παιδιά τους βγήκαν στο κλαρί.
Ετούτοι χώσαν την καρδιά τους στο βουνό
σαν ένα βαρέλι με μπαρούτι».

Και είναι από το ποίημα του Γ. Ρίτσου οι «ΓΕΡΌΝΤΟΙ»


Και εγώ του απάντησα την απάντηση που είναι και για τούτη εδώ, την αφήγηση την δική σου……….

«Ζήτω οι σεισμοί του μέλλοντός μας……….Και όταν θε νάρθει η ώρα που τα παιδιά θα βγούν στο κλαρί, έμεις θα ξεθάψουμε το βαρέλι με το μπαρούτι και θα γίνουμε ασπίδα τους μην και τους έβρει κάνα βόλι».

Να είσαι καλά που φέρνεις στο φώς τις αλήθειες της ιστορίας που είναι παρακαταθήκη για όλους εμάς .


PANOS είπε...

Τώρα ξέρω...
Μετά την ηρεμία η καταιγίδα !
Χρώματα πολλά και από παντού!
Ποτάμια, λίμνες και απάτητα βουνά!
Ουράνια πολύχρωμα τόξα στήνουν γέφυρες στις κορφές της Ευρυτάνικης γης!
Χρονοσκαμένοι άνθρωποι με λαχτάρα αφήνουν πίσω τους τις εμπειρίες και τα βιώματά τους παρακαταθήκη στις νέες γενιές!
Ερειπωμένα σπίτια, κουρασμένα από τον χρόνο στέκουν στην άκρη της στράτας κρατώντας το κεφάλι με τα δυο τους χέρια ,ψάχνοντας την καλημέρα !
Η τραγωδία του γονιού και ο θάνατος!
Ο χορός των ερυνιών και η κάθαρση
Η θυσία για να ''γινει τ΄ όνειρο φέτα ψωμί ''
Η απόλυτη αλληλουχία των συναισθημάτων!
Σε χαιρετώ καλέ μου φίλε και διέσωσε ότι μπορείς από τη λήθη του χρόνου.
Κάποιοι άνθρωποι είναι ταγμένοι γιαυτό! Και συ είσαι ένας απ' αυτούς !


ΕΥΡΥΤΑΝΑΣ ΙΧΝΗΛΑΤΗΣ είπε...

Αγαπητοί φίλοι...
Τα σχόλιά σας μας έχουν πραγματικά συγκινήσει. Σας ευχαριστούμε ολόψυχα που τιμάτε με τις επισκέψεις σας, τις αναδημοσιεύσεις και τα γραπτά σας και αυτό το αφιέρωμα μνήμης.

Θα προσθέσουμε μερικές "λεπτομέρειες" που αφορούν τις τελευταίες στιγμές της Α. Τσουκαλά. Το πρωί πριν την πάρουν οι δήμιοι άφησε μαζί με το ημερολόγιό της και ένα δαχτυλίδι στη μικρότερη αδερφή της. Ήταν ότι είχε όλο κι όλο από υλικά αγαθά, γιατί από άυλα μας άφησε τα πάντα! Το πιο συγκλονιστικό, όμως, ήταν ότι πριν την εκτέλεση φρόντισε να βγάλει το παλτό της έτσι ώστε αυτό να μην τρυπηθεί από τις σφαίρες των δολοφόνων της μιας και όπως είπε "θα ήταν χρήσιμο σε κάποιον άλλο άνθρωπο που πιθανόν να μην είχε"!!! Το ήθος αυτής της αγωνίστριας πραγματικά ΣΥΓΚΛΟΝΙΖΕΙ!!!


άγριο κυκλάμινο είπε...

Ευρυτάνα ιχνηλάτη ήταν ένα από τα πιο “δυνατά” σου θέματα. Με έκανες και δάκρυσα. Πόσο τραγικό το γεγονός ένα τόσο νέο κορίτσι γεμάτο ζωή και όνειρα να δολοφονηθεί με αυτό τον άγριο τρόπο από αυτά τα αδίστακτα κτήνη που οδηγούσαν μπροστά στα εκτελεστικά αποσπάσματα χιλιάδες Αλίκες και άλλους αγωνιστές εκτελώντας τις εντολές που είχαν πάρει από τους αμερικανούς και το φασιστικό καθεστώς. Η Αλίκη Τσουκαλά έβαλε πάνω απ όλα τις ιδέες της και δεν τις αντάλλαξε ούτε με τη ζωή της, αλλά ούτε δίστασε να απαρνηθεί ακόμη και τον συμβιβασμένο πατέρα της προκειμένου να μην χάσει την αξιοπρέπεια της. Είναι μια σπάνια ιστορία που δεν την είχα ακούσει πουθενά και είναι πολύ σημαντικό που την έφερες στο φως. Συμφωνώ και εγώ με το φίλο που έγραψε πιο πάνω ότι θα πρέπει να διδάσκεται στα σχολεία, αλλά είναι προφανές ότι δεν συμφέρει το σύστημα. Ισως στα σχολεία……του μέλλοντος. Είναι ιδιαίτερα συγκλονιστικά και τα ποιήματα του τραγικού πατέρα που αποτυπώνουν το σπαραγμό της ψυχής του και τη συντριβή του από τις ερινύες. Πόσα δράματα έζησε ο τόπος μας εκείνη την εποχή από αυτούς που και για δεκαετίες μετά μας κυβερνούσαν. Για μένα όμως πιο πολύ είναι εκείνα τα μεγάλα εκφραστικά μάτια της Αλίκης που απευθύνουν ένα τεράστιο “γιατί” και στο δικό μας το σήμερα. Τόσες θυσίες για να βρεθούμε στο σημείο μηδέν……
Σε ευχαριστούμε για την υπέροχη δουλειά σου, είναι μοναδικός ο τρόπος που μας παρουσιάζεις τα τόσο σημαντικά ιστορικά σου θέματα. Να είσαι καλά.

ΕΥΡΥΤΑΝΑΣ ΙΧΝΗΛΑΤΗΣ είπε...

Α Θ Α Ν Α Τ Η !!!
Ψυχή βαθιά!


Επιλογή Τίτλου:VivaLaRevolucion