ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

TRANSLATE

Πέμπτη 16 Φεβρουαρίου 2017

Η Γέννηση του ΕΛΑΣ







Στις 16 Φλεβάρη του 1942 κυκλοφόρησε πλατιά στην Αθήνα (πάνω από 4.000 πολυγραφημένα αντίτυπα) και στην Επαρχία η ιδρυτική διακήρυξη του Ελληνικού Λαϊκού Απελευθερωτικού Στρατού (ΕΛΑΣ), (με ευθύνη του Ανδρέα Τζήμα αναπληρωματικού μέλους του Π.Γ Κ.Ε του ΚΚΕ) του μαχητικού δηλαδή τμήματος του ΕΑΜ. Το ακριβές περιεχόμενο δεν έχει βρεθεί όμως σύμφωνα με αναμνήσεις πρωταγωνιστών του περιελάμβανε ως σκοπούς του:


– Αγώνας για την απελευθέρωση της χώρας.


– Περιφρούρηση των κατακτήσεων του λαού και των ελευθεριών του εναντίον κάθε επιβουλής.


– Εξασφάλιση της τάξης μέχρι τη διεξαγωγή εκλογών, στις οποίες ο λαός να εκφράσει ελεύθερα τη θέλησή του.


Ο ΕΛΑΣ έγινε με τη δράση του λαϊκός απελευθερωτικός στρατός, το ένοπλο τμήμα του λαού, υπερασπιστής της ζωής και της περιουσίας του, ενώ απελευθέρωσε τη χώρα από τους κατακτητές.


Η γέννηση του ΕΛΑΣ δεν ήταν τυχαία, αλλά προϊόν πολύπλευρης θεωρητικής-ιδεολογικής και πρακτικής προετοιμασίας από την πλευρά του ΚΚΕ. Ενδεικτικά αναφέρουμε:


– Η ΚΕ του Κόμματος, για παράδειγμα, στις αρχές Ιουλίου του 1941, στην ιστορική απόφαση της 6ης Ολομέλειας της σημείωνε χαρακτηριστικά: «Οργανώνοντας ακούραστα τον αγώνα για τα καθημερινά ζητήματα όλων των λαϊκών στρωμάτων και την ένοπλη αντίσταση στους κατακτητές, το κόμμα και ο κάθε κομμουνιστής ξεχωριστά οφείλει να προσανατολίζεται έγκαιρα και σωστά στα σοβαρά γεγονότα που αλλάζουν και θ’ αλλάζουν κάθε μέρα με γρηγορότερο ρυθμό, να οργανώνει τις δυνάμεις της λαϊκής εξέγερσης για την εθνική και κοινωνική απελευθέρωση της Ελλάδας».


– Με το θέμα του ένοπλου αγώνα ασχολήθηκε και η 7η Ολομέλεια της ΚΕ του ΚΚΕ (αρχές Σεπτέμβρη του 1941), στην απόφαση της οποίας διαβάζουμε: «Στο Απελευθερωτικό αυτό Μέτωπο μια από τις πρώτες θέσεις πρέπει νάχουν οι στρατιωτικές δυνάμεις του έθνους, μόνιμοι και έφεδροι αξιωματικοί, υπαξιωματικοί και οπλίτες, ανάπηροι κλπ. Οι δυνάμεις αυτές θα αποτελέσουν τη μαχητική βάση για την τεχνική οργάνωση του απελευθερωτικού αγώνα».


– Η 8η Ολομέλεια της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ, που συνήλθε το πρώτο 10ήμερο του Γενάρη του 1942, ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την οργάνωση του ανταρτοπόλεμου. Επίσης, διατυπώνονταν οι άμεσοι και απώτεροι σκοποί του εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. Παράλληλα, τονιζόταν: «Ο εθνικοαπελευθερωτικός μας ανταρτοπόλεμος έχει πρωτεύουσα σημασία για την απελευθέρωση της χώρας από τον ξενικό ζυγό. Οι κομμουνιστές πρέπει να οργανώσουν, να μαζικοποιήσουν και να επεκτείνουν το ανταρτικό κίνημα στην ύπαιθρο, να περιφρουρήσουν τον εθνικοαπελευθερωτικό του χαρακτήρα και να καταπολεμήσουν αποφασιστικά κάθε τάση που θα οδηγούσε σε αντιλαϊκούς σκοπούς, σε ληστείες και πλιατσικολογήματα».


– Στο πρώτο τεύχος του θεωρητικού περιοδικού του ΚΚΕ «Λαϊκή Επιθεώρηση», στο κύριο άρθρο, ο Κ. Καραγιώργης έγραφε: «Ο καιρός δε μας παίρνει: πρέπει να βάλουμε γερά οργανωτικά θεμέλια σε όλη την Ελλάδα, να ετοιμάσουμε τα μαχητικά τμήματα για την άμεση δράση, για τον παρτιζάνικο πόλεμο, για το πανεθνικό σαμποτάζ». Στο ίδιο τεύχος ο Παντελής Καραγκίτσης (Ορφέας Βλαχόπουλος – Σίμος), μέλος της ΚΕ του Κόμματος, συμπλήρωνε με έμφαση: «Το κίνημα των πατριωτικών ανταρτικών σωμάτων σαν σοβαρή μορφή πάλης για το τσάκισμα των ξένων κατακτητών μας πρέπει να επεκταθεί, να οργανωθεί σε όλες εκείνες τις περιφέρειες της χώρας μας που το περιβάλλον τους επιτρέπει και επιβάλλει τη δημιουργία πατριωτικών σωμάτων»


Τα πρώτα πρακτικά βήματα


Ο Πέτρος Ρούσος (που είχε την ευθύνη από το Π.Γ της Κ.Ε για τη δουλειά για το στρατό- από την Κ.Ε που ανασυγκρότησε το κόμμα με την 6η ολομέλεια) γράφει (Η Μεγάλη Πενταετία) για τα πρώτα βήματα του ένοπλου αγώνα: «…Από κάπου έπρεπε ν’ αρχίσουμε. Το πρώτο ήταν να ενθαρρυνθούν οι προσπάθειες των τοπικών κομματικών οργανώσεων ή πυρήνων να συγκροτηθούν ένοπλες ομάδες πατριωτικής δράσης. Το δεύτερο που αποφασίστηκε ήταν να βρεθεί με κάθε τρόπο μια τίμια ομάδα στρατιωτικών που να ακολουθεί πιστά το κόμμα και να αποτελέσει πυρήνα για τη καθοδήγηση του ένοπλου αγώνα. Αποφασίστηκε επίσης πως κάθε υπεύθυνο στέλεχος ή υπεύθυνος τεχνικός του κόμματος θα κινείται ένοπλος εκτός από ορισμένες περιπτώσεις. Αυτό εφαρμόστηκε αμέσως. Υπήρχαν ένα-δυο Μάυζερ, προμηθευτήκαμε και κάτι ιταλικές «Μπερέτες» (Μπρέντα) και μοιράστηκαν στους συντρόφους για χρήση σε ορισμένες συγκεκριμένες περιπτώσεις ασφαλείας. Κάποια μέρα κατά το καλοκαίρι του 1941 έρχεται στην Κ.Ε η πληροφορία πως μια ομάδα αξιωματικοί του ναυτικού γύρω από τον ανθυπολοίαρχο(;) Ν. Καλλιανέση προσφέρεται να συνδεθεί με το ΚΚΕ. Διαθέτει, λέει, άφθονους τενεκέδες δυναμίτη και προτείνει να αρχίσουμε δράση ανατινάξεων στην πρωτεύουσα. Πους σήμαινε να διαθέσουμε εμείς τους ανθρώπους. Κατά πάσα πιθανότητα επρόκειτο για ομάδα σαμποτάζ από εκείνες που άφησανοι Αγγλοι αποχωρώντας από την Ελλάδα. Η πρόταση μας συγκινούσε αλλά ας έβαζε και σε αμηχανία. Δεν μπορούσαμε να ριψοκινδυνέψουμε σοβαρά χτυπήματα προτού αποχτήσουμε κάποια οργανωμένη μαζική βάση ικανή να αντιμετωπίσει αύριο όλα τα ενδεχόμενα. Διαβιβάσαμε ανάλογη απάντηση στον Καλλιανέση. Σε λίγους μήνες όμως το κόμμα μας ήταν σε θέση να αναλάβει ή να υποβοηθεί σοβαρά σαμποτάζ όπως κάναμε με ομάδες μας στο πολεμικό εργοστάσιο Μαλτσινιώτη, όπως έγινε με τις ανατινάξεις στο λιμάνι του Πειραιά.» Και συνεχίζει: «…Κατά την κατάρρευση του μετώπου υπήρχε μια ομάδα προοδευτικών αξιωματικών με σοσιαλιστικές κατευθύνσεις που είχε συγκροτηθεί με πρωτοβουλία του λοχαγού Γιάννη Παλάσκα, του λοχαγού Στέφανου Παπαγιάννη και άλλων. Μερικοί τους συνδέονταν από τον καιρό της Μεταξικής δικτατορίας. Το Μάη του 1941 μερικοί από τους αξιωματικούς αυτούς όπως οι Στέφανος Παπαγιάννης, Βασίλης Βενετσανόπουλος, Γ. Σμαρίδης (Λογοθέτης), Αλέκος Παπαϊωάννου (σμηναγός) κ.α συνολικά 18-20 αξιωματικοί έκαμαν σύσκεψη στην Αγία Παρασκευή έξω από την Αθήνα. Η σύσκεψη αποφάσισε να μην υπακούσουν στα κηρύγματα της αναχώρησης στη Μέση Ανατολή, να μείνουν στην Ελλάδα, να παλέψουν κατά των κατακτητών και να ενταχτούν στο ΚΚΕ, που ήταν βέβαιοι ότι θάμπαινε επικεφαλής τους εθνικοαπελευθερωτικού αγώνα. Στη σύσκεψη εκείνη δεν είχε λάβει μέρος ο λοχαγός Γιάννης Παλάσκας γιατί δεν είχε ακόμη φτάσει από τν Β. Ελλάδα μετά την κατάρρευση του μετώπου. Η προσχώρηση στο ΚΚΕ έγινε με ατομική σύνδεση του καθενός και κράτησε όλο το 1941…Η πατριωτική στάση των αξιωματικών αυτής της ομάδας είναι πρόσθετος τίτλος τιμής των αγωνιστών της Αριστεράς στην Εθνική Αντίσταση, προτού ακόμα ξεσπάσει η χιτλερική επίθεση κατά της ΕΣΣΔ…»


Σε άλλο σημείο του βιβλίου του με τίτλο «Ο πυρήνας –πρόδρομος του ΕΛΑΣ» αναφέρει: «Ο ρόλος του (σ.σ του Θ. Μακρίδη) στους κατοπινούς ένοπλους αγώνες είναι από τους σημαντικότερους. Ο σχεδιασμός βασικών επιχειρήσεων του ΕΛΑΣ πέρασε από το μυαλό και τα χέρια του. Πολύ φαιά ουσία του μυαλού και πολλές σόλες των παπουτσιών μας καταναλώσαμε με τον σύντροφο Θ. Μακρίδη στο ζήτημα της οργάνωση του ένοπλου αγώνα. Στους κύκλους των αξιωματικών με τους οποίους συνδεόταν παρατηρούνταν επιφύλαξη και δισταγμοί. Σκεφτείτε πως ήταν η περίοδος της ασταμάτητης προέλασης των χιτλερικών μηχανοκίνητων ορδών προς τη Μόσχα, μετά τη μάχη του Σμολένσκ, τον Ιούλη-Αύγουστο. Στις 30 του Σεπτέμβρη άρχιζε η μάχη της Μόσχας.. Δεν έρχονται οι αξιωματικοί, διστάζουν, έλεγε ο Μακρίδης. Ως πότε θα διστάζουν, ρωτώ. Περιμένουν τη μάχη της Μόσχας. Δεν πέφτει η Μόσχα, πες τους. Αι , αμα δεν πέσει θα δούμε. Σε κάθε συνάντηση τα ίδια και τα ίδια. Το τραινάρισμα γινόταν εκνευριστικό. Αναγκάστηκα τότε να τον στεναχωρήσω λιγάκι. Καλά Θόδωρε, οι συνάδελφοι σου τι α έκαμαν αν ήταν να πέσει η Μόσχα, δεν θα συνέχιζαν την αντίσταση; Αν πέσει η Μόσχα, εγώ θα πάω καλόγερος στο Αγιον Ορος, μου πέταξε αστεία. Αυτό το περιστατικό, περισσότερο από κάθε τι, δείχνει πόσο είχαν σφιχτεί οι καρδιές γύρω από τη μάχη τη Μόσχας. Δεν ήθελα να οδηγηθούν οι προσπάθειες μας σε αδιέξοδο. Ενεργούσαμε παράλληλα μέσω του λοχαγού Γ. παλάσκα καθώς και προς άλλες κατευθύνσεις…Όταν σε λίγο κατά τον Οκτώβριο του 1941 έσπασε η πρώτη επίθεση των χιτλερικών στο μέτωπο της Μόσχας ο Μακρίδης έφερε χαρμόσυνες διαθέσεις από τους συναδέλφους του αξιωματικούς. Κατορθώσαμε να κατοχυρωθούμε και με την ένταξη του στρατηγού Μάντακα που βρισκόταν στην Κρήτη επι κεφαλης της εκεί αντίστασης. Ο Μακρίδης μας έφερε το μήνυμα της προσχώρησης του…»




Αμέσως μετά την ίδρυση του ΕΑΜ συγκροτήθηκε αρχές Οκτώβρη στην Αθήνα ο Στρατιωτικό Κέντρο της Αντίστασης (ΣΚΑ) με επικεφαλής τους μόνιμους αξιωματικούς Ν. Παπασταματιάδη και Θ. Μακρίδη. Το ΣΚΑ ανέλαβε να μελετήσει τα προβλήματα της οργάνωσης και της διεξαγωγή της ένοπλης αντίστασης και να συντονίσει τις ενέργειες προς την κατεύθυνση αυτή.


Γράφει σχετικά ο Π. Ρούσος (Μεγάλη Πενταετία) για τη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τον Οκτώβρη του 1941 στο σπίτι του Θ. Μακρίδης στον Αγιο Σώστη: « Σε μια σύσκεψη που ήταν εκεί ο αείμνηστος συνταγματάρχης Παπασταματιάδης, αποφασίστηκε να ιδρύσουμε τον καθοδηγητικό πυρήνα της ένοπλης αντίστασης κατά των καταχτητών. Τον αποτέλεσαν ο Παπασταματιάδης, ο Μακρίδης με επικεφαλής τον στρατηγό Μ. Μάντακα που δέχτηκε, όπως μας ανακοινώθηκε να κεφαλώσει τη δουλειά…»


Η Κεντρική Οργανωτική Επιτροπή του ΕΑΜ με διάγγελμα της στις 10 Οκτώβρη προσανατόλιζε τον ελληνικό λαό στην ένοπλη πάλη. Απευθυνόμενη ιδιαίτερα στους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και τους εφέδρους πολεμιστές του κάλεσε να προσφέρουν τις γνώσεις τους, την πείρα τους, τη δοκιμασμένη τόλμη τους στην οργάνωση των εθνικών αγώνων.


Με την καθοδήγηση του ΣΚΑ δυνάμωσαν στην Αθήνα και τον Πειραιά οι προσπάθειες για τη οργάνωση μαχητικών ομάδων και την προσέλκυση αξιωματικών στον αγώνα.


-Τον Σεπτέμβρη-Οκτώβρη Κ.Ε στέλνει στη Ρούμελη του Θανάση Κλάρα (Αρη Βελουχιώτη) για να μελετήσει τη κατάσταση και τις δυνατότητες οργάνωσης αντάρτικου. Γράφει ο Πέτρος Ρούσος: «Από τον Σεπτέμβρη του 1941 ο Θανάσης Κλάρας σταλμένος από την Κ.Ε συνεννοούνταν με την κομματική οργάνωση Λαμία (γραμματέας ο τσαγκάρης Γιαταγάνας, δραπέτης από τη Φολέγανδρο) και με τον αντιπρόσωπο της οργάνωσης Γ. Χουλιάρα-Περικλή άρχισαν να προωθούν τη συγκρότηση ανταρτομάδων με επιτόπιες περιοδείες στη Φθιωτιδοφωκίδα και στη Παρνασίδα. Η δουλειά κράτησε μερικούς μήνες…»


-Στα τέλη του Δεκέμβρη (ή για άλλους τέλη Νοέμβρη) 1941 με πυρήνα το ΣΚΑ συγκροτήθηκε Κεντρική Στρατιωτική Επιτροπή (από τους Ν. Παπασταματιάδη, Θ. Μακρίδη και Π. Δανιηλίδη μέλος της Κ.Ε) με την καθοδήγηση του Γ. Σιάντου, που αποτέλεσε το ανώτατο επιτελείο του αγώνα. Η ΚΣΕ καθοδηγούνταν από την Κ.Ε του ΕΑΜ. Επίσης εκείνη τη περίοδο λειτουργούν και (με βάση αναμνήσεις πρωταγωνιστών τους) η «Στρατιωτική Οργάνωση Αθήνας – Πειραιά», με επικεφαλής τον Σπύρο Κωτσάκη και το «Στρατιωτικό Οργανωτικό Γραφείο» του ΕΑΜ με καθοδηγητή τον τότε γραμματέα της Οργάνωσης Θανάση Χατζή.


– Για την καθοδήγηση του στρατιωτικού τομέα της αντίστασης και το ρόλο του Γ. Σιάντου αναφέρει ο Π. Ρούσος (Η Μεγάλη Πενταετία) : «…Ο «γέρος» , ο Σιάντος, θα αναλάβαινε προτού ακόμη συνέλθει η ολομέλεια της Κ.Ε αυτοπρόσωπα (σ.σ εννοεί την 8η ολομέλεια) την καθοδήγηση της στρατιωτικής δουλειάς. Ήταν άλλωστε ο μόνος εμπειροπόλεμος στην νεοδιαμορφούμενη ΚΕ. Αποφασίστηκε να συνεργαστούμε οι δύο μας να βάλουμε κάτω τις διαθέσιμες ως τότε δυνάμεις του κόμματος και να προχωρήσουμε στη συγκρότηση οργανωμένης και διακλαδισμένης στρατιωτικής οργάνωσης. Η βασική συνεργασία μας, έγινε μέσα στο Δεκέμβρη στο σπίτι ενός φίλου μου πολιτικού μηχανικού, στο συνοικισμό Ζωγράφου. Συνεργαστήκαμε με το «γέρο», το Σιάντο ολάκερη τη νύχτα και την άλλη μέρα. Έκαμε έκθεση της κατάστασης. Έβρισκε σωστά όλα τα ως τότε μέτρα. Αποφασίστηκε να εισηγηθούμε στην πρώτη συνεδρίαση της Κ.Ε τα παρακάτω:


Ιδρύεται αντάρτικος στρατός από σκόρπιες ομάδες που υπήρχαν και από άλλες που θα συγκροτήσουμε. Ο «γέρος» πρότεινε να ονομαστεί Ελληνικός Λαϊκός Στρατός. Συμφωνήσαμε. Όταν σκέφτηκα τα αρχικά του πρότεινα αυθόρμητα μια συμπλήρωση.-Δε βάζουμε και τη λέξη Απελευθερωτικός; Θα ηχεί ωραία και στην συντομωνυμία του. Χάρηκε συγκρατημένα όπως πάντα. Συμφωνήσαμε. Έτσι πρωτακούστηκε η ονομασία ΕΛΑΣ.


Β. Να αναλάβει ο Σιάντος να ξεκαθαρίσει τη υπόθεση των αξιωματικών της οργάνωσης «Φίλοι του Λαού».


Γ. Να οργανωθεί σύσκεψη των στρατιωτικών στελεχών του κέντρου με την καθοδήγηση του Γ. Σιάντου.


Δ. Να εισηγηθούμε στο ΕΑΜ τις σχετικές αποφάσεις μας με πρόταση να υιοθετήσει το νέο στρατό σαν όργανο του.


Ε. Να κληθούν στην Αθήνα ένα δύο αντάρτικα στελέχη-καπεταναίοι από τις σκόρπιες ομάδες που υπήρχαν.


Στ. Να αναλάβει από το Πολιτικό Γραφείο την ευθύνη της στρατιωτικής δουλειάς του κόμματος ο Σιάντος με υπεύθυνο βοηθό και σύνδεσμο του τον ηλεκτροτεχνίτη συνδικαλιστή Γιώση που είχε αποδράσει μαζί του. Όλα τα σχέδια πέρασαν από την ΚΕ, εγκρίθηκαν και μπήκαν σε πράξη».


-Το Γενάρη του 1942 (συνήλθε ήδη η 8η ολομέλεια της Κ.Ε του ΚΚΕ) Κ.Ε του ΚΚΕ και Κ.Ε του ΕΑΜ γνωστοποίησαν την απόφαση τους για δημιουργία στρατού της αντίστασης με την ονομασία Ελληνικός Λαϊκός Απελευθερωτικός Στρατός (ΕΛΑΣ). ΚΣΕ ανασυγκροτήθηκε, διευρύνθηκε και ονομάστηκε Κεντρική Επιτροπή του ΕΛΑΣ.


Η σύσκεψη του Φλεβάρη του 1942


Στις 2 Φλεβάρη του 1942, πραγματοποιήθηκε η ιδρυτική σύσκεψη του ΕΛΑΣ σ’ ένα σπίτι στους Αμπελόκηπους, απέναντι από το Παναθηναϊκό. Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Πολύδωρος Δανιηλίδης ως στρατιωτικός υπεύθυνος της ΚΕ του ΚΚΕ, ο Σπ. Κωτσάκης εκ μέρους της Στρατιωτικής Οργάνωσης Αθήνας – Πειραιά, ο Ανδρέας Τζήμας – Σαμαρινιώτης εκ μέρους της Κομματικής Οργάνωσης Αθήνας του ΚΚΕ και ο Θ. Χατζής, εκπροσωπώντας την ΚΕ του ΕΑΜ. Στη σύσκεψη συζητήθηκε και εγκρίθηκε η ιδρυτική διακήρυξη της νέας στρατιωτικής οργάνωσης, καθώς και το όνομα που θα έπαιρνε.


Σε σχέση με την ονομασία του , υπάρχουν στα βιβλία των πρωταγωνιστών της εποχής εκείνης διαφορετικές απόψεις. Ο Α. Τζήμας, σε μια έκθεσή του προς το Κόμμα αναφέρει πως ο Σιάντος είναι αυτός που έδωσε στο νέο στρατό το όνομα ΕΛΑΣ. Αντίθετα ο Π. Ρούσος ισχυρίζεται πως σε μια σύσκεψη που έγινε στου Ζωγράφου, ενώ ο Σιάντος πρότεινε ο νέος στρατός να ονομαστεί «Ελληνικός Λαϊκός Στρατός», ο ίδιος (ο Ρούσος δηλαδή) πρότεινε να προστεθεί και η λέξη «Απελευθερωτικός» κι έτσι προέκυψε το όνομα ΕΛΑΣ. Ένας από τους βιογράφους του Βελουχιώτη, ο Γ. Χατζηπαναγιώτου (καπετάν Θωμάς) υποστηρίζει όπως ο Αρης είναι αυτός που έδωσε στο νέο στρατό το όνομα ΕΛΑΣ14. Αντίθετα με τους παραπάνω, ο Θ. Χατζής, βάσει των στοιχείων που παραθέτει και οι Σπ. Κωτσάκης και Π. Δανιηλίδης με τα γραπτά τους υποστηρίζουν πως η ονομασία ΕΛΑΣ αποφασίστηκε στη σύσκεψη, της 2/2/1942, στους Αμπελόκηπους και εγκρίθηκε από τα ανώτερα όργανα του κινήματος, την ΚΕ του ΕΑΜ και την ΚΕ του ΚΚΕ. Ο Δανιηλίδης μάλιστα σημειώνει πως μετέφερε στη σύσκεψη πρόταση του Σιάντου ο νέος στρατός να ονομαστεί ΕΛΣ (Ελληνικός Λαϊκός Στρατός), αλλά οι συμμετέχοντες σ’ αυτήν αποφάσισαν να προσθέσουν μεταξύ του Λ και του Σ το Α (απελευθερωτικός) κι έτσι προέκυψε το όνομα ΕΛΑΣ. «Την προσθήκη αυτή – γράφει – τη διεκδικεί ο τότε υπεύθυνος της Στρατιωτικής Οργάνωσης Αθήνας Σπύρος Κωτσάκης. Κανείς μας δε σκέφτηκε να του αμφισβητήσει την τιμή αυτή, εκτός από κείνους που θέλουν να πλαστογραφήσουν την ιστορία». Ο Κωτσάκης βεβαίως, στα γραπτά του, πιθανόν από σεμνότητα, δεν προβάλλει καμία διεκδίκηση. Η ονομασία του ΕΛΑΣ συζητήθηκε στη σύσκεψη στους Αμπελόκηπους, στην ΚΕ του ΚΚΕ, στην ΚΕ του ΕΑΜ και, πολύ πιθανόν, και σε συναντήσεις ηγετικών προσωπικοτήτων της Εθνικής μας Αντίστασης.


Οι πρώτες αντάρτικες ομάδες


Στο πλαίσιο της απόφασης της 6η ολομέλειας, από το καλοκαίρι του ’41 κομμουνιστές και άλλοι πατριώτες συγκροτούν ένοπλες αντιστασιακές ομάδες και αντάρτικα τμήματα σε διάφορα μέρη της χώρας. Τα παραδείγματα πολλά. Στα τέλη Ιουνίου του ’41 η οργάνωση Λάρισας του Κόμματος έδωσε εντολή στους καταδιωκόμενους κομμουνιστές του Αλμυρού Θεσσαλίας, μ’ επικεφαλής τον Μήτσο Τσαρδάκα, να οργανωθούν σε ανταρτοομάδες και να συγκεντρωθούν στην Οθρη. Τον Ιούλη με απόφαση του Γραφείου Μακεδονίας – Θράκης του ΚΚΕ συγκροτείται στην περιφέρεια της Νιγρίτας η ανταρτοομάδα «Οδυσσέας Ανδρούτσος» με επικεφαλής τον κομμουνιστή δάσκαλο Θ. Γκένιο (Λασάνη) και στην περιφέρεια του Κιλκίς η ανταρτοομάδα «Αθανάσιος Διάκος» μ’ επικεφαλής τον Χρ. Μόσχο (καπετάν Πέτρο). Το ίδιο διάστημα εμφανίστηκαν αντάρτικες ομάδες στη Δυτική Μακεδονία με το όνομα «Ομάδες Ελευθερίας». Επίσης στα μέσα Ιούλιου με πρωτοβουλία του Κόμματος οργανώθηκαν οι πρώτες ομάδες ενόπλων της οργάνωσης «Πατριωτικό Μέτωπο» στην Ήπειρο (επαρχία Παραμυθιάς – Ηγουμενίτσας) και το Νοέμβρη στην περιφέρεια της Άρτας οργανώθηκε ένα στρατιωτικό τμήμα του ΕΑΜ από αξιωματικούς και πολιτικά στελέχη, με στόχο την οργάνωση του αντάρτικου στην περιοχή. Τέλος, ένοπλες ομάδες εμφανίστηκαν στη Ρούμελη, στη Βοιωτία, στην Πελοπόννησο κ.α

Έγραψε ο  Αλέκος Χατζηκώστας //
στοΑτέχνως με τίτλο: Η ίδρυση του ΕΛΑΣ και τα όσα προηγήθηκαν απ’ αυτήν

Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2017

Τι είναι υπερσυσσώρευση ; k Τα αποτελέσματά της στη Ζωή μας:


Τελικά η οδός διαφυγής απ’ ό,τι ζούμε περνάει από εκείνο το «είναι η εφαρμογή (των Μνημονίων), ηλίθιε» του Σόιμπλε; 
Ναι, υπό την προϋπόθεση ότι θα ξεχάσουμε πως ο Σόιμπλε είναι ένας κυνικός εκπρόσωπος των ισχυρών. Άρα οι δικές του απαντήσεις ναι μεν συνιστούν λύση, αλλά για το σινάφι του. 
Όχι για τους αδύναμους στους οποίους με ιταμότητα απευθύνεται.
Μήπως από την άλλη η διέξοδος βρίσκεται σε εκείνο το «είναι η κοινωνία, ηλίθιε» του κ.Τσακαλώτου. Προφανώς. 
Αλλά κι εδώ υπάρχει μια προϋπόθεση: Ότι δεν θα παραβλέψουμε πως υπάρχει ένα είδος πολιτικής (που συνηθίζει να παριστάνει την «αριστερή»), η οποία διαπρέπει στο σπορ «άλλα λέω κι άλλα εννοώ, άλλα προφασίζομαι κι άλλα πράττω». 
Η πραγματική σχέση αυτής της πολιτικής με την κοινωνία είναι οι «αριστεροί» ΕΝΦΙΑ, τα «αριστερά» χαράτσια, οι «αριστεροί» πλειστηριασμοί και τα «αριστερά» Μνημόνια που συνεχίζουν να φορτώνονται στις πλάτες της κοινωνίας.

Αλλού, επομένως, θα πρέπει να αναζητηθεί η απάντηση – λύση στο πρόβλημα.
Όμως για να βρούμε τι είναι σωστό, καλό είναι προηγουμένως να έχουμε προσδιορίσει που βρίσκεται το λάθος. 
Μια ασφαλής, δε, μέθοδος αναζήτησης λύσεως στα προβλήματα είναι η όσο το δυνατόν σαφέστερη καταγραφή των δεδομένων. 
Ας δούμε ορισμένα από αυτά:
1) Σε συνθήκες κρίσης το καθεστωτικό πολιτικό σύστημα κινήθηκε και κινείται - εμφανώς πια - με τρόπο που δικαιώνει δύο διαχρονικές παρατηρήσεις.
Η πρώτη είναι 
η διαπίστωση του Λουντέμη, που στην ·Οδό αβύσσου, αριθμός μηδέν» γράφει:
«Τα τελευταία τούτα χρόνια στον τόπο αυτό ειπώθηκαν τα χειρότερα ψέ­ματα της Ιστορίας. 
Ειπώθηκαν ψέματα που ντράπηκαν και τα ίδια, μια και δεν ντρέπονταν τα στόματα που τα 'λεγαν. Έγινε πολλή κατάχρηση φτηνού λυρισμού, πολλή σπατάλη άχρηστης φιλοπατρίας...».
Η δεύτερη είναι καταγεγραμμένη στο Ημερολόγιο του Σεφέρη το 1945. 
Έγραφε:
«Η βλακεία, η εγωπάθεια, η μωρία, η γενική αναπηρία της ηγέτιδας τάξης στην Ελλάδα σε φέρνει στην ανάγκη να ξεράσεις […]. Είμαι βέβαιος πως τούτοι οι ελεεινοί δεν αντιπροσωπεύουν τη ζωντανή Ελλάδα».

2) Μιλώντας για την κρίση, την οικονομική κρίση, ανεξαρτήτως πως εκδηλώνεται, 
σαν κρίση χρέους ή σαν κρίση του χρηματοπιστωτικού συστήματος, η ουσία της είναι ότι πρόκειται για κρίση των καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής.
Στο πεδίο της οικονομίας έχουμε κρίση υπερπαραγωγής και υπερσυσσώρευσης κεφαλαίων.
Στο πεδίο της πολιτικής,
 μια τέτοια συστημική κρίση δεν μπορεί παρά να αντανακλάται ως κρίση υπερσυσσώρευσης ψεύδους, υπερσυγκέντρωσης πολιτικής εξαπάτησης και πρόκλησης πολιτικών ρηγματώσεων στους αρμούς ενός χρεοκοπημένου πολίτικου συστήματος που αναζητά τρόπους ανασύνθεσής του.

3) Τι σημαίνει κρίση υπερσυσσώρευσης;
Ένα παράδειγμα: 
Κατά την έναρξη εκδήλωσης της κρίσης 737 πολυεθνικές και μονοπώλια ήλεγχαν το 80% του παγκόσμιου πλούτου. 
Από αυτές τις 737 πολυεθνικές, οι 147 κατείχαν το 40% του παγκόσμιου πλούτου.
Ένα δεύτερο παράδειγμα: Το 2008 οι θυγατρικές των πολυεθνικών εταιρειών κατείχαν κεφάλαια που ξεπερνούσαν το 125% της παγκό­σμιας οικονομίας.
Επομένως: 
Όταν το κεφάλαιο έχει υπερσυσσωρευτεί σε τέτοιο βαθμό, που ξεπερνά ακόμα και τα όρια της Γης, τότε δεν υπάρχει πια κενό ση­μείο σε αυτό τον πλανήτη για να επενδυθεί και να επιτελέσει την απο­στολή του, δηλαδή να αποφέρει νέα κέρδη.

Για να το πούμε όσο πιο απλά γίνεται (αν γίνεται) ο καπιταλισμός τείνει να αναπτύξει -και το καταφέρνει- περισσότερες παραγωγικές δυνάμεις απ’ όσες αντέχει, από όσες χωρούν σε ένα τόσο στενό από άποψη παραγωγικών σχέσεων σύστημα.

Η ταξική στενότητα του καπιταλισμού εκδηλώνεται με τον εξής άφατο ανορθολογισμό: Όπως διαπιστώθηκε στην τελευταία συνεύρεση του Νταβός διανύουμε την τέταρτη βιομηχανική και τεχνολογική επανάσταση. Όμως το γεγονός αυτό, αντί να επιφέρει καλύτερους όρους ζωής για την ανθρωπότητα (λιγότερο χρόνο εργασίας, περισσότερες δουλειές κλπ), θα έχει ως αποτέλεσμα μέχρι το 2020 να χαθούν 7 εκατομμύρια θέσεις εργασίας! 

4) Ένα σύστημα όπου εκατομμύ­ρια δουλεύουν, αλλά ένας μόνο κερδίζει, ο καπιταλιστής, το μονοπώλιο, η πολυεθνική, δεν μπορεί παρά να παράγει αβυσσαλέες κοινωνικές ανισότητες ως αποτέλεσμα του κοινωνικού δαρβινισμού.
Σήμερα η εικόνα που επικρατεί στον κόσμο είναι η εξής:
Στον πλανήτη (έκθεση «Oxfam») υπάρχουν 62 άνθρωποι που κατέχουν τόσο πλούτο όσος ο πλούτος που κατέχει ο μισός πληθυσμός της Γης - περίπου 3,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι.Οι 62 αυτοί αναξιοπαθούντες έχουν δει τα πλούτη τους από το 2010 και μετά να αυξάνονται κατά 44% όταν ο πλούτος των φτωχότερων 3,5 δισεκατομμυρίων ανθρώπων μειώθηκε κατά 41%.
Tο 2015 (ετήσια Έκθεση Διεθνούς Πλούτου (Global Wealth Reports) του Ινστιτούτου Έρευνας της ελβετικής τράπεζας «Credit Suisse») περίπου ο μισός πλούτος της υφηλίου (το 45,2%) ανήκε στους δισεκατομμυριούχους, οι οποίοι αποτελούν το 0,7% του παγκόσμιου πληθυσμού, στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα εύπορα κοινωνικά στρώματα που αποτελούν το 7,3% του πληθυσμού και κατέχουν περίπου 40% του πλούτου ενώ οι υπόλοιποι κάτοικοι της υφηλίου, το 92%, κατέχουν μόνο το 15,4% του πλούτου, και η πλειοψηφία από αυτούς, το 71%, κατέχει μόλις 3% του παγκόσμιου πλούτου.

Διαθέτουμε ως κοινωνίες, λοιπόν, όλο και περισσότερα μέσα πα­ραγωγής, ασύλληπτες παραγωγικές δυνατότητες, όλο και περισσότερα προϊόντα, αλλά ταυτόχρονα έχουμε όλο και μεγαλύτερη προλεταριοποί­ηση των κοινωνικών στρωμάτων, δηλαδή έχουμε μια κοινωνία που τα έχει όλα, αλλά την ίδια ώρα αυτή η κοινωνία που έχει απ’ όλα δεν τα έχει για όλους.
Για την ακρίβεια, στην κοινωνία που έχει απ’ όλα, η συν­τριπτική πλειονότητα των ανθρώπων έχει από ελάχιστα έως τίποτα.
Θα διατυπωθεί ο ισχυρισμός πως τα παραπάνω συνιστούν μια τυ­πική μαρξιστική προσέγγιση. Ευπρόσδεκτη η «κατηγορία» αφού κατά τη γνώμη μας ακόμα κι αν δεν θέλει κανείς να είναι μαρ­ξιστής, την εποχή του Σόιμπλε και της Μέρκελ δεν έχει και πολλές εναλλακτικές επιλογές.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΡΩΤΟ: Αν από τον προηγούμενο, το μαρξισμό της πολιτικής οικονομίας, περάσουμε στην επόμενη σελίδα του ενιαίου και αδιαίρετου μαρξισμού, στο μαρξισμό της ταξικής πάλης, τότε εκείνο που προκύπτει αβίαστα ως ανάγκη είναι η διαφορετική οργάνωση της κοινωνίας, άρα η οργά­νωση ενός διαφορετικού τρόπου παραγωγής και διανομής του παραγόμενου προϊόντος.
Τέτοια και μόνο τέτοια είναι η ιστορική απάντηση που αντικειμενικά προβάλλει στην κρίση που ζούμε.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΔΕΥΤΕΡΟ: Φυσικά, παντού στον κόσμο, αυτή την ιστορική απάντηση ο καπιταλισμός προσπαθεί να την εμπο­δίσει να γίνει κτήμα των μαζών, δηλαδή συνείδηση και ιστορικοπολιτική δράση. 

Αλλά ας σταθούμε στην Ελλάδα:
Πολιτικό σύστημα
Για την παρεμπόδιση αυτή, το καθεστωτικό πολιτικό σύστημα εκ­δηλώνει στο έπακρο διάφορες αξιοθαύμαστες πλευρές λειτουργίας του, όπως εκβιασμούς, απειλές, τρομοκρατική προπαγάνδα, εξαπάτηση, υποκρισία.
Το καθεστωτικό πολιτικό σύστημα όταν απευθύνεται στο λαό δεν σταματά να ενεργεί με άξονα τον κανόνα «άλλα λέω, άλλα πιστεύω, άλλα εννοώ και άλλα πράττω».
Μια από τις συμπαθητικότερες πρακτικές του είναι το λεξικό με τους ευφημισμούς και την αποκολοκύνθωση των εννοιών.
Για παράδειγμα:
 Ο καπιταλισμός δεν είναι καπιταλισμός. Είναι η «οικονομία της ελεύ­θερης αγοράς»... Ο ιμπεριαλισμός δεν είναι ιμπεριαλισμός. Είναι «παγκοσμιοποίηση»... Οι βομβαρδισμοί λαών δεν είναι βομβαρδισμοί. Είναι «προληπτική δράση»... Οι δολοφονίες αμάχων δεν είναι δολοφονίες. Είναι «παράπλευρες απώλειες»... Η απόλυση και η ανεργία δεν είναι απόλυση ούτε ανεργία. Είναι «εργασιακή εφεδρεία»... Η τραπεζοκρατία δεν είναι τραπεζοκρατία είναι «ανακεφαλαιοποίηση»… Η μισο-ανεργία δεν είναι μισο-ανεργία. Είναι «απασχολησιμότητα»... Οι μίζες δεν είναι μίζες. Είναι «χορηγίες»... Το ξεπούλημα του δημόσιου πλούτου δεν είναι ξεπούλημα. Είναι «αξιοποίηση»... Το Μνημόνιο δεν είναι Μνημόνιο είναι «έντιμος συμβιβασμός» κοκ…

Αυτό το «λεξικό» του καθεστώτος της κεφαλαιοκρατικής εκμετάλ­λευσης και της πολυποίκιλης πολιτικής του εκπροσώπησης είναι διαδεδομένο και στα τέσσερα σημεία του πλανήτη. 
Ειδικά στην Ελλάδα, όμως, μπορούμε να είμαστε περήφανοι διότι το λεξικό αυτό γνωρίζει μεγάλη ανθεκτικότητα παρότι έχει να αναμετρηθεί με έννοιες όπως «τσίπα», «φιλότιμο» και «αξιοπρέπεια»...

Το εγχώριο πολιτικό σύστημα με τη γνωστή του χυδαιότητα ισχυ­ρίστηκε πως «όλοι μαζί τα φάγαμε» ή, πιο εκλεπτυσμένα, πως «είμαστε όλοι συνένοχοι και συνυπεύθυνοι». Στη συνέχεια έταξε «επαναδιαπραγμάτευση» για να καταλήξει στο «ουδείς αναμάρτητος». Και πλέον κινείται στον αστερισμό του «σεβασμού του λαού» δια της μετατροπής του «όχι» σε «ναι».
Ούτε μαζί τα φάγαμε, όμως, ούτε μαζί προδώσαμε τις λαϊκές ελπίδες, ούτε μαζί αποφασίσαμε όσα έγιναν κι όσα θα γίνουν. 
Το κυριότερο είναι ότι δεν πληρώνουμε όλοι το λογαριασμό και δεν πληρώνουμε -όσοι πληρώνουμε- τα ίδια.
Απόδειξη: Στην Ελλάδα της κρίσης, τα χρόνια της κρίσης, το πλουσιότερο 10% του πληθυσμού αυξάνει το ποσοστό του εθνικού πλούτου που κατέχει, το οποίο έχει ανέλθει σήμερα στο 56,1% του ΑΕΠ από 48,6% το 2007

«Όλοι ίδιοι είναι»;
Μια κρίση σαν τη σημερινή, μια κρίση που αφορά τις σχέσεις παρα­γωγής, δεν μπορεί να αφήνει ανέγγιχτες τις πολιτικές που διαμορφώνουν την οικονομία και με τη σειρά τους διαμορφώνονται από τους νόμους που διέπουν την οικονομική - παραγωγική βάση του συστήματος.
Τι εννοούμε, όμως, όταν μιλάμε για πολιτικό σύστημα;
Πολιτική - σήμερα και πάντα- είναι ο τρόπος με τον οποίο εκφρά­ζονται και προωθούνται τα συμφέροντα και οι επιδιώξεις τάξεων και κοινωνικών στρωμάτων στο πλαίσιο μιας κοινωνίας.
Μ’ αυτή την έννοια, όταν μιλάμε για πολιτική δεν μιλάμε για κάτι ενιαίο και αδιαίρετο, αλλά αντίθετα για πολλές και αντιτιθέμενες πολι­τικές στο πλαίσιο της κοινωνίας. 
Άλλωστε το πολιτικό σύστημα επίσης δεν είναι κάτι ενιαίο και αδιαίρετο. Είναι πολύμορφο και από τη σκοπιά των συμφερόντων και από τη σκοπιά της πολιτικής εκδήλωσης και εκ­προσώπησης αυτών των συμφερόντων.
Επίσης, το πολιτικό σύστημα δεν περιλαμβάνει μόνο τους άμε­σους φορείς άσκησης πολιτικής (τα κόμματα), αλλά και τους έμμε­σους, δηλαδή τα συνδικάτα, τις κοινωνικές οργανώσεις και βεβαίως τον Τύπο, που είναι η έκφραση στο επίπεδο της ιδεολογίας και της πολιτικής τόσο των ταξικών συμφερόντων που υπάρχουν μέσα στην κοινωνία όσο και ο επικριτής ή εκλαϊκευτής του πολιτικού λόγου.

Αν βγαίνει ένα συμπέρασμα από αυτή την πολυεπίπεδη πραγματι­κότητα είναι πως για την κρίση δεν φταίει όλο το πολιτικό σύστημα, παρά το βολικό «τσουβάλιασμα» που επιχειρείται. 
Κι αν για χάρη της συζήτησης δεχόμασταν πως φταίνε όλοι, δεν φταίνε όλοι το ίδιο και δεν φταίνε για τους ίδιους λόγους.
Για παράδειγμα, ένα κόμμα που αγωνίζεται για την ανατροπή του καπιταλισμού δεν μπορεί να φταίει για την κρίση του καπιταλισμού.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΤΡΙΤΟ: Υπόλογες, συνεπώς, για την κρίση δεν είναι παρά εκείνες οι δυνάμεις που είχαν την ευθύνη διαχείρισης των υποθέσεων της κοινωνίας και που με τις επιλογές τους την έφτασαν στη σημερινή κατάσταση, ανε­ξαρτήτως αν μπορούσαν ή δεν μπορούσαν να έχουν άλλες επιλογές.
Τι χρεοκόπησε;
Η συνήθης λέξη που χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει τη φάση που διανύει το αστικό πολιτικό σύστημα είναι ότι αυτό χρεοκόπησε. Τι, όμως, τελικά χρεοκόπησε;
Το μεταπολιτευτικό καθεστωτικό πολιτικό σύστημα όπως το γνωρίσαμε εμφανίζει ορισμένα βασικά χαρακτηριστικά, μια εκπληκτική ταύ­τιση στις στρατηγικές επιλογές της αστικής τάξης και των κομμάτων της:
Ευρωατλαντικός προσανατολισμός και οικονομία της αγοράς στο πλαίσιο της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης είναι οι βασικές συνισταμένες πάνω στις οποίες ξεδιπλώνεται μια πολιτική κοινή γι’ αυτές τις δυνά­μεις, όσες παραλλαγές κι αν εντοπίσουμε.
Από το «ανήκομεν εις την Δύσην» του Καραμανλή μέχρι το «η θέση της Ελλάδας στο ΝΑΤΟ και την ΕΕ δεν αμφισβητείται» του Τσίπρα, η πορεία είναι αδιατάρακτη. 
 Ας δούμε αυτή την πολιτική πιο πρακτικά και σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση.
Α) Ο ευρωατλανπκός προσανατολισμός έχει δύο άξονες. Ο πρώτος αφορά το αδιατάραχτο των δεσμών της χώρας με το ΝΑΤΟ και τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Ο δεύτερος αναφέρεται στην ένταξη στην ΕΟΚ, την Ευρωπαϊκή Ένωση και στη συνέχεια την ευρωζώνη. 
Ο μεν ατλαντικός προσανατολισμός εξουθένωσε τη χώρα οικονομικά μέσω των στρατιωτικών δαπανών, με την παραμονή των αμερικανικών βάσεων και τη συμμετοχή της χώρας στις αμερικανονατοϊκές επεμβά­σεις, τη δε σημερινή οικονομική φυσιογνωμία της Ελλάδας την δια­μόρφωσε η συμμετοχή στη λεγάμενη ενωμένη Ευρώπη.
Β) Η οικονομία της αγοράς και η παγκοσμιοποίηση στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της ευρωζώνης οδήγησαν μια μικρή οι­κονομία σαν την ελληνική στον πραγματικό λάκκο των λεόντων. 
Το γε­γονός ότι η Ελλάδα βρέθηκε να είναι ο αδύναμος κρίκος της ευρωζώνης τι άλλο μπορεί να αποδεικνύει;

Χωρίς αμφιβολία, η ελληνική κρίση δεν δείχνει μόνο τα όρια του ελληνικού καπιταλισμού στο πλαίσιο ενός παγκόσμιου καπιταλιστικού συστήματος που ταλανίζεται. 
Δείχνει και την πλήρη κατάρρευση της στρατηγικής της ευρωατλαντικής επιλογής της ελληνικής αστικής τάξης, την οποία το αστικό πολιτικό σύστημα υπηρέτησε με χαρακτηριστική προσήλωση και ευλάβεια.

Αυτό που είναι σήμερα η Ελλάδα και η οι­κονομία της 
-με όσες στρεβλώσεις κι αν βρει κανένας- 
αποτελεί προϊόν της προσαρμογής της μετά τη Μεταπολίτευση στη λεγάμενη «Ενωμένη Ευρώπη». Παραμένοντας σε αυτό το πλαίσιο, η χώρα δεν ενισχύεται από τους εταίρους της για να ξεπεράσει την κρίση της, αλλά μετατρέπεται σε εργαλείο για να ξεπεράσουν οι εταίροι τη δική τους κρίση.
Δηλαδή ο Έλληνας εργαζόμενος καλείται να πληρώσει διπλά: όχι μόνο το κόστος της ελληνικής κρίσης, αλλά και ένα μέρος του κόστους της κρίσης των ευρωπαϊκών ιμπεριαλιστικών χωρών.

Η σαπίλα ως σύμπτωμα της χρεοκοπίας
Όλα αυτά τα χρόνια ζήσαμε την υπονόμευση του συλλογικού μέσα από τη θρησκεία του άφατου ατομισμού, που στην οικονομία λατρεύει τον «ιδιώτη» και στην πολιτική διακηρύττει το θατσερικό δόγμα «η κοι­νωνία δεν είναι τίποτα, το άτομο είναι το παν».
Συμβιώσαμε με την παραχάραξη της έννοιας «αλληλεγγύη» σε φα­ρισαϊκή «φιλανθρωπία», με την προσπάθεια γελοιοποίησης ή και αν­τιποίησης του «ο ένας για όλους και όλοι για έναν», τακτική που στρώνει το έδαφος στη λογική «ο καθένας για την πάρτη του» και «ο σώζων εαυτόν σωθήτω».
Είχαμε σε αστείρευτες δόσεις την κρατική επιχορήγηση του «κοινω­νικού αυτοματισμού» που αναγορεύει το φραγγέλιο σε λύση και που διαποτίζει την κοινωνία με εκείνο το ιδεολογικό κατακάθι που ανάγει το λιντσάρισμα σε απενοχοποιημένη «πολιτική δράση».
Είχαμε τη διαρκή ελεεινολόγηση του «άλλου» 
και του «διαφορετι­κού», που εκείνοι που τον έφεραν εδώ, που τον εκμεταλλεύτηκαν, που τον θέλουν για δούλο τους, που τον έκλεισαν με φράκτες και σε στρα­τόπεδα για να «επανακαταλάβουμε τις πόλεις μας» και που τώρα χύνουν κροκοδείλια δάκρυα για τον πνιγμό του στο Αιγαίο.
Ζήσαμε τον κατακερματισμό και την προώθηση της αντιπαλότητας μεταξύ των θυμάτων της κοινωνίας, το διαχωρισμό τους σε ανατιθέμε­νες μερίδες που διαποτίζονται από την αρχή «χάνεις εσύ - κερδίζω εγώ», «αφανίζεσαι εσύ - υπάρχω εγώ», «πεθαίνεις εσύ - ζω εγώ».
Ζήσαμε τη διαστρέβλωση, το ψέμα, την ιστορική αφασία και τον γκεμπελισμό ως μόνιμες μεθόδους άσκησης και επιβολής πολιτικής.
Πορευτήκαμε με την ενοχοποίηση του μαζικού, του κοινωνικού, του ταξικού, του πολιτικού αγώνα για να φτάσουμε πια να ζούμε και την ιταμή διασύνδεσή του με τα «τάγματα εφόδου» των λούμπεν της ακροδεξιάς τρομοκρατίας.
Με δυο λόγια και χωρίς περιστροφές:
Η φασιστική-νεοναζιστική συμμορία
 που υποδύεται το πολιτικό κόμμα είναι το δημιούργημα της σαπίλας, είναι σάρκα μέσα από τη σάρκα ενός πολιτικού και οικονομικού καθεστώτος που για την αυτοπροστασία των δομών του και για την αναπαραγωγή του μετατρέπει την ίδια τη βρομιά του σε κοπριά με την οποία καλλιεργεί στα κεφαλαιοκρατικά θερμοκήπια τους Φρανκενστάιν, δηλαδή τους εντεταλμένους να υπηρετούν τη σαπίλα που τους δημιούργησε.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΤΕΤΑΡΤΟ: Η αναβίωση του φασισμού 
(ένας που γνώρισε καλά τον φασισμό, ο Μπρεχτ, τον περιέγραψε ως τον πιο ωμό, τον πιο καταπιεστικό, τον πιο θρασύ και δόλιο καπιταλισμό) 
καθρεφτίζει ακριβώς το σάπισμα του χρεοκοπημένου αστι­κού πολιτικού συστήματος.

Δυο δρόμοι
Από την οικονομική κρίση όπως προσδιορίστηκε, δηλαδή ως κρίση των ίδιων των σχέσεων παραγωγής και μ’ αυτή την έννοια ως κρίση όλων των πολιτικών διαχείρισης των παραγωγικών σχέσεων, υπάρχει διέξοδος; Βεβαίως υπάρχει.
Η κρίση αντιμετωπίζεται με δυο (ασύμβατους και ασύμπτωτους μεταξύ τους) τρόπους.
Πρώτος: Ή η κρίση θα ξεπεραστεί
 με ανατροπή της υφιστάμενης κατάστασης και με μια άλλη οργάνωση των παραγωγικών σχέσεων, που θα ξεπερνά τις σημερινές και θα οργανώνει σε άλλη βάση την κοινωνία 
(αυτό στην Ελλάδα -και όχι μόνο- σημαίνει άρνηση πληρωμής του χρέους, αποδέσμευση από την Ε.Ε. και κοινωνικοποίηση των μέσων παραγωγής).
Δεύτερος: Ή η κρίση θα ξεπεραστεί 
–όπως επιχειρείται από τους «από πάνω»- 
με μια αναδιοργάνωση των σημε­ρινών καπιταλιστικών σχέσεων παραγωγής, που όμως συνεπάγεται μια ανυπολόγιστη καταστροφή κεφαλαίου, σταθερού και μεταβλητού, δηλαδή μέσων παραγωγής και εργαζομένων.

Αν ολοκληρωθεί ο δεύτερος τρόπος 
–και εδώ ο ρόλος του ΣΥΡΙΖΑ είναι καταλυτικός- 
 θα σημάνει διαμόρφωση ενός νέου σημείου ισορροπίας, πάνω στο οποίο θα οικοδομηθεί ένα κράτος ίδιο με το προηγούμενο αλλά όχι όμοιο όσον αφορά το σύστημα διαχείρισης. 
Ένα κράτος με ένα «διαφορετικό» πολιτικό σύστημα, δηλαδή με διαφορετικές ταμπέλες πάνω στους μέχρι τώρα φορείς της αστικής διαχείρισης. 
Οι αλλαγές δεν θα αφήσουν ανέγγιχτη τη σημερινή αστική τάξη πράγμα που θα αποτυπωθεί και στις νέες ισορροπίες όσον αφορά την πο­λιτική της εκπροσώπηση.
Είναι αυτό που έλεγε στη γνωστή ταινία ο Γατόπαρδος: «Πρέπει να αλλάξουν όλα, για να μείνουν όλα ίδια».
Όλη η πολιτική των μνημονίων και των δανειακών συμβάσεων εκεί ακριβώς κατατείνει, και μάλιστα με απόλυτα βίαιο τρόπο.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΕΜΠΤΟ: Η σημερινή κρίση είναι κρίση των σχέσεων παραγω­γής και ως τέτοια αγκαλιάζει όχι μόνο την οικονομική βάση της κοινω­νίας αλλά και το εποικοδόμημά της, το πολιτικό της σύστημα, τους θε­σμούς, την ιδεολογία, τις αξίες της. 
Το αδιέξοδο αυτής της κατάστασης είναι εμφανές, αφού η κρίση επιχειρείται να ξεπεραστεί με τους όρους που την γέννησαν, με τα ίδια οικονομικά και πολιτικά εργαλεία.
Κάποιοι θα ισχυριστούν ότι η εν λόγω προσέγγιση είναι μονομερής, αφού δεν βλέπει πως από την κρίση πλήττεται και η άρχουσα τάξη της χώρας, ότι οι παρεμβάσεις των «εταίρων» έχουν δυσμενείς επιπτώσεις και γι’ αυτήν, άρα εδώ το πρόβλημα δεν είναι ταξικό, είναι «εθνικό»… 
Προφανώς η άρχουσα τάξη της Ελλάδας υφίσταται συνέπειες. 
Μόνο που: α) Τα περισσότερα βάρη από αυτές τις συνέπειες η ίδια τα μετακυλύει στα λαϊκά στρώματα, 
β) τα βάρη που απομένουν να πληρώσει η ίδια είναι το τίμημα που καλείται να καταβάλει στο πλαίσιο των σχέσεων ανισομετρίας που επικρατούν εντός των συμμαχιών της.

Είναι η αντανάκλαση της ίδιας της στρατηγικής της, που για να διασφαλίσει τα δικά της συμφέροντα, για να έχει την διεθνή στήριξη για την παραμονή της στην εξουσία, προσφέρει ως εγγύηση στους «εταίρους» την υποδούλωση του λαού και του τόπου καταβάλλοντας και το όποιο δικό της μετρικό πάντα σε συμμαχία, πάντα σε σύμπραξη με τους «συμμάχους». 
Και πάντα, φυσικά, στο πλαίσιο των σχέσεων εξάρτησης και αλληλεξάρτησης μεταξύ τμημάτων του διεθνούς κεφαλαίου που δεν έχει πατρίδα και που λειτουργεί πάντα με βάση τον κανόνα του ισχυρού. 

Το κυρίαρχο σύστημα, λοιπόν, επιδιώκει να υπερπηδήσει την κρίση του με ό,τι ανυπολόγιστες συνέπειες σημαίνει αυτό για τα λαϊκά στρώματα. Αν τα καταφέρει, αν δηλαδή η ταξική πάλη σε οικονομικό, ιδεολογικό και πολιτικό επίπεδο δεν επιφέρει τις ριζικές κοινωνικές ανατροπές που απαιτούνται, η σημερινή εκμεταλλευτική φύση του συστήματος θα διατηρηθεί, το σύστημα θα ανασυγκροτηθεί και σε κοινωνικό και σε πολιτικό επίπεδο και μάλιστα σε ακόμα πιο αντιδραστική κατεύθυνση.

Στον αντίποδα: Ο ελληνικός λαός αξίζει να πεισθεί ότι η Ελλάδα δεν είναι μια «μικρή» χώρα που «δεν μπορεί» να αντιταχθεί – εφ’ όλης της ύλης – στους ισχυρούς. Αξίζει να πεισθεί ότι αυτός ο δύσκολος δρόμος είναι απείρως ευκολότερος από τον αδιάβατο δρόμο της διαρκούς αποδοχής των μικρότερων ή μεγαλύτερων εκβιασμών. Αξίζει να ακολουθήσει τη δική του σημαία. Να μην συμβιβαστεί με το «ολίγον έγκυος» ή με μια «θηλιά» που οι «Σόιμπλε» θα τη σφίγγουν ή θα την χαλαρώνουν κατά το δοκούν.

Παρά τις θεωρίες περί «τέλους της Ιστορίας» το παιχνίδι παίζεται ακόμα. Τι, όμως, θα προκύψει, τελικά; «Πας μετά Χριστόν προφήτης γάιδαρος εστί», λέγανε οι παλιοί. Στην παρούσα φάση ένα είναι σίγουρο: Οι όροι με τους οποίους επιχειρείται να ξεπεραστεί η κρίση -όχι μόνο στη χώρα μας- αναπαράγουν καθημερινά το φαύλο κύκλο της. Δημιουργούν τις προϋποθέσεις για την επόμενη φάση της, για το επόμενο κρισιακό παλιρροϊκό κύμα, που συνεπάγεται νέες θυσίες, νέα κοινωνικά νεκροταφεία, νέες εκτενέστερες στέπες ανθρωπιστικής καταστροφής.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΠΕΜΠΤΟ (και βασικό): Φιλολαϊκή λύση και οριστική έξοδος από την καπιταλιστική κρίση µέσα στα όρια του καθεστώτος που γεννά τις κρίσεις και την βαρβαρότητα, 
μέσα στα όρια του καπιταλισµού, μέσα στα όρια των «θεσμών» του, δεν υπήρξε ούτε πρόκειται να υπάρξει ποτέ.
Τούτος ο φαύλος κύκλος δεν θα σπάσει αν δεν χτυπηθεί η αιτία του στην πηγή της. Και η αιτία είναι προφανής. Ο πιο ευγενικός τρόπος να την περιγράψει κανείς απευθυνόμενος στους κάθε λογής «σωτήρες» είναι, δε, ο εξής: «Είναι ο καπιταλισμός, ηλίθιε»!
Σαν σήμερα το 2016 

,,στην εποχή που ο άνθρωπος και οι λαοί πρέπει να μην υποκύπτουν,,

Κάλεσμα συμμετοχής και εξέγερση ποιητικής δημιουργίας.
Από:

Η NEW STAR και Ο ΚΥΚΛΟΣ ΠΟΙΗΤΩΝ προκηρύσσουν
ΠΟΙΗΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ στα πλαίσια του πολύπτυχου αφιερώματος «100 ΧΡΟΝΙΑ ΟΚΤΩΒΡΙΑΝΗ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ και ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ, ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΜΕΛΛΟΝ»
που ξεκίνησε η NEW STAR περιλαμβάνοντας την πρωτοπορία 
της σοβιετικής επανάστασης του Οκτώβρη σε ολες τις τέχνες.

“1917-2017: Εκατό Χρόνια από την Οκτωβριανή Επανάσταση’’
Τα 30 ποιήματα που θα διακριθούν θα απαγγελθούν σε εορταστική εκδήλωση στο ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema
και θα τυπωθούν σε βιβλίο.

Κριτές μερικοί από τους πιο καταξιωμένους ποιητές μας:
Κώστας Καναβούρης (πρόεδρος),
Γιώργος Μπλάνας, Μαρία Παναγιωτίδου,
Χρήστος Ρουμελιωτάκης και Κωστής Τριανταφύλλου.

Οι τρεις πρώτοι νικητές θα τιμηθούν με τα εξής έπαθλα:
Ο πρώτος ένα ταξίδι 10 ημερών στη Ρωσία.
Ο δεύτερος και ο τρίτος από μια Ετήσια Κάρτα Ελευθέρας 
στους κινηματόγραφους
ΑΛΚΥΟΝΙΣ new star art cinema και STUDIO new star art cinema.
Όλοι οι συμμετέχοντες θα λάβουν Πάπυρο Συμμετοχής.

Προθεσμία υποβολής των ποιημάτων: 30 Ιουνίου 2017

Στείλτε το ποίημά σας στη διεύθυνση:
Κύκλος Ποιητών, Ηρακλείτου 6, Αθήνα 10673,
ή στα e-mail: info@poetscircle.gr
newstarcine@gmail.com

«… πέρασε σαν τη φλόγα
πάνω από τα βουνά και τα χωράφια
καίγοντας τους θεούς
που μας κρατούσαν στο φόβο
μαζί με τους βωμούς τους.
Ο παλιός κόσμος που αιώνες ολόκληρους
το έφτιαξαν γκρεμίστηκε από μας …»
Σ. ΑΙΝΙ

Κάλεσμα συμμετοχής και εξέγερση ποιητικής δημιουργίας.

Η Μεγάλη Οκτωβριανή Σοσιαλιστική Επανάσταση, ως το μεγαλύτερο γεγονός στον 20ό αιώνα, εγκαινίασε μια νέα εποχή όχι μόνο στον τομέα της πολιτικής και της οικονομίας, αλλά και στον τομέα του πολιτισμού. 
H πολιτιστική επανάσταση, 
ως αναπόσπαστο στοιχείο της σοσιαλιστικής οικοδόμησης, έδωσε τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να γνωρίσουν τις κατακτήσεις του ανθρώπινου πολιτισμού και να συμμετέχουν στην πολιτιστική ζωή. 
H ριζική εξάλειψη της τραγικής κληρονομιάς του αναλφαβητισμού μαζί με την άνοδο του γενικού επιπέδου μόρφωσης αποτελούν κάτι το πρωτόγνωρο στην πνευματική εξέλιξη της ανθρωπότητας.
Η πολιτιστική επανάσταση έδωσε τη δυνατότητα στους εργαζόμενους να γνωρίσουν τις κατακτήσεις του ανθρώπινου πολιτισμού
και να συμμετέχουν στην πολιτιστική ζωή.
Η ποίηση στην Οκτωβριανή Επανάσταση πρεσβεύει τα ιδεώδη 
όσων αγωνίζονται για μια κοινωνία που θα έχει καταργηθεί η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο.
Οι πρωταγωνιστές, τα κινήματα, η διαπάλη καθώς και άγνωστες πτυχές της ποιητικής δημιουργίας ιστορούνται μέσα από ένα ταξίδι σε εκείνη την εποχή που η ιστορία θα διατηρήσει ακέραια την εικόνα της.
Ο Οκτώβρης άνοιξε νέους δρόμους και στη σφαίρα του πολιτισμού, στην τέχνη γενικότερα και στην ποίηση που είναι μέρος της. 
Το ζήτημα της σοβιετικής πρωτοπορίας στον τομέα της κουλτούρας είναι άξιο μελέτης. Πέρα από τον Βλαδίμηρο Μαγιακόφσκι 
(στον οποίο θα γίνει ειδικό αφιέρωμα για την ποίηση και το έργο του στον κινηματογράφο και γενικά στον φουτουρισμό) 
είναι ανεξερεύνητη η σοβιετική ποίηση καθώς η τέχνη και ειδικά η ποίηση, από τη φύση της δεν είναι πάντα διαυγής και επιδέχεται προσωπικές αξιολογήσεις.
Οι δύσκολες μέρες που ζούμε επιβάλλουν να δώσουμε απαντήσεις μέσα από την τέχνη. 
Χρέος των ποιητών να αντισταθούν σε κάθε βαρβαρότητα με το λόγο της ευαισθησίας και την «ποίηση» της βαθιά προστατευμένης επίγνωσης της αξίας της ανθρωπιάς.
Καλούμαστε να αποδείξουμε ότι δεν υπάρχει πολιτιστική φτώχεια 
και ότι πάντα θα τροφοδοτούμε με όραμα και έμπνευση κι άλλους καλλιτέχνες, στην εποχή που ο άνθρωπος και οι λαοί πρέπει 
να μην υποκύπτουν και να αγωνίζονται.

Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2017

,,Δύο χρόνια βρώμικης δουλειάς,, Την καταλάβατε ;;

Δύο χρόνια ΣΥΡΙΖΑ: Η δικαίωση του Ανιέλι
Δύο χρόνια συμπληρώθηκαν από την εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ και τον ερχομό της «πρώτης φοράς Αριστερά» στην κυβερνητική εξουσία. 
Δύο χρόνια πολιτικής εξαπάτησης του λαού και υπηρεσίας προς το κεφάλαιο. Μεταφράζοντας τη λαϊκή ψήφο σε εν λευκώ εξουσιοδότηση, ορκιζόμενοι στις «αξίες» και την «ηθική» της «αριστεράς» που τάχα εκπροσωπούν, οι κύριοι του ΣΥΡΙΖΑ πίστεψαν πως με τον ερχομό τους στην κυβερνητική εξουσία θα εξαργύρωναν ένα κύρος που δεν τους ανήκε.

Αφού είπαν τέτοια ψέματα
-«που ντράπηκαν μέχρι και τα ίδια τα ψέματα αφού δεν ντρέπονταν οι ίδιοι που τα’ λεγαν»-, 
αφού επένδυσαν στην αγωνία και δίψα του λαού για την ανακούφιση του απ’ τις πολιτικές των μνημονίων, αφού εκμεταλλεύτηκαν στο έπακρο τη λαϊκή ανοχή, οι κύριοι της «πρώτης φοράς αριστερά» βάδισαν στο δρόμο των προκατόχων τους, της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Διαβάσαμε στον Τύπο πως οι ετοιμασίες για τους εορτασμούς των δύο χρόνων της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ ήταν το κεντρικό ζήτημα πρόσφατης συνεδρίασης του Πολιτικού Συμβουλίου του ΣΥΡΙΖΑ. Και ερχόμαστε, λοιπόν, να ρωτήσουμε:
Από πότε γιορτάζεται η υπογραφή μνημονίων, τα οποία προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ… «θα έσκιζε»;
Από πότε γιορτάζεται η ψήφιση- και μάλιστα με διαδικασίες fast track- εκατοντάδων αντιλαϊκών νόμων, τους οποίους προεκλογικά ο ΣΥΡΙΖΑ… «θα καταργούσε»;
Από πότε γιορτάζεται η ταφόπλακα που η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ βάζει σε Κοινωνική Ασφάλιση, Υγεία και Πρόνοια; 
Από πότε η σφαγή των εργασιακών δικαιωμάτων που απέμειναν αποτελεί αντικείμενο… εορτασμών;
Από πότε γιορτάζεται το ξύλο και τα χημικά των ΜΑΤ της «αριστερής» κυβέρνησης ενάντια σε συνταξιούχους διαδηλωτές;
Από πότε γιορτάζεται η πλήρης υποταγή στα δόγματα και τις αποφάσεις του ΝΑΤΟ, για το οποίο προεκλογικά ο κ.Τσίπρας έλεγε πως «δεν έχει λόγο ύπαρξης» (ΔΕΘ, 14/9/2014).
Από πότε γιορτάζεται η χοντροειδής εξαπάτηση του περίφημου δημοψηφίσματος και η μετατροπή του «Όχι» σε «Ναι»;
Από πότε γιορτάζεται το ξεκλήρισμα της μικρομεσαίας αγροτιάς στην οποία, πριν 4 χρόνια, ανεβασμένος πάνω σε τρακτέρ, ο κ.Τσίπρας έλεγε: «Όσο υπάρχει μνημόνιο και τρόικα προοπτική για τον αγρότη δεν υπάρχει».

Η απάντηση είναι απλή: Από ένα κόμμα και μια κυβέρνηση πολιτικών απατεώνων, που βαφτίζουν το κρέας ψάρι, που ενώ τσακίζουν το λαό παριστάνουν πως πασχίζουν για την σωτηρία του, που ενώ παραδίδουν τα σπίτια των λαϊκών οικογενειών στις τράπεζες δηλώνουν ότι συμπάσχουν, όλα είναι πιθανά.
Ωστόσο, αν είναι κάτι που οφείλουμε να αναγνωρίσουμε στον κ.Τσίπρα και την κυβέρνηση του αυτό είναι το γεγονός ότι, τα δύο τελευταία χρόνια, διαπραγματεύτηκε σκληρά. 
Πράγματι, η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ έδωσε και δίνει σκληρές μάχες για λογαριασμό του κεφαλαίου. Έδωσε και δίνει μάχες για την ανάκαμψη της καπιταλιστικής κερδοφορίας, για να μείνει στα κρατικά ταμεία ζεστό χρήμα ώστε να δοθεί για τις επενδύσεις των καπιταλιστών. Εξ’ου και τα συγχαρητήρια που έχει λάβει από τους βιομήχανους του ΣΕΒ. 
Έδωσε και δίνει μάχη η «πρωτοδεύτερη φορά αριστερά» ώστε η αστική τάξη της χώρας να κατακτήσει σημαντικό μερίδιο στη μοιρασιά του πλούτου που επιθυμούν να βάλουν στο χέρι οι ιμπεριαλιστές στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου.
Αυτός ήταν άλλωστε και ο λόγος που ο ΣΥΡΙΖΑ επιλέχθηκε από μερίδα του κεφαλαίου γιατί μπορεί να δίνει μάχες για το κεφάλαιο παριστάνοντας ότι παλεύει, τάχα, για τα λαϊκά συμφέροντα. 

Γιατί, στη δεδομένη χρονική περίοδο, μπορεί να κάνει τη «βρώμικη δουλειά» αποτελεσματικότερα σε σχέση με τα άλλα αστικά κόμματα (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ κλπ). Δικαιώνοντας έτσι τον Τζιάνι Ανιέλι, τον ιταλό μεγιστάνα που, αναφερόμενος στην ιταλική κεντροαριστερά πριν δυο δεκαετίες, είχε την σοφία να πει πως «υπάρχει ένα είδος Αριστεράς που είναι πιο χρήσιμη από την Δεξιά. Πρόκειται για εκείνη την Αριστερά που μπορεί να κάνει όλα όσα δεν θα μπορούσε να κάνει η Δεξιά».
Από  Ατέχνως 
Έγραψε ο Νίκος Μόττας