Ανθρώπων έργα...μικρών ανθρώπων... ανθρωπάκων...υπανθρώπων έργα.... Αυτός ό βρώμικος παγετός τών ημερών τών σεξουαλικών παρενοχλήσεων... ένα έργο πού δέν παίζεται γιά πρώτη φορά. Παρενοχλήσεις... μιά λέξη πού κρύβει... πού κατακερματίζεται σέ άλλες πιό βρώμικες... Βία , φόβος, άσχημες συμπεριφορές, εκβιασμοί, Βιασμοί... Καί όλα αυτά στούς χώρους τού πολιτισμού... Μέ τρύπιους θώρακες ό πολιτισμός άγεται καί φέρεται από περιώνυμες κατίνες στά ΜΜΕ καί από γλοιώδη τέρατα πού βυσσοδομούσαν πάνω του καί βρώμιζαν καί κατέστρεφαν ζωές καί αξιοπρέπειες...οί θρασύδειλοι...
Πόση θλίψη... Τόση ευτέλεια... τόση υποκρισία..
Τής Υποκρισίας τά κοινά μυστικά πού είναι μεγαλύτερα... πολύ μεγαλύτερα καί στό θέατρο καί στή μουσική καί στή δημοσιογραφία καί στήν πολιτική καί αλλού...Η κορυφή τού παγόβουνου φάνηκε μόνον... Κάποιοι θέλουμε νά ανήκουμε σέ έναν άλλο πολιτισμό... Καί πιστεύουμε ότι τό άλλο μισό τής βαρβαρότητας είναι νά τήν ανέχεσαι...κυρίως γιατί πίσω από τούς μύθους καί τίς μάσκες, ή ψυχή είναι μονάχη της. Δέν πήρα ποτέ φιλί χωρίς νά φιλιέμαι,γιατί αυτό θεωρώ αντρίκιο καί καθαρό... γιατί αλλιώς θά ήταν ανήθικο, μιά βρώμικη κλεψιά...άνανδρη... ένα σιχαμερό βδέλυγμα πού θά ήταν κολλημένο γιά πάντα επάνω μου...καί μέσα μου.
μέ τό πώς διαχειρίζονται τήν εξουσία πού τούς προσφέρει ή εκάστοτε παράταξη πού κυβερνά... ή καρέκλα, αυτό τό θλιβερό φετίχ... αυτό τό εξάμβλωμα τής δημοκρατίας πού επικαλούνται...
Είναι καί αυτή ή πολυπόθητη αναρρίχηση -- πού γιά χάρη της κάποιοι δίνουν τά πάντα-- μαχαίρι κοφτερό...
Τό Θέατρο, ή μουσική, οί τέχνες, ό πολιτισμός είναι φώς...έχουν φώς, δεν πρόκειται νά τίς σκιάσει τίποτε, δέν έχουν ανάγκη από τέτοιους άθλιους καί άθλιες ( ναί...υπάρχει καί αυτή ή μεριά τής παρενόχλησης) ούτε θά χάσει τίποτε από αυτά τά βρώμικα ανθρωπάκια.
Συγχαρητήρια φίλε μου Παναγιώτη για το υπέροχο κείμενο...θα θελήσει χρόνια δουλειάς και ξόδεμα του εαυτού μας και καρδιάς για να καθαρίσουν οι πολιτιστικοί στάβλοι της Μενδώνη, του Λιγνάδη και του Star Channel !!! Πρώτη είδηση στον STAR η άδικη ταλαιπωρία που υφίσταται ο γνωστός θεατράνθρωπος σκηνοθέτης του πολιτισμού ο Λιγνάδης για το τίποτα!!! Στάχτη και μπούρμπερη να γίνουν όλα σε αυτήν την παράγκα που παριστάνει το κράτος και ''Άγαμοι θύται'' που λέμε εδώ βόρεια...
Με πολύ Star μια δόση αθωότητας από Λιγνάδη φτιάχνεις το ατιμωτικό, πολιτιστικό ''Μενδώνειο άγος!!! Τύφλα να έχει το Κυλώνειο άγος μπροστά του...Την καλημέρα μου στην Ζάκυνθο φίλε...
Μια από τις πρώτες επιτυχημένες επιχειρήσεις του Δημοκρατικού Στρατού Πελοποννήσου, με διεθνή αντίκτυπο, αποτέλεσε η μάχη στη Σπάρτη και η απελευθέρωση των κρατουμένων από τις φυλακές.
Συγκεκριμένα, τη νύχτα της 12 προς 13 του Φλεβάρη 1947, τμήμα 150 ανταρτών, με διοίκηση τους Κονταλώνη, Πρεκεζέ και Γιαννούκο, χτύπησε αιφνιδιαστικά τη φρουρά των φυλακών Σπάρτης.
Ταυτόχρονα δε ομάδες μαχητών του ΔΣΠ (Πέρδικας, Καστάνης, Γιώργος Πρεκεζές) προέβησαν σε παραπλανητικές κρούσεις σε άλλα σημεία, στο κέντρο και στη νοτιοδυτική πλευρά της πόλης, όπου καθήλωσαν τμήματα του κυβερνητικού στρατού και της χωροφυλακής. Μετά από ολιγόωρη μάχη, εξουδετερώθηκε η φρουρά των φυλακών και απελευθερώθηκαν 240 πολιτικοί κρατούμενοι, οι 170 από τους οποίους με επικεφαλής τα στελέχη του ΚΚΕ Κοντογιωργάκο και Οικονομάκη προσχώρησαν στο ΔΣΕ.
Το σχέδιο του Κονταλώνη ήταν άρτιο από κάθε άποψη καθώς πέρα από το γεγονός ότι απελευθέρωσαν τους κρατούμενους κανείς από τους αντάρτες δεν έπαθε τίποτα, πλην δύο που τραυματίστηκαν ελαφρά.
Οι φυλακές της Σπάρτης έκλεισαν κάπου στα τέλη της 10ετίας του ’60
Η επιτυχία αυτή ήταν σταθμός στην ανάπτυξη του ΔΣΠ, είχε δε και τεράστια πολιτική σημασία γιατί έγινε σε μια περίοδο που στην Αθήνα βρισκόταν η «Βαλκανική Επιτροπή του ΟΗΕ», η οποία είχε συσταθεί ...για να ερευνήσει και αποφανθεί για τις καταγγελίες των Αγγλοαμερικανών ότι οι γειτονικές στην Ελλάδα σοσιαλιστικές χώρες υποκινούσαν τον εμφύλιο πόλεμο στην Ελλάδα και εφοδίαζαν με πολεμικό υλικό το ΔΣΕ!
Με την επιχείρηση της Σπάρτης είχε ασχοληθεί αργότερα ο Ν. Μπελογιάννης (ο στόχος αυτός είχε υποδειχτεί από τον ίδιο, πριν αναχωρήσει για τη Βόρεια Ελλάδα), ο οποίος σε ειδικό άρθρο του, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό «Δημοκρατικός Στρατός» με τον τίτλο «Επίθεση σε κατοικημένους χώρους» είχε, μεταξύ άλλων, γράψει και τα εξής:
«Η επιχείρηση της Σπάρτης μπορεί εδώ να αναφερθεί σαν ένα καλό παράδειγμα από την πλευρά:
1) Της καλής εκλογής του στόχου
2) Της συγκέντρωσης πάνω σ' αυτόν πολύ υπέρτερων δυνάμεων με ταυτόχρονη απασχόληση και σύγχυση σ' όλους τους άλλους τομείς της εχθρικής διάταξης.
3) Της παραπλάνησης του εχθρού και
4) Του αιφνιδιασμού
Το κύριο πρόβλημα που απασχολούσε τότε το Αρχηγείο Πελοποννήσου ήταν η αύξηση της δύναμής του με εθελοντές μαχητές. Η καλύτερη λύση ήταν η απελευθέρωση των αγωνιστών από τις φυλακές της Σπάρτης. Το Αρχηγείο προσανατόλισε αμέσως προς τη Σπάρτη όλες σχεδόν τις δυνάμεις του. Το μεσημέρι της 22 του Φλεβάρη μία γερή ομάδα ανταρτών εμφανίστηκε επιδειχτικά σ' ένα χωριό 5 χιλιόμετρα προς Νότο της Σπάρτης. Οι μοναρχοφασίστες αμέσως κινητοποίησαν δυνάμεις κι άρχισαν να καταδιώκουν την ομάδα, που τους παράσυρε δεκάδες χιλιόμετρα μακριά από την πόλη. Τη νύχτα της ίδιας μέρας εκδηλώθηκε αιφνιδιαστικά η επίθεση ενάντια στη Σπάρτη από βόρεια κατεύθυνση. Οι κύριες δυνάμεις επιτέθηκαν στις φυλακές και οι υπόλοιπες απασχολούσαν τα άλλα σημεία στήριξης της εχθρικής άμυνας, ενώ άλλες μικροομάδες είχαν εισδύσει παντού στην πόλη και προκαλούσαν σύγχυση και πανικό στον εχθρό.
Ετσι ο αντικειμενικός σκοπός πραγματοποιήθηκε χωρίς μεγάλη δυσκολία. Ας σημειωθεί επίσης ότι η διοίκηση σε συνεργασία με τα στελέχη-εκτελεστές, είχε προβλέψει και όλες σχεδόν τις λεπτομέρειες, καθώς και όλες τις πιθανές εξελίξεις της επιχείρησης».
Το σχέδιο επιχείρησης του ΔΣΠ κατά των φυλακών Σπάρτης
Αποσπάσματα από το βιβλίο του Αρίστου Καμαρινού « Ο Εμφύλιος Πόλεμος στην Πελοπόννησο» 1946-1949 εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή:
Τα μεσάνυχτα της 13-2-1947, διακόσιοι περίπου αντάρτες, του Πάρνωνα και του Ταΰγετου, με επικεφαλής τους Κονταλώνη, Πρεκεζέ και Μπασακίδη, μπήκαν από διάφορες κατευθύνσεις στην πόλη της Σπάρτης και μετά από ολιγόωρη μάχη με κυβερνητικά στρατιωτικά τμήματα, απελευθέρωσαν 240 πολιτικούς κρατούμενους από τις φυλακές της πόλης, αφού εξουδετέρωσαν τη φρουρά των φυλακών, το τμήμα που φρουρούσε τη Διοίκηση Χωροφυλακής, που είχε εγκατασταθεί στον άγιο Σπυρίδωνα και ένα λόχο στρατού που φρουρούσε το εργοστάσιο ηλεκτροπαραγωγής.
Η πόλη βυθίστηκε στο σκοτάδι, αμέσως όταν άρχισε η επίθεση στις φυλακές.Επακολούθησε πανικός στα κυβερνητικά τμήματα, καθώς πέτυχε απόλυτα ο αιφνιδιασμός, παρ’ όλο που τα αντάρτικα τμήματα μπήκαν από διάφορα σημεία στην πόλη.
Επικεφαλής των διμοιριών και των ομάδων των ανταρτών που επιτέθηκαν σε διάφορες αντιστάσεις του αντιπάλου, μέσα στην πόλη και τον περίγυρό της, ήταν οι: Λεωνίδας Κωνστανταράκος, Γιώργης Πρεκεζές, Κώστας Ξυδέας, Τάκης Γεωργόπουλος και Μήτσος Καστάνης.
Πήρε επίσης μέρος στη μάχη και ένα μικρό τμήμα ανταρτών του Μαινάλου, με επικεφαλής τους Μανώλη Σταθάκη και Πέρδικα.
Το σχέδιο επιχείρησης του ΔΣΠ κατά των φυλακών Σπάρτης...
Λεπτομέρειες για τη διεξαγωγή της μάχης, την απελευθέρωση των φυλακισμένων, τις απώλειες σε νεκρούς και τραυματίες και την αποχώρηση των ανταρτών και των αποφυλακισθέντων αγωνιστών μπορεί να βρει ο αναγνώστης στις περιγραφές στελεχών και ανταρτών του Δημοκρατικού Στρατού που πήραν μέρος σ’ αυτή τη μάχη. Περιορίζομαι να παραθέσω εδώ μόνο την περιγραφή της μάχης από τον στρατηγό Τσιγγούνη, για να έχει στη διάθεσή του ο αναγνώστης και την άποψη της άλλης πλευράς, ώστε να μπορεί να κρίνει και να βγάλει τα συμπεράσματά του.
Τις μαρτυρίες αυτές των στελεχών και ανταρτών του ΔΣΠ που πήραν μέρος στη «μάχη της Σπάρτης» μπορεί να βρει ο αναγνώστης α) στη εφημερίδα Ελευθεροτυπία , 23/10/1988, σελ. 12
β) στο βιβλίο του Γρ. Κριμπά Ο Πέρδικας σελ 229,
γ) στο βιβλίο του Βασίλη Μπαρτζώτα Ο Δημοκρατικός Στρατός Ελλάδας σελ. 99.
δ) στην εφημερίδα Μωριάς ,αριθμός φύλλου 7,- αφήγηση του Δημήτρη Καστάνη , ανθυπολοχαγού του ΔΣΕ,
ε) στο βιβλίο του Κώστα Βουγιουκλάκη η Εθνική Αντίσταση στη Λακωνία σελ 218 και στο βιβλίο του Κων. Καραλή η ιστορία των δραματικών γεγονότων της Πελοποννήσου, τόμος Β’, ΣΕΛ. 82.
Η πολιτικοστρατιωτική σημασία της μάχης της Σπάρτης.
Ο στρατηγός Τσιγγούνης στο βιβλίο του «Ο Συμμοριτισμός στην Πελοπόννησο» , σελ, 15 και 16, γράφει, σχετικά με τη σημασία της επιτυχίας του ΔΣΠ στη Σπάρτη:
«Περί το μεσονύκτιον της 12/2 1947, οι Κ.Σ (εννοεί οι κομμουνιστοσυμμορίτες ,δλδ ο Δημοκρατικός Στρατός σημ. Α.Κ) προσέβαλαν αιφνιδιαστικώς τας εις την ανατολική παρυφή της Σπάρτης φυλακάς προς απελευθέρωσιν των εν αυτή κρατουμένων. Ταυτοχρόνως ενήργησαν δευτερευούσης σημασίας κρούσεις εις άλλα σημεία της πόλεως προς παραπλάνησιν και καθήλωσιν τω εν Σπάρτη διαμενόντων τμημάτων στρατού και χωροφυλακής . Εις την επιχείρησιν ταύτην έλαβαν μέρος και τα τρία συγκροτήματα δυνάμεως 170 Κ/Σ περίπου υπό τους………
Κατόπιν πείσμονος αντιστάσεως οι Κ/Σ επεκράτησαν, εξουδετερώσαντες τη φρουράν των φυλακών και απελευθέρωσαν 240 κρατουμένους, εξ ων περί τους 170 προσεχώρισαν εις τα τάξεις των. Ως εγνώσθη βραδύτερον οι Κ/Σ είχον κατατοπισθεί ολίγας ημέρας προ της επιθέσεως , περί όλων των απαιτουμένων πληροφοριών ως προς τα δυνάμεις , θέσεις και συνηθείας των σκοπών και φυλακείων της φρουράς των φυλακών, ως και των υπολοίπων εν Σπάρτη δυνάμεων στρατού και χωροφυλακής. Επίσης είχον λάβει επαφή δι’ εμπίστων πρακτόρων των μετά τινών των εν ταις φυλακαίς κρατουμένων . Είχον ούτω τον απαιτούμενον χρόνον και την δυνατότητα να προβώσιν εκ του ασφαλούς εις τη σύνταξιν του σχεδίου των ενεργείας εν πάση λεπτομερεία, δεδομένου μάλιστα ότι με την ασφάλειαν της Σπάρτης και των φυλακών επιφορτισμέναι Εθνικαί Δυνάμεις εφήρμοζον αμετάβλητον αμυντικήν τακτικήν και δεν μετέβαλλον τας συνηθείας των. ( θέσεις σκοπών και φυλακείων, ώρας αντικαταστάσεως, ενέδραι, περίπολοι κ.λπ).
Η επιτυχία αυτή εκτός της σημαντικής ποσοτικής αυξήσεώς των, είχε μεγίστην σημασίαν. Διότι συνέπεσεν με την άφιξην της Βαλκανικής Επιτροπής αφ’ ενός και αφ’ ετέρου εδόθη η εντύπωσις ότι οι Κ/Σ υπερτερούν εις τόλμην, αποφασιστικότητα και ικανότητα, αφού δύνανται να προσβάλλωσι αποτελεσματικώς πόλεις φρουρουμένας, πλην της χωροφυλακής και υπό μονάδων στρατού (η υπογράμμιση του Α.Κ).
Από το αρχείο του Βαγγέλη Ρογκάκου Η επικοινωνία γινόταν πολλές φορές και με κρυπτογραφημένα μηνύματα
Η διεθνής απήχηση της μάχης της Σπάρτης
Στις 16/2/1947, στο ξενοδοχείο Ακροπόλ της Αθήνας, που συνεδρίαζαν τα μέλη της Ερευνητικής Επιτροπής του ΟΗΕ, ο υπουργός εξωτερικών Κωνσταντίνος Τσαλδάρης είχε μοιράσει στα μέλη της Επιτροπής , χάρτες της χώρας μας, στους οποίους με έντονο χρώμα είχαν σημειωθεί διάφορα τόξα, που άρχιζαν από τα βόρεια γειτονικά κράτη και κατέληγαν μέσα στο ελληνικό έδαφος: Από την Αλβανία έφταναν στα Χάσια και Όλυμπο, από τη Γιουγκοσλαβία στη δυτική και ανατολική Μακεδονία και από τη Βουλγαρία προς τη Χαλκιδική και τη δυτική Θράκη.
Τα τόξα αυτά υποδήλωναν ότι, δήθεν, το αντάρτικο ήταν ξενοκίνητο και ότι υπήρχε συνεχής «έξωθι βοήθεια» των ανταρτών του Δημοκρατικού Στρατού από τις όμορες σοσιαλιστικές χώρες!
Οι αντιπρόσωποι όμως της Αλβανίας, της Γιουγκοσλαβίας και της Βουλγαρίας παρουσίασαν στην Επιτροπή του ΟΗΕ τις ελληνικές αθηναϊκές εφημερίδες που περιέγραφαν με λεπτομέρειες την κατάληψη από αντάρτες της Σπάρτης προ τριημέρου και την απελευθέρωση από τις φυλακές της πόλης αυτής των πολιτικών κρατουμένων, καθώς και άλλες πληροφορίες για παρόμοιες πρόσφατες επιτυχίες των ανταρτών του ΔΣΕ σε άλλα μέρη της χώρας πολύ απομακρυσμένα από τα βόρεια σύνορά μας, όπως στην Δεσκάτη, στην Υπάτη, στο Δομοκό, στη Σπερχειάδα, στο Σταθμό της Γραβιάς – στη Ρούμελη ακόμη και σε νησιά της χώρας μας, όπως στη Μυτιλήνη στην Κεφαλονιά και στην Κρήτη.
Τα περισσότερα μέλη της Ερευνητικής Βαλκανικής Επιτροπής κατανόησαν ότι ο ισχυρισμός του Κ. Τσαλδάρη για ξενοκίνητους και έξωθεν ενισχυόμενους αντάρτες ήταν μεγάλο παραμύθι, που φτιάχτηκε για να παραπλανηθεί η διεθνής κοινή γνώμη και ο ΟΗΕ, για να μη γνωστεί η αλήθεια ότι δηλαδή η αιτία του εμφυλίου στην Ελλάδα βρισκόταν στα εσωτερικά της προβλήματα, στην πολιτική των διώξεων που εφάρμοζαν οι Αγγλοαμερικανοί και οι μοναρχοφασιστική κυβέρνηση της Αθήνας, γιατί δεν τους συνέφερε η λύση που πρότεινε το ΕΑΜ, η ομαλή δημοκρατική εξέλιξη, με γνήσιες εκλογές, που θα γίνονταν στη χώρα μας αμέσως μετά την αποχώρηση των αγγλικών στρατευμάτων.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό περιστατικό, που δείχνει την τεράστια πολιτικοστρατιωτική σημασία της μάχης της Σπάρτης, συνέβη σε σχετική συνεδρίαση του ΟΗΕ, κατά την οποία ο υπουργός εξωτερικών της Σοβιετικής Ένωσης έγινε στόχος επίκρισης από εκπροσώπους των ιμπεριαλιστικών χωρών ότι δήθεν, «το ελληνικό αντάρτικο είναι ξενοκίνητο και υποστηρίζεται από τη Σοβιετική Ένωση, με πολεμικό υλικό » κ.τ.λ
Και ο Βισίνσκι απάντησε με λίγα λόγια, που αποστόμωσαν τους επικριτές του:
«Μήπως γνωρίζετε κύριοι που βρίσκεται στην Ελλάδα η πόλη της Σπάρτης που την κατέλαβαν οι αντάρτες» Κόκαλο οι αντιπρόσωποι των ιμπεριαλιστικών χωρών! Έπαψαν τις επικρίσεις. Τους κόλλησε στον τοίχο ο Βισίνσκι!
σελ 151-154.
Νίκος Μάγγος (μαχητής του ΔΣΕ Πελοποννήσου)
"Αφού έπεσε η φυλακή και οι άμυνές της, περάσαμε μέσα στο κτήριο με χίλιες προφυλάξεις. Σε κάποια στιγμή ακούω φωνές και μια ριπή. Ένας χωροφύλακας βγήκε από ένα δωμάτιο και δοκίμασε να απασφαλίσει μια χειροβομβίδα. Οι δικοί μας τον πρόλαβαν και τον σκότωσαν. Όσο οι δικοί μας άνοιγαν τα κελιά, μερικοί από εμάς που δεν φρουρούσαμε το κτήριο πήραμε την εντολή να ψάξουμε για έγγραφα, χάρτες κτλ. Άλλοι μάζευαν τον οπλισμό των χωροφυλάκων και εφόδια.
Μπήκα σε ένα μέρος του ημιυπόγειου της φυλακής και είδα στο περβάζι ενός παραθύρου αίματα και πιο πέρα ένα νεκρό χωροφύλακα. Είχε παρατήσει το αυτόματο κοντά στο παράθυρο και είχε χρησιμοποιήσει ένα περίστροφο για να αυτοκτονήσει. Στο χέρι του βρήκα το ρολόι του που το είχε σπάσει, για να σταματήσει η ώρα τη στιγμή που πέθανε.
Αναρρωτήθηκα, τι φοβήθηκε τόσο πολύ; Σάμπως και τι θα τους κάναμε αν παραδίνονταν; Αυτός ο άνθρωπος φοβήθηκε τόσο πολύ αυτά που του λέγανε για εμάς τους "συμμορίτες" που προτίμησε να πεθάνει πριν πέσει στα χέρια μας. Απλώς χωροφύλακας αυτός φοβήθηκε τον Κονταλώνη. Και τι θα τους κάναμε; Θα τους παίρναμε τα όπλα, θα τους κλείναμε σε ένα κελί και θα τους βρίσκαν οι δικοί τους μερικές ώρες μετά. Τέτοιος ήταν ο φανατισμός της προπαγάνδας που κάνανε οι μοναρχοφασίστες."
----------- Ενα χρόνο αργότερα στις 14 Απριλίου 1948 ο Σωτήρης Πέτρουλας (παππούς του Σωτήρη Πέτρουλα, που δολοφονήθηκε από την αστυνομία τον Ιούλιο του 1965), δολοφονείται στις φυλακές της Σπάρτης μαζί με άλλους 25 συγκρατούμενούς του.
Έξαλλοι χωροφύλακες είχαν εισβάλει στα κελιά πυροβολώντας τους δεμένους κρατούμενους, επειδή τζιπ τους είχε ανατιναχτεί από νάρκη. Νεκρός έπεσε και ο διοικητής των φυλακών, αντισυνταγματάρχης Δημήτρης Φίτσιος, ο οποίος στην προσπάθειά του να τους αποτρέψει δολοφονήθηκε επί τόπου.
Πηγές: 1. Η Τρίχρονη Εποποιία του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας 1946 - 1949. 2. Μηνιάτικο στρατιωτικο-πολιτικό όργανο του Γεν. Αρχηγείου του ΔΣΕ, τεύχος 4ο, Απρίλης 1948. 3. «Ριζοσπάστης» 26/03/1947. 4. Από την κομματική έκδοση «Νίκος Μπελογιάννης - εθνικός λαϊκός ήρωας της Ελλάδας», το 1952, στις Λαϊκές Δημοκρατίες. 5. Αρίστου Καμαρινού « Ο Εμφύλιος Πόλεμος στην Πελοπόννησο» 1946-1949 εκδόσεις Σύγχρονη Εποχή 6. "Ριζοσπάστης" 4/1/2009
Γκιουζέλης- Ρογκάκος: Μια απάντηση στη λαθολογία***
Συνεχίζοντας την προσπάθεια να είμαστε κοντά στους ανθρώπους του Πολιτισμού, το Alt.gr συζητά με τη Νατάσα Μποφίλιου.
– Ξεκίνησες πολύ νωρίς ηλικιακά και συνεχίζεις σταθερά με επιτυχίες και εξαιρετικές συνεργασίες. Πόσο δύσκολο είναι στις μέρες μας να είσαι καλλιτέχνιδα και μάλιστα νέα καλλιτέχνιδα;
– Με τιμά το νέα καλλιτέχνιδα, αλλά αισθάνομαι ότι έχω περάσει αυτό το στάδιο μετά από 17 χρόνια δισκογραφίας. Αφήστε που, δυστυχώς ή ευτυχώς, έχω περάσει και το ηλικιακό γκρουπ.
Όσον αφορά την ερώτηση σας, θεωρώ όπως και σε κάθε επάγγελμα υπάρχουν οι δυσκολίες που δεν σταματούν ποτέ. Άλλωστε η εποχή δεν ενδείκνυται για ευκολίες ή πράγματα που ρέουν χωρίς εμπόδια… Όλα, χρειάζονται διπλάσιο κόπο, χρόνο και δουλειά. Επίπονη άσκηση με την ψυχή, το μυαλό και το σώμα.
Στην περίπτωση μας, όμως και θα ήμουν τουλάχιστον αχάριστη αν δεν το αισθανόμουν, έπιασε τόπο κάθε προσπάθεια κι εύχομαι το ίδιο σε κάθε συναγωνιστή μου καλλιτέχνη.
– Πρωτοεμφανίζεσαι το 2004 στο πλευρό του Χρόνη Αηδονίδη. Πώς ήταν αυτή η εμπειρία;
–Δεν θα έλεγα «εμφανίστηκα» σε καμία περίπτωση. Θα ήταν υπερβολή! Συμμετείχα σε 2-3 συναυλίες στην Κορινθία. Ήταν η πρώτη μου φορά σε σκηνή με επαγγελματίες μουσικούς και κεντρικό ερμηνευτή. Ήμουν πολύ μικρή 18 χρονών και θυμάμαι πως έβλεπα όλο αυτό σαν μια απίστευτη εμπειρία! Γνώρισα τον κύριο Χρόνη, αυτόν τον υπέροχο άνθρωπο με την θεία φωνή, όπως γνωρίζει ένα παιδάκι έναν μάγο. Αυτό έμεινε μέσα μου.
– Και μετά «Δεύτερη Ακρόαση της Μικρής Άρκτου», «Εκατό μικρές ανάσες» και «Πεθαίνοντας στην Αθήνα» του Σταμάτη Κραουνάκη, για την ταινία του Νίκου Παναγιωτόπουλου. Όλα αυτά μέσα σε δυο χρόνια, έχοντας ήδη ξεχωρίσει. Είχες βρει την ταυτότητά σου;
– Δεν νομίζω ότι έψαξα ποτέ την ταυτότητα μου. Την ήξερα από πάντα. Ήμουν το παιδί της οικογένειάς μου και η φίλη των φίλων μου και σύμφωνα με αυτή μου την ταυτότητα άρχισα να διηγούμαι όσα αισθάνομαι μέσα από τα τραγούδια.
– Συνεχίζεις με «Εν λευκώ» και «Μέχρι το τέλος», σε στίχους πάντα του Γεράσιμου Ευαγγελάτου. Και τα δυο έκαναν τεράστια επιτυχία. Πώς ένιωθες σε κάθε σκαλοπάτι που ανέβαινες; Πώς σε αποδέχονταν οι συνάδελφοί σου;
– Λόγω της φύσης της δημιουργικής παρέας μας, 3 κολλητοί φτιάχνουν τα τραγούδια τους κάπου μόνοι τους, στον κόσμο τους, αργήσαμε πολύ να αλληλοεπιδράσουμε με άλλους. Με αυτό που λέμε συναδέλφους ή το συνάφι. Όταν αυτό συνέβη είχαμε ήδη δισκογραφία και συναντήσαμε πολλούς φίλους των προσπαθειών μας που αγκάλιασαν και πίστεψαν το όνειρό μας, αλλά και πολλούς που αντιπάθησαν βαθιά αυτά που φτιάχναμε, για αισθητικούς αλλά και για άλλους λόγους.
Μας βοήθησε πολύ στην σταδιοδρομία μας και την εξέλιξή της το γεγονός ότι δεν επιδιώξαμε ποτέ την αποδοχή των συναδέλφων. Δεν θέλαμε να είμαστε ούτε οι αγαπητοί, ούτε οι αγαπημένοι. Προτιμούσαμε να τα παίξουμε όλα για όλα για να κάνουμε το κέφι μας και να λυτρωνόμαστε από όσα δε χωρούσαν πια μέσα μας και έπρεπε να ειπωθούν σε 2 στιχάκια, σε 2 νότες.
– Έχεις συνεργαστεί με σπουδαία ονόματα του ελληνικού πενταγράμμου, όπως τον Σταύρο Ξαρχάκο, το Γιάννη Χαρούλη, τον Αλκίνοο Ιωαννίδη, το Σωκράτη Μάλαμα, την Ελεονώρα Ζουγανέλη και πολλούς άλλους. Κάθε φορά που ανεβαίνεις στη σκηνή πώς αισθάνεσαι; Τι σημαίνει για σένα ο κόσμος που έρχεται να σε ακούσει; Που σε παρακολουθεί;
– Τον Γιάννη και την Ελεωνόρα τους βάζω στην κατηγορία των συναγωνιστών, γιατί ξεκινήσαμε από την ίδια αφετηρία, είμαστε συνομήλικοι και βαδίζουμε τη διαδρομή μας μέσα στους καιρούς με τα όνειρα μας ο καθένας και τις δικές του μάχες.
Για τους υπόλοιπους που αναφέρατε, ήταν τεράστια η τιμή να βρεθώ από ακροατής τους, σε μια σκηνή ή σε έναν δίσκο, μαζί τους. Ακόμα δεν βρίσκω λόγια να πω τι σημαίνει για μένα αυτή η τύχη. Όσους λάτρευα να τους γνωρίσω και να ζήσω μια κοινή καλλιτεχνική στιγμή. Μεγαλειώδες και αισθάνομαι βαθιά ευγνωμοσύνη.
Όπως το ίδιο αισθάνομαι και για τον κόσμο. Που για μένα δεν είναι ένα σύνολο ανθρώπων, αλλά ένας ένας άνθρωπος μοναδικός που επιλέγει να δεθεί μαζί μας και να δέσει με την μουσική και την αισθητική μας μια καταδική του στιγμή.
– Από το Μάρτη ζούμε στον αστερισμό του κορονοϊού. Ο Πολιτισμός έχει πληγεί ανεπανόρθωτα. Θέατρα, σκηνές, μουσικές σκηνές, συναυλίες, παραστάσεις, όλα κλειστά. Πώς σας αντιμετωπίζει το κράτος, το αρμόδιο υπουργείο;
– Δεν χρειάζεται να πω τίποτα περισσότερο από όσα διεκδικούμε μέσα από τις συλλογικότητες και τους οργανισμούς μας. Ζητάμε να αντιμετωπιστούμε με την σοβαρότητα που απαιτεί η ανεπανόρθωτη πληγή του κλάδου μας. Τόσο απλό. Στηρίζω τις πρόσφατες κινητοποιήσεις το καλλιτεχνικού κόσμου όπως και τις κινητοποιήσεις του λαού μας.
– Η τελευταία σου δουλειά, που κυκλοφόρησε στα τέλη του Οκτώβρη, λέγεται «Η εποχή του θερισμού» και πάλι Γεράσιμος Ευαγγελάτος στους στίχους και μουσική του Θέμη Καραμουρατίδη. Πες μου γι’ αυτή τη δουλειά.
– Αυτή η δουλεία μας έκανε πολύ ευτυχισμένους και υπερήφανους. Ήρθε μετά την πρώτη καραντίνα για να φέρει στη ζωή μας την ώρα του Θερισμού. Να καταγράψει αναμνήσεις, ματαιότητες, έρωτες, αγωνίες, όνειρα τριών τύπων κοντά στα 40 και να απελευθερώσει την δημιουργικότητα μας σε ένα καινούργιο καλλιτεχνικό μήνυμα. Θεωρώ ότι η δουλειά αυτή είναι από μέρους μας μια δήλωση για αυτή την σκοτεινή εποχή, αλλά με ένα κλείσιμο ματιού στην επόμενη μέρα που ίσως έρχεται, φέρουσα και δώρα. Έχει μια δόση αισιοδοξίας, αλλά και βαθιάς συνειδητοποίησης.
– Με το που τελειώσει όλη αυτή η κατάσταση του εγκλεισμού, τι θα ήθελες να κάνεις;
– Να στριμωχτώ σε ένα πάρτι στον Μπλε Παπαγάλο χορεύοντας μέχρι πρωίας.
– Σε κατηγόρησαν κάποιοι για το ότι υποστηρίζεις το ΚΚΕ και για τις δηλώσεις σου κατά καιρούς. Τι απαντάς σε όλους αυτούς;
– Τί θέλω ξέρω απ’ την αρχή / Χαλάλι κι άμα με παιδεύει. / Δικιά μου είναι η ψυχή / Λυπάμαι αν δε σας βολεύει. / Να ‘στε καλά κι ευχαριστώ / Mα δε θα σκύψω εκατοστό.
Στίχοι από το τραγούδι «Εκατοστό», που βρίσκεται στον δίσκο «Η Εποχή του Θερισμού».
Ακούμε το «Εκατοστό»
Κι εδώ το τραγούδι που έδωσε τον τίτλο του στο δίσκο «Η Εποχή του Θερισμού»
– Πριν κλείσουμε θα ήθελες να προσθέσεις κάτι ακόμη;
– Ευχαριστώ πολύ για την συνέντευξη! Καλούς αγώνες!
– Σε ευχαριστώ για την συζήτηση αυτή. Να θυμίσω πως ήσουν από τους πρώτους που χαιρέτισαν την προσπάθεια του Alt.gr στο διαδίκτυο. Ανανεώνουμε τη συνάντησή μας για μετά από όλη αυτή τη λαίλαπα.
Κλείνω με ένα ακόμη τραγούδι από την τελευταία δουλειά της Νατάσας Μποφίλιου, το «Άλλη Μια Διαδρομή», σε μουσική Θέμη Καραμουρατίδη και στίχους Γεράσιμου Ευαγγελάτου.
Κι ο λαός πίσω απ’ τα κάγκελα να βλέπει τα θηρία να κατασπαράζουν. Στο Κολοσσαίο του σάπιου καπιταλισμού.
Ένας Καλιγούλας λείπει να ανακηρύξει το άλογό του Ύπατο της Ρώμης. Ζώο, έτσι κι αλλιώς, θελκτικότερο από προεδρίνες που στέκονται εξευτελιστικά προσοχή σε πεμπτοφαλαγγίτες πρεσβευτίσκους και πρωθυπουργούς, κλαυσίγελους κλόουν – γόνους μαφιόζικων οικογενειών.
Ξεπουλάνε τα πάντα. Λιμάνια, πόλεις, εγκαταστάσεις.
Σάπια όλα.
Η δικαιοσύνη τους –“τυφλή” μάς υπόσχονται- αλλά με τις πέντε αισθήσεις στραμμένες στα αφεντικά της. Πολύ περισσότερο απώλεσε και την ελάχιστη τσίπα και πλατσουρίζει στην ξεδιαντροπιά της.
Στις φυλακές οι φουκαράδες κι έξω οι δικοί τους, οι λεφτάδες, οι υπηρέτες τους, καταχραστές και κλέφτες ιλιγγιωδών ποσών, βιαστές, παιδόφιλοι, κάθε είδους τσογλάνια και τσόλια, ελεύθερα να υπηρετούν το κράτος τους.
Έξω, να διαφεντεύουν τη ζωή μας κι οι δικαστάδες που τους απαλλάσσουν.
Η επιστήμη – ξεδιάντροπη τσούλα τους, προσκυνά παπάδες φασίστες, ανώμαλους, ανισόρροπους και μοιράζει ανορθολογισμό.
Απατεώνες “Λεφάκηδες” θολώνουν ακόμη περισσότερο το μέλλον μας, αμβλύνουν και συσκοτίζουν τη λογική μας.
Βούρκος η παιδεία τους. Ερωμένοι και ερωμένες καθηγητριών και καθηγητών που γίνονται καθηγητές και καθηγήτριες.
Έπειτα σύζυγοι. Κι όταν χωρίζουν τους νταβαντζήδες τους, παλουκώνουν σε καθηγητική καρέκλα το δικό τους τσιράκι. Γόνοι, ανίψια κι υπηρέτες καθηγητάδων που γίνονται καθηγητές, από ανθρωπίσκους που απαρτίζουν «εκλεκτορικά» σώματα και που στο μέλλον θα ανταλλάξουν την ψήφο δάνειο για να εκλεγούν οι δικές τους ερωμένες, οι δικοί τους γόνοι, ανίψια συγγενείς και υπηρέτες τους.
Πανεπιστήμια όπου το εμπόριο, η συνδιαλλαγή, η ρεμούλα, ο νεποτισμός, η απάτη δίνουν και παίρνουν και η σήψη ξεχειλίζει.
Σχολεία γκέτο, της υλικής και πνευματικής μιζέριας, των αναξιοπαθούντων, πεινασμένων αλλά ηρωικών – πολλές φορές δασκάλων.
Πολιτισμός τους το σκυλάδικο, το χυδαίο, η καρικατούρα, η φτήνια, η αισχρότητα.
Η αποχαύνωση, η διάβρωση κι ο εκμαυλισμός συνειδήσεων στο όνομα της ενημέρωσης, όπως και ο πολιτισμός τους, στα χέρια των εφοπλιστάδων και των μεγαλέμπορων ναρκωτικών που με τους σκυλοπνίχτες τους, πλούτισαν απ’ τα κενοτάφια των ναυτικών που έστειλαν στους βυθούς της υδρογείου.
Και τα παράσιτα του βούρκου της “ενημέρωσής” τους, όλο και πετάνε σάρκες στην αρένα.
Προσφέρουν αίμα και θέαμα στους σκλάβους, ώστε να αποστρέψουν το βλέμμα και την προσοχή από τα αίτια της δυστυχίας τους, να συσκοτίσουν, να εξαπατήσουν.
Χυδαίοι γκεμπελίσκοι, φυσικοί και ηθικοί αυτουργοί όσων δήθεν καταγγέλλουν, που δεν ορρώδησαν προ ουδενός και δεν εφείσθησαν αναλγησίας για να καταλάβουν μια θεσούλα δουλικού και δόλιου μπαμπουίνου, ξερνώντας στα μούτρα μας ό,τι τους μπούκωσαν τ’ αφεντικά τους κατά την έρπουσα αναρρίχησή τους.
Μοιράζουν ρόλους θυμάτων και θυτών στο όνομα εγκλημάτων που το ίδιο το καθεστώς τους γεννά και καλλιεργεί και οι ίδιοι αναπαράγουν.
Θυμάτων που είναι αποδέκτες, υπηρέτες και δημιουργήματα αυτού ακριβώς του αναξιακού και όζοντος περιβάλλοντος και που καθίστανται θύτες – ενσυνείδητοι ή όχι λίγη σημασία έχει, στην ηθική αποσάθρωση της κοινωνίας.
Διαποτίζουν κάθε πτυχή της ζωής μας με την αήθη «ηθική» της αρπαχτής, του κέρδους και της στυγνής εκμετάλλευσης.
Σε κάθε εκδήλωση ή πεδίο κοινωνικής δραστηριότητας φτάνοντας βαθιά ακόμη και στο κύτταρο του καπιταλιστικού καθεστώτος τους, την οικογένεια. «Μ’ αυτόν τον ξεβράκωτο θα πας;» «Πρόσεχε μη σε τυλίξει καμιά ξεβράκωτη!» «Είναι δουλειά αυτή που διάλεξες για να βγάλεις λεφτά;» «Εσύ θα βγάλεις τα κάστανα απ’ τη φωτιά;» «Το φίδι απ’ την τρύπα;»
Όλα αυτά στοχεύοντας στην πλήρη αποσάθρωση του κοινωνικού ιστού, στην εξαφάνιση κάθε ίχνους αντίστασης ηθικής, πολιτισμικής, αξιακής, ταξικής, του βαλλόμενου πανταχόθεν και διατελούντος εν υπνώσει υποκειμένου, ώστε να επελάσει απρόσκοπτα η φασιστικοποίηση που επιβάλουν.
Φασιστικοποίηση που εισχωρεί σε κάθε πτυχή της ζωής μας. Που την γεννά, την καλλιεργεί και την επισείει το ίδιο το απάνθρωπο καπιταλιστικό σύστημα κάθε φορά που τα βρίσκει δύσκολα.
Και την επιβάλει πάντα, αφού εκριζώσει κάθε αξία και ιδανικό, στο χέρσο έδαφος της συνειδησιακής άμβλυνσης και της ηθικής ανυπαρξίας.
Έτσι γίνεται με το «φίδι». Αν δεν κόψεις το κεφάλι του, κινδυνεύεις να κλωσάς τ’ αυγά του.