ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

TRANSLATE

Τετάρτη 22 Μαρτίου 2017

Ραμαντάν πρόσεχε, «Σςςς…ο θεός κοιμάται…»



    Οπως λέει κι η Ηλέκτρα Στρατωνίου:

    άιντε μωρέ ποιητές, ώρα να βγείτε στις λαϊκές γειτονιές […]

    ΤΟ ΘΗΡΑΜΑ 

    Ραμαντάν πρόσεχε, 
    μη βγεις έξω 
    ν’ αγοράσεις ψωμί, 
    στο σακούλι έχει 
    ένα κομμάτι ξερό, 
    μπαγιάτικο, φάτο! 

    Ραμαντάν πρόσεχε, 
    μην πας στο περίπτερο 
    ν’ αγοράσεις εφημερίδα, 
    πάρε το κοράνι σου 
    αν θέλεις να διαβάσεις, 
    γράφει για την αγάπη 
    και τον Παράδεισο! 

    Ραμαντάν πρόσεχε,
    μπορείς και σήμερα 
    ν’ αντέξεις χωρίς 
    νερό δροσάτο – καθαρό, 
    στην κανάτα σου έχει λίγες 
    θολές σταγόνες από χθες, πιες το! 

    Νύχτωσε Ραμαντάν, νύχτωσε… 
    σπρώξε το μπαούλο σου 
    πίσω απ’ την πόρτα, 
    στην Αχαρνών, στον Αγ. Παντελεήμονα, 
    στην Κυψέλη και στην Ομόνοια
    βγήκαν πάλι οι κυνηγοί
    με μπλούζες μαύρες 
    και παντελόνια παραλλαγής, 
    έχουν αλυσίδες και φαλτσέτες 
    σ’ όλες τις τσέπες τους, 
    κρατάνε σιδερολοστούς 
    και μακριά στειλιάρια… 

    Μη ρωτάς γιατί… 

    Όχι αδελφέ μου, 
    στις πλατείες και στους δρόμους 
    δεν υπάρχουν λύκοι, 
    αρκούδες και τσακάλια, 
    ούτε αγριογούρουνα και ύαινες, 
    εσύ είσαι το θήραμά τους, 
    εσένα μεσ’ τη νύχτα ψάχνουνε! 

    Σβήσε τα φώτα… 

    δεν πρέπει να σε δούνε 

    στο παράθυρο, κρύψου… 

    Πρόσεχε Ραμαντάν, κρύψου!!! 


    Ηλέκτρα Στρατωνίου 


    ( Το ποίημα της Ηλεκτρας από το atexnos.gr


Για την ποιήτρια και το έργο της δες το παρακάτω  κείμενο - παρουσίαση με αφορμή το βιβλίο: 

ΗΛΕΚΤΡΑΣ ΣΤΡΑΤΩΝΙΟΥ 

«Σςςς…ο θεός κοιμάται…»


Η πρώτη εκδήλωση του πρώτου τριμήνου της ΕΕΛ (Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών) ήταν η παρουσίαση του βιβλίου της Ηλέκτρας Στρατωνίου με τον χαρακτηριστικό τίτλο «Σςςς…ο θεός κοιμάται…». Και ήταν μία πολύ επιτυχημένη εκδήλωση που την παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον οι δεκάδες παρευρισκόμενοι στην κατάμεστη αίθουσα Μιχαήλας Αβέρωφ, στις 13/01/2016, στην Αθήνα.
«Σςςς…, ο θεός κοιμάται…» ΛΟΙΠΟΝ,  ή τουλάχιστον αυτή την εντύπωση μας δίνει όταν, άπραγος, αφήνει να θαλασσοπνίγονται αθώα βρέφη, μωρά άδολα, μικρά παιδάκια και μανάδες που τα κρατούν σφιχτά στην αγκαλιά σε αμέτρητες, απελπισμένες προσπάθειες, διάσωσής τους από τα σαγόνια των καμουφλαρισμένων «καρχαριών» ή των «λύκων» με την προβιά του αμνού …   Όταν επιτρέπει να πυρπολούνται πολιτείες ολάκερες και να δολοφονούνται λαοί κατατρεγμένοι, να καταστρέφονται  υλικά αγαθά και είδη πρώτης ανάγκης,  που θα μπορούσαν να αρκέσουν για όλη την ανθρωπότητα…
Όταν εθελοτυφλεί κι επιμένει, παρά την παντοδυναμία του, στην ουδετερότητα, εν ονόματι της ελεύθερης ατομικής βούλησης  και επιλογής του ανθρώπου, όταν, όταν ,όταν…
Άπειρες θα μπορούσαμε να παραθέσουμε και να αντιπαραθέσουμε απόψεις και συνθήκες τέτοιες που δυστυχώς σε ένα και μοναδικό συμπέρασμα οδηγούν και  συντείνουν: πως σήμερα, όσο ποτέ, οι άπειροι, οι πολύμορφοι, οι προσωποποιημένοι αλλά και οι απρόσωποι  «θεοί του κόσμου», όλοι έγιναν «άφαντοι»!
Ας δούμε όμως η ίδια η ποιήτρια τι να υπονοεί με τον τίτλο; Τι να περιλαμβάνει στη συλλογή της; Τι να έχει άραγε στο μυαλό της; Σε αυτά και σε πολλά άλλα ερωτήματα, που πιθανόν να προκύψουν στον καθένα μας, στην πρώτη του επαφή με την ποιητική συλλογή της Ηλέκτρας, απάντησαν άμεσα ή έμμεσα, ξεκάθαρα ή παραβολικά οι εκλεκτοί λογοτέχνες που πήραν το λόγο και αναφερθήκανε σ’ αυτό το έργο της, στη διάρκεια της εκδήλωσης.
Ilektra3
Πρώτος στο πλαίσιο του χαιρετισμού του, ως εκπρόσωπος της ΕΕΛ, ο γ. γραμματέας της, Γιάννης Παπαοικονόμου έκφρασε την επιδοκιμασία και το θαυμασμό του στην πέννα, το έργο, το ήθος και το ύφος της ποιήτριας. Μεταξύ άλλων  είπε: «Είχαμε κι αλλού γράψει και χαιρετήσει την ποιότητα της εξεγερμένης φωνής της, που μ’ όλο που δείχνει τα κουρέλια και τις πληγές της σύγχρονης και τόσο άδικης κοινωνίας που ορίζει και ορίζει ακόμα το ριζικό των ανθρώπων, των σύγχρονων δούλων, προτείνει διέξοδο στην οργανωμένη πάλη για την ανατροπή αυτής της αδικίας. Θα ήταν επόμενα παράλειψη, αν πέρα από τα ποιητικά χαρίσματα του βιβλίου και είναι πολλά, δεν στεκόμασταν στο κύριο χαρακτηριστικό της ποιήτριας, την ανυπότακτη οργή και στάση της απέναντι στη λαίλαπα των καταστροφών που έχει βίαια επιβάλλει στη ζωή των ανθρώπων ο σάπιος πια καπιταλισμός.
Μπορεί να μην τον κατονομάζει στους στίχους της, όμως οι σπαρακτικές, τραγικές αναφορές στον οδυρμό των διαλυμένων υπάρξεων μόνον αυτόν φωτογραφίζουν. Και η Ηλ. Στρατωνίου δεν θρηνεί αλλά έκανε πράξη αυτό που ο Ρίτσος δεν μπόρεσε τότε στο «τραγούδι της αδερφής μου»: «Θ’ άξιζε ολόρθος να σταθώ/κατάντικρυ στον ήλιο/και των στίχων τους κίονες να υψώσω/προς το κυανό διάστημα…. όμως αδελφή μου/δεν δύναμαι άλλο/το άπειρο συνέτριψε/το στιλπνό του τόξο/στο μέτωπό μου.» Στέκεται ορθή και τον ήλιο τον πετροβολάει που δέχεται τόσο πόνο και μιζέρια στη γη. «εκείνοι που απειλήσανε/ και βρίσανε τον ήλιο/οι άντρες που ονειρεύτηκαν/κάτω από τα λιόδεντρα». Τον τρελαίνει τον ήλιο η Ηλέκτρα Στρατωνίου και τον βάζει στη μπουκάλα: «τρελάθηκε ο ήλιος και μπήκε στη μπουκάλα/θάλασσα ούζο έγινε ξανά ο ουρανός». Μ’ ένα παιχνίδισμα ειρωνείας περνά τις πιο δύσκολες έννοιες, όχι με την επαρμένη τέχνη των «καθαρών ποιητών» μα με την απλότητα και την αμεσότητα των συνηθισμένων ανθρώπων του μόχθου. Ωριμότερη πια σε σχέση με παλαιότερη δουλειά της, η ποιήτρια έχει στρογγυλέψει την κραυγή και την έχει κάνει βόλι που στέλνει ενάντια στα «συγκεκριμένα σχέδια/αναπαραγωγής των ανθρώπων». Πολλές φορές αυτοσαρκάζεται και φωτογραφίζει την παρακμή της ομορφιάς, παίρνει όμως πάντα θέση δίπλα στους επαναστατημένους νέους «τους νεολαίους που τους κουρέψαν/ με την ψιλή/στα προαύλια των σχολείων/προς παραδειγματισμό και συμμόρφωση/γιατί……….κρέμαγαν στα ματόφυλλα/σαν τσαμπιά μοσχάτο σταφύλι/τις ελπίδες και την ξαγρύπνια τους/.
Γι αυτές τις ελπίδες μάχεται και η ποιήτριά μας κάνοντας τους στίχους όπλα της μελλούμενης εξέγερσης όχι μόνο των ποιητών, μα όλων των απανταχού εκμεταλλευόμενων, κατατρεγμένων αγωνιστών του ονείρου. Αυτό το μαχόμενο κόσμο της εργασίας όλο καυστικότητα μα και αισιοδοξία μας προτείνει η Ηλ. Στρατωνίου που σε κάθε στιγμή δείχνει την φωτεινή διέξοδο από τη σύγχρονη κόλαση. Αυτή την αισιόδοξη τραγική φωνή χαιρετίζουμε απόψε με τις ευχαριστίες της καρδιάς και του νου για το υπέροχο αυτό δώρο της».
Ilektra1
Ακολούθησε η Βάσια Γερμανού, καθηγήτρια Της Γαλλικής φιλολογίας  που διδάσκει στο 1ο Γυμνάσιο του Γέρακα, ασχολείται ερασιτεχνικά με την ποίηση και το δοκίμιο  και τυχαίνει να είναι φίλη της ποιήτριας. Η Βάσια μεταξύ άλλων είπε:
«Την γνώρισα μέσω χρωμάτων και θεμάτων σε πίνακες ζωγραφικής της, κι όλα αυτά σε ένα χώρο με έντονες μνήμες από αγώνες του παρελθόντος : το Λαύριο. Μήπως ήταν η συγκυρία τέτοια, ώστε, μία γυναίκα που έχει , επίσης, μνήμες ζωής τόσο έντονες, όσο μόνο ένα παιδί μπορεί να κουβαλά, να βρεθεί και να παραθέσει πίνακές της σαν να ζει στο φυσικό της περιβάλλον;
Να, για ποια παραβολή μιλώ: το Στρατώνι Χαλκιδικής με το Λαύριο Αττικής! Βίοι παράλληλοι ανθρώπων που μοχθούσαν μέσα στη γη: ένιωθαν το άχθος αρούρης και κοιτούσαν τον ουρανό μόνο, όταν βγαίνοντας έξω, έπιναν νερό!
Αυτές τις μνήμες έχει η Ηλέκτρα του Στρατωνίου! Γιαυτό και τα χρώματα της ζωγραφικής της έχουν το ίδιο πάθος και βάθος, όσο και τα λόγια των λογοτεχνημάτων της, της ποίησής της.
Η Ηλέκτρα γεννήθηκε στο Στρατώνι,
  • ένα Μαντεμοχώρι που βρίσκεται στη χερσόνησο της Χαλκιδικής, και
  • βιομηχανικό κέντρο επεξεργασίας και εκμετάλλευσης των μεταλλείων της Β.Α. Χαλκιδικής.
Γεννήθηκε σ’ ένα μικρό παράπηγμα (ένα παλιό φυλάκιο ) στην αυλή της εταιρίας Ανώνυμη Ελληνική Εταιρεία Χημικών Προϊόντων & Λιπασμάτων του Μποδοσάκη.
Τα καλοκαίρια έπαιζε ξυπόλητη μέσα σε μικρές «χρωματιστές» λιμνούλες που σχηματίζονταν στην «αλάνα» μπροστά από τα πλυντήρια των μεταλλείων.
Έμπαινε από τα σάπια συρματοπλέγματα σε κάτι υποτυπώδεις αποθήκες (χωρίς πόρτες) και με τα μικρά χεράκια της, γέμιζε χούφτες με διάφορα δηλητήρια τις τσέπες της σχολικής της ποδιάς, από τα μαύρα βαρέλια με τις κίτρινες νεκροκεφαλές που έγραφαν: κίνδυνος –θάνατος – κυάνιο,-θειάφι, – ποτάσα –γαλαζόπετρα – και άλλα τέτοια, που με πολλά απ’ αυτά τα υλικά κάνανε… γλυκά και φαγητά όταν παίζανε τα κορίτσια, τις νοικοκυρές!
Πώς γλύτωσαν και δεν τα δοκίμασαν, σίγουρα η Αγία Βαρβάρα εκτός από τους μεταλλωρύχους προστατεύει και τα παιδιά τους που παίζουν ανέμελα στις αυλές του θανάτου!»
Και παρακάτω:
«Έχω να κάνω δύο δώρα στην Ηλέκτρα. Το ένα είναι μερικοί στίχοι του Κωστή Παλαμά από το ποίημά του « Γύριζε», κάτι που θα εξέφραζε την Ηλέκτρα και η ίδια θα συγκατάνευε σ’ αυτό με ένταση. Διάλεξα τους εξής:
«Γύριζε, μη σταθείς ποτέ, ρίξε μας πέτρα μαύρη
     ο ψεύτης είδωλο είναι εδώ, το προσκυνά η πλεμπάγια
                      η Αλήθεια τόπο να σταθή για μια στιγμή δε θάβρη.
Αλάργα. Νέκρα της ψυχής της χώρας τα μουράγια.
Η Πολιτεία λωλάθηκε, κι απόπαιδα τα κάνει
το Νου, το Λόγο, την Καρδιά, τον Ψάλτη, τον Προφήτη
κάθε σπαθί, κάθε φτερό, κάθε χλωρό στεφάνι
στη λάσπη. Σταύλος ο ναός, μπουντρούμι και το σπίτι….»
Τώρα το άλλο δώρο:
Η ποιητική αυτή συλλογή του νέου της βιβλίου, έχει 55 ποιήματα με τους αντίστοιχους τίτλους τους. Από αυτούς, λοιπόν, τους τίτλους δημιούργησα για να προσφέρω στην Ηλέκτρα να ακούσει και να συνειδητοποιήσει ότι και από αυτούς ακόμα, ξεπηδά ένα καινούργιο ποίημα με την ορμή που την χαρακτηρίζει. Γράφουν οι στίχοι των τίτλων της, λοιπόν:
«Έχω φρικάρει
Κάνει κρύο. Μ’ ένα ποτό στο χέρι, η Καρυάτιδα κλαίει
Τα καρφιά φτιάχνουν το δρόμο τα Σαββατοκύριακα
Επικίνδυνο ταξίδι , κακός μπελάς κι άρνηση προσαρμογής
Η σκιά μου μετράει ανάσες σαν ευγενής αστός σε μακέτα από φελλό
Οι μεταλλωρύχοι σε ομοφωνία ψάχνουν τους ποιητές για τις ενοχές μας
Θέλω να πετάξω σε μια νέα πατρίδα μ’ ένα μοσχάτο σταφύλι, με ούζο και ήλιο Αιγαιοπελαγίτικο,
Ελλάς – Ελλάς με Μπαϊντούζκα στ ‘ αντρίκια όνειρα!
Η παραγωγή αρρένων με τριχομανία στα υγρά όνειρα της θεατρίνας  Φρύνης, σα μελίσσι.
Εγώ ξέρω τον θρήνο του ανέμου για τη Φαίδρα, την hello baby! Τι νατουραλιστικό!
Τα κομμάτια μου από κινέζικη πορσελάνη όλα στα φαρμακεία , ως επιτακτική ανάγκη να συνδεθούν με την www.Ψυχή .com
Τελικά είναι ανοιχτό ζήτημα να ονομάζεσαι Έλλην!»
Ilektra2
Στη συνέχεια το λόγο πήρε ο Αντώνης Κομίνης, πολυβραβευμένος ποιητής και συγγραφέας, μέλος της ΕΕΛ και ταμίας της μέχρι πρόσφατα, που μεταξύ άλλων είπε: «Παρά την απλότητα της δομής, η εργασία της είναι περίπλοκη. Το καλό και το κακό, το αληθές και το ψευδές, το ευχάριστο και το δυσάρεστο, εξελίσσονται μεταξύ τους  και αλλού λειτουργούν χώρια, αλλού συγχωνεύονται. Τα αισθήματα συμφύρονται μεταξύ τους και σχηματίζουν τους όρους που παράγουν την τέχνη της. Και η δημιουργός δεν φοβάται τέτοια διαδικασία, αφού η προσωπική της ζωή είναι συνυφασμένη με την καλλιτεχνική της κι αυτό το στοιχείο είναι κρίσιμο εφαλτήριο και για μας και για την ίδια:
για όσους την καλογνωρίζουν, όπως κοιτάζει και μιλά, έτσι φρονεί και γράφει
Έτσι, η ηθική της πραγματικότητα της επιτρέπει τη λογοτεχνική φυσιογνωμία που αρχικά την καθιστά ρεπόρτερ, που μέσα από τη σκέψη η γλώσσα γίνεται λόγος με τον οποίον συνομιλεί με τους διαβάτες. Η διαδρομή της με καμπύλες, με γωνίες, με απότομες στροφές αλλά και αρετή, οδεύει προς το αύριο. Με πνεύμα, λογική, αρμονία, σοβαρότητα, δύναμη, θάρρος, μετάδοση με ευθύνη, με χρώμα, ήχο αλλά και βάθος, γκρεμίζει και επαναδομεί απ’ την αρχή το φωτεινό της πεδίο. Άτρομη και ασυμβίβαστη σε ζωή και τέχνη, ταυτίζει τη γραφίδα της με την πρόοδο…
Η Στρατωνίου έχει ήχο και ήχο επιδέξιο. Και παρά το θολό τοπίο που εξελίσσονται τα θέματά της, δεν στέκεται απλά στην περιγραφή και την απώλεια που σχεδόν πάντα καραδοκεί σε τέτοιο περιβάλλον, δεν μας αφήνει να βασανιστούμε σ’ αυτό το συναισθηματικό πέλαγο. Μιλώντας με ευθύτητα χωρίς υπαινιγμούς, καθοδηγεί τον αναγνώστη της με μαεστρία σε διαφορετικό μονοπάτι. Εκεί, με λέξεις ζυγισμένες κι ας μην είναι συναρπαστικές,  επιδιώκει τη νοηματική απόδοση της ουσίας. Αυτό καθιστά το έργο της  έμπλεο περιεχομένου, χωρίς μανιέρες και τεχνικούς ελιγμούς που φανερώνουν συνηθέστατα αδυναμία. Και μάλιστα, η απουσία υπερβολών, είτε στις παρομοιώσεις της, είτε ακόμα κι εκεί που είναι ανεκτές – στα όνειρα για παράδειγμα – δεν στερεί τη δημιουργία της από την ορμητικότητα που την παρακινεί.
Η γραφή της είναι πειθαρχημένη, παράγει έργο καθαρό, φωτεινό και με διαύγεια. Και παρά την τόλμη της γλώσσας, δεν διακατέχεται από καμιά νευρικότητα. Και αυτό το  έργο είναι αναμφισβήτητα υψηλής αξίας. Η Στρατωνίου δείχνει να δοκιμάζεται. Πετάει, ταλαντεύεται  και βγαίνει νικήτρια. Πίσω από κάθε μαυροσύννεφο βλέπει έναν ήλιο αστραφτερό και μας το βροντοφωνάζει !!! Και δεν χρησιμοποιεί δανεικά φτερά για να πετάξει. Πρωτοπορεί με ακρίβεια και λιτότητα, χωρίς μισόφωτα, δίχως φλυαρία.
Δεν χαρίζεται σε κανέναν. Χωρίς να μασάει τα λόγια της, μιλάει και πυροβολεί, εξοπλισμένη με την πλούσια τελαμώνα της από την οποία περιοδικά ανασύρει και χρησιμοποιεί όλα της τα όπλα και τα ξέρει καλά. Με αλάνθαστο ένστικτο, δεν γίνεται θύμα της κοινωνίας και της επικαιρότητας, αντίθετα, την ψυχοφθόρο κοινωνική ασχήμια και την αμείλικτη σφοδρότητα των γεγονότων, τις μετατρέπει σε σαΐτες εύστοχες κι αποτελεσματικές.
Και το πρώτο-πρώτο όπλο που επιστρατεύει είναι η
  • αδίστακτη αυτοκριτική, από το πρώτο κιόλας ποίημα της συλλογής:
οι ενοχές μας που δεν μπορέσαμε να σώσουμε τίποτε απ’ όσα έπρεπε να σωθούν, κινούμενοι ενθουσιασμένοι και πανικόβλητοι, φορτωμένοι τα κουρέλια μας, μη αφήνοντας χώρο για τους άλλους. (ας μου επιτραπεί ο όρος, λέει για τον ΠΑΡΤΑΚΙΣΜΟ-γιατί αυτόν αφορά ο καυτηριασμός)
Ή στη σκιά: άλλοι μου χάραξαν το δρόμο κι εγώ κατάδικος σε ισόβια διαδρομή, με μια σκιά στα πόδια μου που με μποδάει να τρέξω […]
  • Αλλά και η κριτική όπως στην Τριχομανία, σελ. 37: ήσουν ακίνητος και σφύριζες, κοιτώντας το ταβάνι. Ώσπου έπεσε και σε πλάκωσε […] (ΕΥΣΧΗΜΑ για την ΑΔΙΑΦΟΡΙΑ απέναντι στα πράγματα)
  • Ταξικά προσανατολισμένη. Και φροντίζει αμεσότατα να το επισημάνει, στο «Επικίνδυνο ταξίδι», το δεύτερό της ποίημα. Κι από την πρώτη κιόλας φράση του:
πρέπει ν’ αποφασίσεις τον προσανατολισμό σου […] με στρατηγική κι εξοπλισμό […] μην αφήσεις τίποτε στην τύχη του […]
ή στον κακό μπελά:
ανεπίδεκτος ο πολίτης, εξτρεμιστής ο εργάτης, άλλο φρούτο ο φοιτητής […] κακός μπελάς, απέναντι σ’ όσους αφανίζουν τους λαούς σε μια παρτίδα μπριτζ […]
          ή στο Θα δωστους αρχηγούς κυβερνήσεων και κρατών, θα δω τι θα κάνω […] και πιο κάτω: θα δω τι θα σας κάνω […]
          ή με καυστικότητα ΚΑΙ ΧΙΟΥΜΟΡ απέναντι στην επίπλαστη ευδαιμονία των εξουσιαστών που προκαλούν, γράφει στο ποίημα «Νατουραλιστικό»:
          Ασύλληπτη θέα, μοναδική. Νατουραλιστική, φουτουριστική, μινιμαλιστική, σουρεαλιστική του κερατά, Ινδής πριγκίπισσας με Σανέλ ταγεράκι, στο Μπάκινχαμ!
  • διεθνιστικά αλληλέγγυα στον Μωχάμετ της:
το αίμα μου ποτίζει τις καλαμιές που κρύφτηκα μέσα τους […] κόκκινο το αίμα μου σαν το δικό σου […] και ο θάνατός σου ο δικός μου […]
  • στοχαστική στο «Ανοιχτό ζήτημα», αλληγορεί, καταδείχνοντας τον παραλογισμό του αστικού «ορθολογισμού»:
μηδέν συν μηδέν συν ένα […] αβέβαιη η επόμενη μέρα, αβέβαιη […]
  • υπεύθυνη, ζαλώνεται το φόρτο της: άιντε μωρέ ποιητές, ώρα να βγείτε στις λαϊκές γειτονιές […]
κι αμέσως μετά με προοπτική: ονειρευτείτε το τραπέζι με το ζεστό ψωμί, το τσίπουρο, τη φωτιά στο τζάκι, το βλέμμα της μάνας στην εξώπορτα […]
  • εξυμνώντας στις αράδες της τη φύση, παίρνοντας το λαμπρό παράδειγμά της, μας λέει για τη χρειαζούμενη αυτοθυσία του αγώνα, στο ποίημα «Μελίσσι»:
Οι μέλισσες πολεμιστές, καμικάζι-μάρτυρες […] έτοιμοι να θυσιαστούνε, να πεθάνουν […]
ΞΕΔΙΠΛΩΝΟΝΤΑΣ ΜΑΕΣΤΡΙΚΑ ΤΙΣ ΑΡΕΤΕΣ ΤΗΣ…. δεν αφήνει τίποτε να περάσει απαρατήρητο. Τα θέματά της αντλούνται από την πραγματικότητα. Τα σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα παρελαύνουν κυματιστά στη γραφή της. Η μετανάστευση ( στο ΚΑΝΕΙ ΚΡΥΟ, σελ. 23), οι απόμαχοι της ζωής που αφήνουνται στην  τύχη τους (γράφει χαρακτηριστικά στην «επιτακτική ανάγκη»: ξέρεις πόσο κρύο κάνει μετά τα 60; Ξέρεις πόσο χιόνι κολλάει στα πόδια σου;), το σχολείο που έκλεισε, το βλασταρούδι που λιποθύμησε απ’ την κυριολεκτική ασιτία και που ψυχορραγεί από την πνευματική, το θεραπευτήριο που ερημώνει, η ζωή που κοστολογείται στο ταμείο με ψίχουλα κι η απλήρωτη εφημερία, η μοντέρνα διαφθορά στο ξενοδοχείο «Ο Έρωτας», είναι πολλά απ’ αυτά.Έχοντας στενούς δεσμούς με τη ζωή, δεν αρκείται στην στείρα περιγραφή των γεγονότων, αλλά αισθάνεται υποχρέωση να μπει μπροστά στη δύσκολη πορεία. Λέει στο ποίημα ΝΕΑ ΠΑΤΡΙΔΑ:
ναι, ήρθε η ώρα να φτιάξουμε μια νέα πατρίδα μ’ άγνωστο θεό, για τους ονειροπόλους, τους τρελούς, τους απροσκύνητους !
  • Αδέκαστη, αλλά και συλλογικά παρακινητική, γράφει στο Συρματόσχοινο, σελίδα 35:
Τύλιξα το συρματόσχοινο στο σώμα, γιατί κληρώθηκα, δεν πληρώθηκα! Δεν ζητάω να λυθώ για να δεθείς εσύ […] τα χέρια σου θέλω, τα χέρια κι απ’  τη ματιά σου το κουράγιο […]
Η Ηλέκτρα μετράει τις ανάσες με της καρδιάς τους χτύπους στο ανηφόρι. Σφίγγει τα δόντια και μετράει ακόπιαστα, κρύβοντας, όπως λέει, ξημερώματα το φόβο στων παπουτσιών τους πάτους. Ακόμα και με κομμένα τα φτερά, με κοντόστεκη ανάσα, ονειρεύεται και μονολογεί:
Δεν είναι ο λογισμός που όμορφο κάνει τ’ όνειρο, αλλά ο παραλογισμός που το απογειώνει…
Στη δύσβατη τούτη διαδρομή, δαγκώνει τη ρόγα απ’ το τραγανό σταφύλι και ρουφά την πόρφυρη σταγόνα της ξαγρύπνιας και της ελπίδας, με τους στίχους του ποιητή στα χείλια κι αναστενάζοντας κρυφά, σηκώνει τη γροθιά στον ήλιο κι οσμίζεται τον βασιλικό στη γλάστρα και το αχνιστό καρβέλι στο τραπέζι της φτωχολογιάς. Μετρά και πάλι την ανάσα και μπαίνει αποφασιστικά στις Συμπληγάδες με το περιστέρι του Οδυσσέα στα χέρια, μη έχοντας πια άλλο να χάσει απ’ τις αλυσίδες ή μάλλον …. απ’ το συρματόσχοινο που τη ζώνει.
Ανάμεσα στην αγχωτική περπατησιά, παρά τις ΑΡΡΥΘΜΕΣ ανάσες, γίνεται βαθιά ανθρώπινη κι έξοχα λυρική κάτω απ’ το σεληνόφωτο, ανάμεσα στα μυριστικά του μπαλκονιού, μπρος στο σύθρηνο του ανέμου, αναπολεί μέρες και ώρες διάφανες με τον τριγμό του ονείρου παραστάτη, απαγχονισμένα Σαββατοκύριακα, σφαλίζοντας αθέλητα τα μάτια…
Κι ύστερα, να ’σου πάλι τ’ αμείλιχτα καρφιά της συνείδησης και της ευθύνης! Ανοίγει άξαφνα τα μάτια και μας δίνει το ποίημα «Σαν ευγενής αστός» σελίδες 56-57. Διάβασέ το σε παρακαλώ Γιάννη, εγώ δεν είμαι ικανός…
Και συνεχίζει… συναρμολογεί με ψυχραιμία και σύνεση τα κομμάτια της κοιτώντας ενσυνείδητα τη στράτα και δείχνοντας κατά κει με το δάχτυλο τεντωμένο αριστερά!
Κι έπειτα ξανά η ρευστή, ανθρώπινη πραγματικότητα, κινείται εναλλάξ ανάμεσα στις ατραπούς του αγώνα της. Βαδίζοντας προς το φινάλε του βιβλίου, τα «υγρά όνειρα», «Όλοι στα φαρμακεία», «Ούζο και ήλιος», «Η θεατρίνα», «Αγγαρεία το φιλί», «Εγώ ξέρω», είναι μερικοί τίτλοι ποιημάτων έμπλεων από λυρισμό, που σκιαγραφούν ένα πεδίο ποιητικής δημιουργίας απολογητικό και βαθιά συναισθηματικό. Δεν είναι αυθαιρεσία αυτή η εναλλαγή ταξικών επιλογών και συναισθηματικού λυρισμού, αφού και τα δυο αυτά δρομοπάτια είναι άρρηκτα συνδεδεμένα το ’να με τ’ άλλο. Είναι θα ’λεγε κανείς ένα μείγμα από μπαρούτι και μέλι.
Έτσι είναι κι η Στρατωνίου καμωμένη, από μέλι και μπαρούτι, έτοιμη κάθε στιγμή να αγαπήσει, να δακρύσει, να κλάψει ίσως, να ονειρευτεί, να πιει και να χορέψει, μα και να ριχτεί με μιας στη μάχη και πάλι απ’ την αρχή. Και το κάνει μ’ ένα λεκτικό σπινθηροβόλο, υπεράλμυρο (όπως το χω ξαναπεί παλιότερα), ΠΟΥ μοιάζει να πυροβολεί αθυροστομώντας. Όπως παράδειγμα στην  «Παρθενική συνουσία»:
Ξάπλωσες σιωπηλή στο ακρογυάλι, μ’ ανοιχτά τα σκέλια […]  σε πλήρη διάσταση…
αλλά, η δημιουργός θα καταλήξει στη φιλοστοργία και την τρυφερότητα:
[…] χελιδοδέλφινο, σαν κοραλένιο μενταγιόν […] σαν έφηβος λιγοθυμώ […] κι αισθάνομαι το ηδονικό σπαρτάρισμα της μυστικής σου συνουσίας.
Αναφορικά και στη «Φρύνη», την πόρνη με τα ψηλοτάκουνα, το ίδιο κάνει, με ανάλογους φραστικούς σχηματισμούς, ίσως εντονότερους. Κι ενώ μετά ακολουθάει σαν διάλειμμα το σαφώς  ηπιότερο «Αιγαιοπελαγίτικο» με φανερό ειδυλλιακό χαρακτήρα, αμέσως μετά οπλίζει πάλι το εξάσφαιρο και μας στέλνει 5 στοχευμένες αμείλικτες βολίδες :
Το «μακέτα από φελλό» συμβολικό τίτλο όπου στην ανάπτυξή του σκιαγραφεί με σκληρότητα το ριτράτο του σύγχρονου κόσμου και το φερετζέ της ευδαιμονίας του,
Το «φτιάχνουν το δρόμο» όπου καταδείχνει την απόσταση θέλητας και πράξης, νου και καρδιάς, αλληγορώντας τη χρειαζούμενη αποφασιστικότητα για την κατάκτηση του μέλλοντος: τούτος ο δρόμος δύσκολος και μακρύς. Μα… και μικρός, δυο πιθαμές κοντός, όσο απ’ το μυαλό στην καρδιά!
Το αυτοκριτικό και συστολικό «θέλω να πετάξω», που παρουσιάζει την ανάγκη στράτευσής της στη διεκδίκηση, μια δραστηριότητα στην οποία αισθάνεται ότι θέλει να έχει ενεργό ρόλο: ζω 60 χρόνια κάνοντας δοκιμαστικές πτήσεις, όμως ούτε μια πιθαμή δε σηκώθηκα απ’ τη γη…
το «Ψυχή.com» στο οποίο περιγράφει με ευθύτητα την αγωνία και την κούφια προσμονή στη δεξαμενή της σύγχρονης τεχνολογίας κι επικοινωνίας που έχει ήδη αντικαταστήσει επικίνδυνα τις ανθρώπινες σχέσεις. Γράφει ανάμεσα στ’ άλλα: αναζήτησα στο ιντερνέτ την ψυχή μου/σε ύποπτες διαδικτυακές δεξαμενές/Αφέγγαρες νύχτες, αιώνιες ώρες/αγωνιώδης προσμονή./χρειάζομαι επειγόντως την ψυχή μου!
και το «καληνύχτα Ιαπωνία», θέμα με το οποίο βρίσκει την ευκαιρία να ενσωματώσει στη συλλογή τον αδάμαστα παρόντα  πυρηνικό εφιάλτη: σκισμένα πέπλα ολόμαυρα/φόρεσε η τραγωδία/ θρηνούνε τα χρυσάνθεμα/πενθεί η Ιαπωνία…/ καληνύχτα Φουκουζίμα/καληνύχτα..!
Ξέρετε, είμαι πεπεισμένος ότι η φίλη μας δεν έχει στην τύχη της αφήσει την αλληλουχία των ποιημάτων. Αντίθετα την έχει επιλέξει προσεκτικά, αφού καλά γνωρίζει ότι η θεματική διαδοχή στη γραφή, από σελίδα σε σελίδα, είναι αυτή που σκουντά αρχικά το ενδιαφέρον.  Η δε αντίστοιχη εντύπωση από αράδα σε αράδα κι ο εκφραστικός χρωματισμός, ακόμη κι αν αυθαιρετούν κάπως, εντείνουν παραπέρα αυτόν τον πλουραλισμό συναισθημάτων. Εκείνο που μένει από τις προαναφερθείσες διακυμάνσεις είναι η κατάληξη που επιλέγει, το σημείο δηλαδή που εστιάζει για να κορυφώσει και κατ’ επέκταση να μεταδώσει.
ΚΑΙ ΟΠΩΣ ΜΑΣ ΛΕΕΙ Η ΙΔΙΑ , ΕΙΝΑΙ ΚΟΝΤΑ ΜΑΣ ΓΙΑ ΝΑ ΜΑΣ ΘΥΜΙΖΕΙ ΠΩΣ Ο ΠΟΝΟΣ, ΤΟ ΠΑΘΟΣ, ΟΙ ΑΓΩΝΙΕΣ ΚΑΙ Η ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΗ ΖΩΗ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΟΥΝ ΠΟΤΕ, ΑΦΟΥ ΠΑΝΤΑ ΘΑ ΓΕΝΝΙΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ.
ΣΤΟΝ ΕΠΙΛΟΓΟ, η αυθεντική τέχνη κι ο λυρισμός βγαίνουν από άνθρωπο συγκινημένο και σκοπό έχει να συγκινήσει κι άλλους ανθρώπους. Η μόνη σκοπιμότητα είναι η μετάδοσή της συγκίνησης αυτής, έχουσα όμως περιεχόμενο, προσανατολισμό και προοπτική! Αναμφίβολα, δεν υπάρχει τέχνη δίχως αισθητική συγκίνηση. Και τι είναι αισθητική συγκίνηση; Μια ειδικής φύσης ταραχή που οργανώνει τις παραστάσεις που αντανακλούν, που συντάσσει τα συναισθήματά μας που τείνουν αυθόρμητα να εκδηλωθούν έξω, να εκφραστούν. Το έργο λοιπόν αξίζει όσο η συγκίνηση του καλλιτέχνη και η αξία του είναι ανάλογη με το βάθος και την έκτασή της. Η προσωπικότητα επομένως του δημιουργού είναι παράγοντας ουσιαστικής σημασίας στην τέχνη. Και η Ηλέκτρα έχει προσωπικότητα!! ΔΕΝ ΠΑΡΑΓΕΙ ΤΕΧΝΗ ΑΠΟ ΣΥΝΗΘΕΙΑ ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΑΝΑΓΚΗ ΚΙ ΑΠΟ ΕΥΘΥΝΗ.
Πρωτότυπη, ασυμβίβαστη, οξύτατη, ευθεία, ειλικρινής και ηγετική θα ’λεγε κανείς, υπόδειγμα πολιτισμένης διανόησης, προσδίδει κατευθύνσεις και διδάγματα. Λειτουργεί μέσα από ένα ολόκληρο κίνημα ιδεών και σκέψεων, εκφράζοντας την εποχή της με αλάνθαστη διαίσθηση απέναντι στον μοντέρνο – εισβολέα. Με το ένστικτο και την τόλμη της μας δίνει κείμενα λαμπρής δημιουργίας, όπως το «Ναρκοπέδιο» πρωτύτερα κι όπως ο ευρηματικός, αλληγορικός αλλά και καταδεικτικός τίτλος που παρουσιάζουμε σήμερα, με μια εμφανέστατα υπομονετική, μπορούμε να πούμε, προσμονή:  ΣΣΣ… Ο ΘΕΟΣ ΚΟΙΜΑΤΑΙ…  και προσθέτω εγώ: ΩΣ ΠΟΤΕ ΟΜΩΣ;;;;».
Ilektra5
Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσίασε και το εμβόλιμο καλλιτεχνικό πρόγραμμα που περιλάμβανε εκφραστικές απαγγελίες ποιημάτων της συλλογής από τον ηθοποιό-ποιητή Γιάννη Μαντά καθώς και μελοποιημένα ποιήματα της Ηλέκτρας από τον μουσικό καθηγητή κ. Στέφανο Γεωργιάδη, συνθέτη, αγωνιστή-μέλος της κίνησης κοινοκτημοσύνης «Ικαρία-τρόπος ζωής», με ενεργή συμβολή στη δημιουργία μουσικών πυρήνων μελοποιημένης-σύγχρονης ποίησης σε πολλά στέκια της Αθήνας. Τα τραγούδια ερμήνευσε καταπληκτικά η πολλά υποσχόμενη Κατερίνα Τσαντήλα, απόφοιτος της Ανώτατης Σχολής Α-ΤΕΙ Κρήτης, μηχανικός της Μουσικής Τεχνολογίας και φοιτήτρια της Ανώτατης Μονωδίας του Ελληνικού Ωδείου, που δίκαια απέσπασε το πολύ  θερμό χειροκρότημα των παρευρισκομένων.
Ilektra4
Τέλος, το βήμα δόθηκε στην ποιήτρια. Την ποιήτρια με το ωραιότατο όνομα (ΗΛΕΚΤΡΑ), που παραπέμπει σε άλλες εποχές και σε σπουδαίες ηρωίδες και το, επίσης χαρακτηριστικό, ψευδώνυμο (ΣΤΡΑΤΩΝΙΟΥ), που παραπέμπει στην ομώνυμη εργατούπολη της Χαλκιδικής, τη γενέθλια γη της, με την πλούσια αγωνιστική της παράδοση… Με εμφανή συγκίνηση η Ηλέκτρα, σηματοδοτώντας την αγωνιστική της  πορεία στο δρόμο της ποίησης, έκλεισε την εκδήλωση με τα παρακάτω λόγια:
«Θα ξεκινήσω με μιαν ομολογία. Μέρες πολλές τώρα δούλευα στο μυαλό μου διάφορες ομιλίες. Τις έγραφα και τις έσκιζα. Έτσι ακόμα και πριν λίγες ώρες δεν είχα καταλήξει στο τι ακριβώς θα ήθελα να σας πω. Κι αυτό γιατί η ποίηση είναι τόσο πλατειά σαν έννοια που δεν χωράει, δεν βολεύεται μέσα σε λέξεις και σε κείμενα, ούτε δίνεται με ορισμούς, αναλύσεις, συμπεράσματα και κριτικές. Χιλιάδες είναι οι ειδικοί που έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Και συνεχώς έρχονται άλλοι κι άλλοι που αμφισβητούν, αναιρούν, επιβεβαιώνουν, ορίζουν και πολλές φορές καθορίζουν τη μοίρα των ποιητών και της ποίησης. Κάθε φορά που συμβαίνει αυτό βάζουν μιαν επιπλέον κλειδαριά στην αόρατη φυλακή του ποιητή και τον υποχρεώνουν να ζει εκεί μέσα, αυτός και οι λέξεις του. Όλα αυτά γίνονται γιατί απλά η ποίησή του δεν ακολούθησε τους δικούς τους συγκεκριμένους κανόνες. Όμως όπως έγραψε μια πολύ σπουδαία Ρωσίδα ποιήτρια, η Άννα Αχμάτοβα «στα ποιήματα πρέπει τα πάντα να είναι αταίριαστα και όχι όπως αρμόζει στους ανθρώπους». Μπαίνω λοιπόν στην ουσία αυτής της αναφοράς μου, για να σας πω λίγα απ’ όσα εγώ πιστεύω. Ο ποιητής πρέπει να είναι απόλυτα ελεύθερος. Πρέπει πρώτα να μάθει τη ζωή και μετά να γράψει. Βαθιές ρίζες να ‘χει μέσα του η απόφαση της αλήθειας του λόγου και το πιο σημαντικό για μένα απ’ όλα είναι να μην έχει τίποτα δικό του. Ακόμα, την ψυχή και τις σκέψεις του να μοιράζει σε χιλιάδες κομμάτια για να ταζει και να ποτίζει τους λαούς με το είναι του. Σε τούτα τα δύσκολα χρόνια που η ζωή σαν καταδότης μας παραμονεύει στις γωνιές των δρόμων, δείχνοντάς μας με το δάχτυλο, νοιώθω την ανάγκη να είμαι ολόψυχα μαζί σας. Σε μία κοινή πορεία και σ’ ένα όνειρο. Ξέρω πως είναι κοντά ο καιρός που θα μάθει όλος ο κόσμος πως εμείς εκτός από το μπόι μας που μετριέται από τα πόδια ως το κεφάλι, έχουμε κι ανάστημα που ξεκινάει πάνω απ’ το κεφάλι και φτάνει στον ουρανό. Αυτό το μέτρο είναι μόνο δικό μας και μ’ αυτό η κάθε γενιά μας όταν χρειάζεται γράφει την ιστορία της. Τώρα νομίζω πως είναι η ώρα μας:
Αδέρφια μου προσέξτε,
Τούτες τις μέρες, τις βδομάδες, τους μήνες,
προσέξτε…
έγιναν φονιάδες τα χρόνια μας,
στρατιώτες μισθοφόροι εκπαιδευμένοι σε πεδία ,
μ’ ένα σχέδιο μονάχα, ένα πρόσταγμα, μια αποστολή:
τον ευνουχισμό του πνεύματος,
τον εξευτελισμό του σώματος,
την υποδούλωση των ανθρώπων, όπου γης…
προσέξτε αδέρφια μου, τούτες τις μέρες
ανάγκη είναι να σκάψουμε υπόγειους κρυψώνες,
να σώσουμε τα παιδιά, τη ζωή, το αύριο…
το δάσκαλο να σώσουμε με τους σπόρους της γνώσης
και τον ποιητή για να γράψει πάλι
την ομορφιά του κόσμου.
Φονιάδες είναι τα χρόνια μας, στρατιώτες μισθοφόροι
εκπαιδευμένοι σε πεδία βρώμικου πολέμου, μ’ ένα σχέδιο μονάχα, μια αποστολή: τον αφανισμό των ανθρώπων , όπου γης…
Γι αυτό προσέξτε, προσέξτε…
Εγώ δυο λέξεις έχω να σας δώσω μόνο και θέλω να τις κρύψετε στο βάθος της καρδιάς σας για να γίνουνε μπαντιέρα στην  ειρηνική επανάστασή μας: τη λέξη αγώνας και Λευτεριά….»

*Η Μαργαρίτα Φρονιμάδη – Ματάτση είναι αντιπρόεδρος της Εταιρίας Ελλήνων Λογοτεχνών

Τρίτη 21 Μαρτίου 2017

Για Μαθητές:

Δείχνουμε τη δύναμή μας! 

ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΕΤΑΡΤΗ 22 ΜΑΡΤΗ, ΣΤΙΣ 12.00 ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΝΟΥΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ!

Να πάρουν πίσω ΤΩΡΑ την κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων!
Χιλιάδες μαθητές είμαστε στους δρόμους, αποφασισμένοι να διεκδικήσουμε όσα μας ανήκουν! Οι μεγάλες μαθητικές κινητοποιήσεις στις 7 Νοέμβρη, στις 13 Φλεβάρη, οι κινητοποιήσεις των μαθητών του Πειραιά στις 7 και τις 10 Μάρτη, οι δεκάδες καταλήψεις και δράσεις μέσα στα σχολεία και τις γειτονιές μας, οι δράσεις αλληλεγγύης στα προσφυγόπουλα δείχνουν τη δύναμη που έχουμε όταν παλεύουμε οργανωμένα, συλλογικά, μαχητικά, συντονισμένα!
Παλεύουμε για όλα τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε εμείς και οι γονείς μας. Για τις ελλείψεις στα σχολεία μας, για τα εμπόδια που συναντάμε για να ολοκληρώσουμε το σχολείο, για όσα αντιμετωπίζουν οι γονείς μας που πληρώνουν όλο και περισσότερα σε φόρους, χαράτσια, για τη μόρφωσή μας…
Στεκόμαστε απέναντι στην κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που κάνει το σχολείο μας ακόμα χειρότερο, με τις «ευλογίες» της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε κάθε σχολείο και τάξη οργανώνουμε τον αγώνα μας, γιατί:
  • Το σχολείο, που αντί να μας μορφώνει, μας εξοντώνει, είναι εδώ… Το σχολείο-εξεταστικό κέντρο, της παπαγαλίας και των σκόρπιων γνώσεων είναι εδώ.
  • Η τελευταία κίνηση του Υπουργείου να δοθούν οι πανελλαδικές μετά τις ενδοσχολικές και η κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων είναι το κερασάκι στην τούρτα αφού αυξάνει το άγχος, τις δυσκολίες, τα έξοδα για τις οικογένειές μας! Η κυβέρνηση να πάρει πίσω αυτές τις αλλαγές ΤΩΡΑκαι να αφήσει τα παραμύθια ότι «μας ακούει» και άλλα τέτοια!
  • Κόβουν και αλλάζουν ειδικότητες στα ΕΠΑΛ κάθε χρόνο, αφήνοντας συνεχώς στον αέρα εκατοντάδες μαθητές.
  • Η κατάσταση που ζούμε στο σπίτι είναι εκρηκτική! Δεν πάει άλλο οι γονείς μας να πληρώνουν σήμερα ένα σκασμό λεφτά για φροντιστήρια, ιδιαίτερα, ακόμα και για τη λειτουργία των σχολείων και αύριο τα έξοδα να μεγαλώνουν ακόμα περισσότερο για όποιον θέλει να σπουδάσει σε κάποια σχολή!
Το μέλλον μας δε χωράει στις ουρές της ανεργίας, στη δουλειά χωρίς δικαιώματα για ένα κομμάτι ψωμί!
Συνεχίζουμε ακόμα πιο αποφασιστικά! Οργανώνουμε τον αγώνα μας! Συντονιζόμαστε στις γειτονιές μας!
21 Μάρτη, μέρα κατά του ρατσισμού, παίρνουμε πρωτοβουλίες στα σχολεία και τις γειτονιές μας! Δείχνουμε έμπρακτα την αλληλεγγύη στα προσφυγόπουλα! Παραδίδουμε σχολικά και άλλα είδη που έχουμε συγκεντρώσει στα σχολεία μας, οργανώνουμε συναυλίες και άλλες δραστηριότητες!
Δεν αντέχουμε να βλέπουμε τις εικόνες με τους χιλιάδες πρόσφυγες, που είναι εγκλωβισμένοι χωρίς τη θέλησή τους στη χώρα μας και ζουν κάτω από άθλιες συνθήκες.
Δε δεχόμαστε να πιάνει τόπο στα σχολεία και τις γειτονιές μας το ρατσιστικό δηλητήριο των φασιστών της ΧΑ που «τα βάζουν» με τα προσφυγόπουλα που είναι παιδιά-θύματα πολέμου!
ΡΕΑΛΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΚΑΤΣΟΥΜΕ ΣΤ’ ΑΥΓΑ ΜΑΣ, ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΠΑΛΕΨΟΥΜΕ ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΜΑΣ!
Συζητάμε σε κάθε τάξη και σχολείο, οργανώνουμε τη συνέχεια του αγώνα μας!
Παλεύουμε για:
  • Ένα σχολείο που θα μορφώνει και δεν θα εξοντώνει!
  • Να γίνουν κανονικά οι επαναληπτικές εξετάσεις!
  • Υπουργείο και κυβέρνηση να εξασφαλίσουν τη χρηματοδότηση για να λειτουργούν τα σχολεία μας κανονικά.
  • Ούτε ένα ευρώ από την τσέπη των γονιών μας για τη μόρφωσή μας.
  • Δωρεάν ασφαλής μεταφορά για όλους τους μαθητές, όλες τις ώρες της ημέρας. Ένα γεύμα για όλους τους μαθητές.
  • Να μπορούμε να δίνουμε εισαγωγικές εξετάσεις όσες φορές θέλουμε, κρατώντας βαθμολογία στα μαθήματα που επιθυμούμε.
  • Καμία σκέψη για κατάργηση ειδικοτήτων στα ΕΠΑΛ με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.
  • Με ευθύνη του κράτους να εξασφαλιστούν όλες οι απαραίτητες προϋποθέσεις για ουσιαστική εκπαίδευση των προσφυγόπουλων στους χώρους φιλοξενίας και στα σχολεία μας κατά βάση τις απογευματινές ώρες.
  • Υγειονομική περίθαλψη και εμβολιασμό ελληνόπουλων και προσφυγόπουλων.
Διεκδικούμε Δημόσια και Δωρεάν Παιδεία για όλους!
ΟΛΟΙ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΕΤΑΡΤΗ 22 ΜΑΡΤΗ, ΣΤΙΣ 12.00 ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΝΟΥΜΕ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Κυριακή 19 Μαρτίου 2017

Ο Πελετίδης Αποκαλύπτει:


ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΑΤΡΕΩΝ

Παραπέρα εμβάθυνση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων, οι αλλαγές στον «Καλλικράτη»


Όπως είπε, μεταξύ άλλων, ο προσανατολισμός αυτός των αλλαγών στον «Καλλικράτη» έχει την συμφωνία όλων των συμμετεχόντων όπως της ΚΕΔΕ - ΕΝΠΕ - ΠΟΕ - ΟΤΑ, κάτι που καταγράφηκε για μία ακόμα φορά, από τις τοποθετήσεις των εκπροσώπων της ΚΕΔΕ, στη συνάντηση των Δημάρχων της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (ΠΕΔ) Δυτικής Ελλάδας.
Σημείωσε επίσης, πως ο «Καλλικράτης», τα μνημόνια και οι συνολικές αναδιαρθρώσεις στο κράτος προετοίμασαν θεσμικά, διοικητικά και δημοσιονομικά το έδαφος για εμβάθυνση της επιχειρηματικής δράσης και λειτουργίας των φορέων της τοπικής διοίκησης. Στο σύνολό του, το πλαίσιο που ομόφωνα παρουσιάζουν μέσω της επιτροπής του ΥΠΕΣ, παρέχει θεσμικά εργαλεία στους φορείς της Τοπικής Διοίκησης είτε να ανοίξουν δρόμο είτε να συνδράμουν, σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο, σε νέα πεδία κερδοφορίας και ανταγωνιστικότητας του κεφαλαίου, όπως:
  • Η προσέλκυση επενδύσεων και συγκέντρωση πόρων ( ΕΣΠΑ και άλλων χρηματοδοτικών εργαλείων κλπ) σε έργα και υποδομές που θα υπηρετούν στρατηγικούς σχεδιασμούς των επιχειρηματικών ομίλων.
  • Η ώθηση της λεγόμενης κοινωνικής οικονομίας (ΜΚΟ - KΟΙΝΣΕΠ - δίκτυα και συνεταιρισμούς προσώπων) με την ειδική συνδρομή και συνεισφορά της Τοπικής Διοίκησης.
  • Η ληστρική αξιοποίηση από τις επιχειρήσεις του συνόλου της δημοτικής ακίνητης περιουσίας.
  • Τη σταδιακή μεταφορά νέων φορολογικών βαρών στις πλάτες των λαϊκών νοικοκυριών και τη νομιμοποίηση παλιών μέσω και της Τοπικής Διοίκησης (ΕΝΦΙΑ, αυξημένος ΦΠΑ στα νησιά).
Παράλληλα επεσήμανε πως οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο του «Καλλικράτη» συνδέονται με τις γενικές ανάγκες του κεφαλαίου και της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Αλλαγές που καμιά σχέση δεν έχουν με τις ανάγκες του λαού. Το αστικό κράτος και οι θεσμοί του ευθυγραμμίζονται στην ανάγκη να απελευθερωθούν κεφάλαια για τη χρηματοδότηση των αναγκών των επιχειρηματικών ομίλων. Γι’ αυτό, όσο μεγαλώνει η φορολεηλασία για τα εργατικά λαϊκά νοικοκυριά, οι πόροι που αφαιρούνται από τη χρηματοδότηση των Δήμων και των Περιφερειών θα είναι περισσότεροι.
Αυτό το πλαίσιο φέρνει την όλο και μεγαλύτερη αποδυνάμωση και αποσύνδεση της χρηματοδότησης των φορέων της Τοπικής Διοίκησης από το κράτος την παραπέρα προσαρμογή του ρόλο της όσον αφορά τη χειραγώγηση των λαϊκών αναγκών, τη διασύνδεση της λειτουργίας της με τις ανάγκες της επιχειρηματικότητας, επιχειρηματικών ομίλων που δραστηριοποιούνται σε συγκεκριμένους κλάδους π.χ. απορρίμματα, ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τουρισμός, αγροτική παραγωγή κλπ. Διαμορφώνονται ήδη πιο διακριτοί οι ρόλοι σε επίπεδο κράτους -και των θεσμών του- σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο π.χ. οι Δήμοι να έχουν ως κύρια αρμοδιότητα το σχεδιασμό και τη διαχείριση τομέων της κοινωνικής πολιτικής και οι Περιφέρειες ένα πιο κεντρικό ρόλο στο «αναπτυξιακό» κομμάτι. Επιμερίζονται αρμοδιότητες στο πλαίσιο της ενιαίας στρατηγικής του κεφαλαίου που διασφαλίζει το αστικό κράτος στο σύνολό του και με τις αναγκαίες προσαρμογές του.
Όλες αυτές οι αντιλαϊκές αλλαγές, βρίσκονται σε αρμονία με τα απαιτούμενα του τρίτου Μνημονίου που στήριξαν από κοινού ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΠΟΤΑΜΙ.
Υπογράμμισε επίσης πως από όλα αυτά τα παραδείγματα φαίνεται καθαρά, πόσο βάση έχει το επιχείρημα της «δυσκολίας συναινέσεων» στην Τοπική Διοίκηση. Το κεφάλαιο, τα αστικά κόμματα και οι δυνάμεις τους στην Τοπική Διοίκηση καταφέρνουν ευρύτατη συναίνεση, με πολλές αποχρώσεις, όταν πρόκειται να λάβουν μέτρα που θα διασφαλίζουν τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων. Είναι αποπροσανατολιστικός ο καβγάς για την απλή αναλογική. Δεν είναι το πρωτεύον αν θα έχουμε σταθερή πλειοψηφία μίας δημοτικής αρχής ή αν θα υπάρχει ανάγκη για «συμφωνίες» δύο και τριών παρατάξεων στα δημοτικά συμβούλια. Σημασία έχει η στρατηγική που υπηρετούν σήμερα οι Δήμοι. Αναρωτήθηκε μάλιστα, τι όφελος θα έχει η λαϊκή οικογένεια από μία Δημοτική Αρχή που αυξάνει δημοτικά τέλη, ξεπουλάει την περιουσία του Δήμου στους ιδιώτες μέσω ΚΟΙΝΣΕΠ και ΜΚΟ και τρέχει να υλοποιήσει προγράμματα προς όφελος των επιχειρήσεων, έστω και αν αυτή έχει εκλεγεί αναλογικά και έχει και ευρύτατες συναινέσεις μέσα στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Η Δημοτική Αρχή Πάτρας, ανέφερε ο Κ. Πελετίδης, στηρίζαμε και στηρίζουμε την απλή αναλογική σε κάθε εκλογική αναμέτρηση από θέση αρχής. Δεν μπορούμε όμως να αφήσουμε ασχολίαστο το γεγονός ότι σήμερα αξιοποιείται η κουβέντα για την απλή αναλογική για να κρύψει την ουσία της μεταρρύθμισης του «Καλλικράτη», που είναι να μετατρέψει τις Περιφέρειες και τους Δήμους σε πεδία επιχειρηματικής λειτουργίας. Αφετηριακή μας γραμμή, με την οποία κρίνουμε τις προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις είναι, αν αυτές εξυπηρετούν τις λαϊκές ανάγκες και την ανάπτυξη προς όφελος του λαού. Με αυτή τη γραμμή στεκόμαστε απέναντι σε αυτές τις μεταρρυθμίσεις γιατί είναι αντιδραστικές και αντιλαϊκές.
Κάλεσε τους εργαζόμενους αλλά και τους εκλεγμένους σε τοπική και περιφερειακή διοίκηση, να οργανώσουν την πάλη τους, τη διεκδίκησή τους και την εναντίωσή τους σε κυβέρνηση και τοπικές αρχές που στηρίζουν τις αντιδραστικές ανατροπές. Καμιά ανάπτυξη για το λαό δεν μπορεί να εξασφαλιστεί σε τοπικό και περιφερικό επίπεδο, αν η κεντρική πολιτική είναι στα χεριά και στην εξουσία της αστικής τάξης και των κομμάτων της.
  • Απαιτούμε δραστική αύξηση των κρατικών δαπανών από τον Προϋπολογισμό για κοινωνική πολιτική, για ενίσχυση της λαϊκής οικογένειας, για τη λειτουργία των Δημοτικών Υπηρεσιών σε απορρίμματα, πράσινο κλπ.
  • Αντιτασσόμαστε στη μεταφορά αρμοδιοτήτων που πρέπει να είναι στην ευθύνη του κεντρικού κράτους για την ανάπτυξη - λειτουργία στην Τοπική Διοίκηση, γιατί αυτό σημαίνει τελικά μεταφορά του κόστους στις πλάτες του λαού.
  • Να καταργηθεί κάθε είδους τοπική φορολογία, κάθε έμμεση φορολογία.
  • Εντείνουμε τον αγώνα για αποκλειστικά Δημόσιο Δωρεάν Σύστημα στους βασικούς Κοινωνικούς Τομείς της Υγείας - Πρόνοιας και Παιδείας με πλήρη χρηματοδότηση από το κράτος.
  • Μόνιμη σταθερή δουλειά με πλήρη δικαιώματα για όλους τους εργαζόμενους. Μονιμοποίηση όλων των Συμβασιούχων και των εργαζομένων στα προγράμματα.
  • Διεκδικούμε σχεδιασμό και υλοποίηση σε Κεντρικό, Περιφερειακό και Τοπικό επίπεδο, υποδομών και μηχανισμών δημόσιας προστασίας από πλημμύρες - πυρκαγιές - σεισμούς- άλλες καταστροφές- από καιρικά φαινόμενα - ρύπανση και μόλυνση του νερού και του αέρα.
  • Παλεύουμε για να ανατραπεί το νομοθετικό πλαίσιο που καθιστά τους Δήμους και τις Περιφέρειες πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας και φοροεισπρακτικού μηχανισμού.
Από την πλευρά της, η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου, Κατερίνα Γεροπαναγιώτη, ανέφερε μεταξύ άλλων:
«Με τις αποφάσεις και τις κατευθύνσεις της η πλειοψηφία της ΚΕΔΕ, όπως φάνηκε και στο πρόσφατο συνέδριό της στη Θεσσαλονίκη, επιβεβαίωσε την ευρύτερη συναίνεση εκείνων των πολιτικών δυνάμεων που συναντήθηκαν και στο τρίτο μνημόνιο. Η πλειοψηφία της ΚΕΔΕ "διεκδικεί" στο πλαίσιο της "φορολογικής αποκέντρωσης και της αυτοτέλειας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης", να γίνει ο ΕΝΦΙΑ τοπικός φόρος, όπως εφαρμόζεται σε όλα τα Ευρωπαϊκά και προηγμένα κράτη. Συμφωνούν δηλαδή στην παραπέρα αφαίμαξη των λαϊκών στρωμάτων, μέσα από την τοπική φορολογία και τα δημοτικά τέλη. Το χαράτσι που θέσπισε η προηγούμενη κυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και υποτίθεται θα καταργούσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, όπως θα έσκιζε και τα μνημόνια, να εισπράττεται από τους Δήμους.
Εμείς εναντιωνόμαστε σε αυτή την αντιλαϊκή πολιτική, γι' αυτό είμαστε αντίθετοι και με τον εφαρμοζόμενο "Καλλικράτη" και με τη νέα έκδοσή του. Ο λαός με την πάλη του να ανατρέψει στην πράξη την εφαρμογή αυτής της αντιλαϊκής πολιτικής».

οι Άνθρωποι του Τζάντε που Γράφουν Ιστορία!!!


Από 


Καστρινος καστρινος:
19 - 3 - 17


ΈΤΣΙ ΤΗ ΓΝΩΡΙΣΑ.

Εγώ έτσι τη γνώρισα, σε ούλα από την όψη,
την είδα, την αγνάντεψα, κι΄απ΄του γκρεμού την κόψη.

Μ΄έθρεψε, με ανάστησε, κήπος η αγκαλιά τσης, 
καρποί που με πλουτένανε, με πλάθαν τα φιλιά τσης.

Είχε μια χάρη πάντα τσης, και κάτι ευλογημένο,
σπόρος γλυκύς στα σπλάχνα τσης, και χώμα ποτισμένο.

Την είδα απ΄την ανάποδη, απ΄τα ψηλά μουράγια,
τη βλέπω απ΄του καστρόλοφου, τα δασωμένα πλάγια.

Ανθίζει και μαραίνεται, ακμάζει κι΄αρρωσταίνει,
κατα καιρούς η ανάσα τσης, νοσεί μα δεν πεθαίνει.

Τη βλέπω απ΄τον Τιμόθεο, απ΄το γλυκό δοξάρι,
τη βλέπω π΄αναδύεται, σαν βγαίνει το φεγγάρι.

Μέσα απ΄τα μαντολίνα τσης, τη βλέπω απ΄τσι κιθάρες,
Αρβανιτάκης δέντρο τσης, με έμπνευση και χάρες.

Δημιουργός με μαστοριά, και τέκνο τσης χρυσάφι,
την πεναλάπι στην καρδιά, βουτάει μέσα και γράφει.

Βουτάει στο γνήσιο χρώμα τσης, γιομίζει απ΄αποχρώσεις,
με μουσική που σ΄έλουσε, σε κάνει να τη νιώσεις.

Και βλέπω μεσ΄τα μαύρα τσης, πως γράφεται ιστορία,
να βγεί στο φως, στο ξέγναντο, δεν χάνει ευκαιρία.

Κάνει χορούς, θεατρικά, πολλά μεσ΄το σακίδιο,
και ομιλίες, και γραπτά, αλλά δεν ειν΄το ίδιο.

Η μουσική σκορπάει παντού, και την κρατάει στο χρώμα,
εκφράζει και τη μιρουδιά, που βγαίνει απ΄το χώμα.

Εκφράζει στίχους, ποιήματα, για αυτήν που΄ναι γραμμένοι,
το κάτι το καινούργιο τσης, που την κρατάει ανθισμένη.

Βλέπω πολλά που γίνονται, βλέπω πολλά.. πολλάκις,
μα την κρατάει πιο ψηλά, ένας Αρβανιτάκης.!!!

***



Πέμπτη 16 Μαρτίου 2017

Για τον «λαμέ» εκπρόσωπο της εγκληματικής νεοΝαζί συμμορίας:






Ο λαμέ χρυσαυγίτης Νότης Σφακιανάκης ξαναχτύπησε. Κάθε χρόνο τέτοιο καιρό βρίσκει τηλεοπτικό στασίδι στον Θεμιστοκλή (Θέμο) Αναστασιάδη (όμοιος τον όμοιο κι η κοπριά στα λάχανα) απ΄ όπου εκτοξεύει κάθε λογής παπαριά με ύφος 1.000 περισπούδαστων πιθήκων για να καταλήξει πάντα να εξυμνεί τον ναζισμό της Χρυσής Αυγής.

Τούτη τη φορά αυτό το σοφό παλικάρι εξήγησε ότι εκτός από θαυμαστής του… «αρχαιοελληνικού» ναζιστικού χαιρετισμού των χρυσαυγιτών είναι και ψηφοφόρος του… Γεωργίου Καραϊσκάκη. Αλλά επειδή ο Καραϊσκάκης δεν παίρνει αυτοπροσώπως μέρος στις εκλογές, γι’ αυτό και εκείνος, ο Σφακιανάκης, ψηφίζει Χρυσή Αυγή. Που – κατά τον Σφακιανάκη – είναι η πολιτική απόγονος (η Χρυσή Αυγή) του Καραϊσκάκη…

Κατόπιν τούτων ευχαριστούμε – ειλικρινώς – τον μπουρδολογιότατο Νότη, καθότι με το άκουσμα ότι ο Παναγιώταρος και ο Καιάδας, ο Μιχαλολιάκος και οι λοιποί εκπρόσωποι εν Ελλάδι του «Ντόιτσλαντούμπεράλες» συνιστούν… μετεμψύχωση του Καραισκάκη, θυμηθήκαμε ένα άρθρο που γράψαμε πριν ένα χρόνο, με αφορμή αντίστοιχες σφακιανακολογίες. Το αναδημοσιεύουμε αυτούσιο. Δεν χρειάζεται να προσθέσουμε λέξη:

Πριν προχωρήσουμε, προτείνουμε – για την ακρίβεια: παρακαλούμε – να πιάσετε τη μύτη σας.

Έτοιμοι; Ξεκινάμε:

Οι μετανάστες δεν είναι μετανάστες, είναι «ριψάσπιδες».

Οι πρόσφυγες δεν είναι πρόσφυγες, είναι «ορδές».

Δεν είναι κυνηγημένοι μιας και «έχουν πορτοφόλια γεμάτα 500άρικα».

Τα μωρά που θαλασσοπνίγονται δεν είναι μωρά, αλλά το ντεκόρ πίσω από το οποίο οι μανάδες τους κουβαλάνε την πορτοφόλα.

Οι άνθρωποι αυτοί δεν έρχονται ως ικέτες στην Ελλάδα και στην Ευρώπη, έρχονται για να «βιάσουν την Ελλάδα»,για να «εξισλαμίσουν την πατρίδα»καθώς ανάμεσα στα άλλα κακά που σέρνουν έχουν κι αυτό: «Γεννοβολάνε σαν τα κουνέλια».

Τα παραπάνω συνιστούν ένα μικρό απάνθισμα από το νέο ξερατό του Νότη Σφακιανάκη.

Του ιδίου που μόλις ένα μήνα μετά τη δολοφονία του Παύλου Φύσσαεπιδιδόταν σε ύμνους υπέρ της Χρυσής Αυγής.

Τότε ήταν που κατέκτησε (επάξια) τον ρόλο του πρώτου τη τάξει «λαμέ» κομφερασιέ της ναζιστικής συμμορίας.

Το αίμα του Φύσσα ήταν ακόμα «ζεστό» αλλά ο μπουρδολόγος εκείνο που έβλεπε στην Χρυσή Αυγή δεν ήταν παρά«παιδιά που είναι βγαλμένα από το λαό»… 

Σήμερα, αυτός ο «λαμέ» χρυσαυγίτης, πέρασε τα ελληνικά σύνορα, πήγε στην Κύπρο κι από εκεί τον ακούσαμε να λουμπενολογεί κατά προσφύγων και υπέρ… «πατρίδος».

Συμπέρασμα πρώτο:

Ναι, λοιπόν, πράγματι: Η ναζιστική συμμορία έχει τον «λαμέ» εκπρόσωπο που της αρμόζει.

Φυσικά, δεν πρέπει να μας διαφεύγει, ότι ο Νότης δεν είναι φασίστας. Κατά δήλωσή τους, δε, ούτε ο Μιχαλολιάκος, ούτε ο Παναγιώταρος, ούτε ο Κασιδιάρης είναι φασίστες.

Από πού προκύπτει δηλαδή ότι οι Κου Κλουξ Κλαν είναι ρατσιστές; Αντιθέτως οι μαύροι φταίνε που είναι μαύροι. Και οι μετανάστες που είναι μετανάστες…

Παρότι συμφωνούμε πως η ενασχόληση με το Σφακιανάκη «ανεβάζει» επικίνδυνα το «επίπεδο», επιτρέψτε μας μια υπενθύμιση:

Αντιγράφουμε από τον Μπρεχτ και τις «Ιστορίες του κ. Κόυνερ»:

«Ποιο είναι το μεγάλο μυστικό του βλάκα;» ρώτησαν κάποτε τον κ. Κόυνερ. «Αυτό που τον κάνει ακατανίκητο, ανυπέρβλητα κακό και πάντα νικητή;».

«– Το μεγάλο μυστικό του βλάκα, χμ, για να σκεφτώ λίγο… Ε… μάλλον ότι δεν του περνά καν από το μυαλό, δεν διανοείται ότι μπορεί για μια στιγμή να ’χει άδικο. Κι αν του περάσει μια στάλα υποψίας από το μυαλό, γρήγορα τη διώχνει. Αυτός βλάξ; Ποτέ των ποτών. Οι άλλοι είναι πάντα. Έτσι γίνεται αδίσταχτα θρασύς, υπέροχα επικίνδυνος, ανυπέρβλητα αλαζονικός. Και πείθει. Γιατί πάντα υπάρχουν αρκετοί βλάκες για να σχηματίσουν μια πλειοψηφία. Αυτό είναι το μυστικό όπλο του βλάκα. Μα γι’ αυτό ακριβώς πρέπει να εξολοθρεύουμε τη βλακεία, γιατί κάνει βλάκες αυτούς που τη συναντούν».

Μετά την οφειλόμενη εξήγηση για την ενασχόλησή μας με τον εν λόγω «νούμερο», και αφού σε κάποια σημεία αντικαταστήσουμε στο παραπάνω χωρίο τις λέξεις «βλάκας» και «βλακεία» με τις λέξεις «φασίστας» και «φασισμός»,ορισμένες παρατηρήσεις:

1ο) Ο φασισμός και ο χρυσαυγιτισμός του Σφακιανάκη είναι απολύτως συνεπής με το είδος της «προσφοράς» του εν λόγω αοιδού στα Γράμματα, τις Τέχνες και τον Πολιτισμό αυτού του τόπου.

2ο) Ο εν λόγω αποτελεί ένα από τα «νούμερα» της βιομηχανίας του θεάματος. Τέτοια «νούμερα» φροντίζει να τα κανακεύει πολλαπλώς το μιντιακό κατεστημένο, να τα έχει χρόνια τώρα στα όπα – όπα. Ο λόγος: Δια του τρόπου αυτού, ένα μέρος του κόσμου καθίσταται ευάλωτο στην «αισθητική» που διακονούν κάτι τέτοια «νούμερα». Είναι κι αυτό ένα δείγμα για το είδος του «πολιτισμού» που πρεσβεύουν οι βαρόνοι του μιντιακού και γενικότερου κατεστημένου, που παλεύουν να αποβάλουν από τη ζωή μας τον Θεοδωράκη και τον Χατζιδάκι, αλλά την ίδια στιγμή κανακεύουν τέτοιου είδους «νούμερα»…

3ο) Το πομπώδες και «ψαγμένο» ύφος του εν λόγω δεν πρέπει να προκαλεί εντύπωση. Δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιος Χατζατζάρης υποδύεται τον (θυμόσοφο) Καραγκιόζη. 
4ο) Δεν είναι η πρώτη φορά που ένας φασίστας δεν ομολογεί ευθέως ότι είναι φασίστας. Αντιθέτως σπεύδει να αποκηρύσσει τον εαυτό του όταν συλλαμβάνεται στα πράσα επί μισανθρωπισμώ. Πρόκειται για την συνήθη γενναιότητα των φασιστών όπως την έχει περιγράψει στους στίχους του ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου και την έχει τραγουδήσει ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου στον «Μαύρο γάτο»: «Αχ μη καλοί μου άνθρωποι εγώ δεν είμαι γάτος, εγώ είμαι ένας άνθρωπος με αισθήματα γεμάτος»… 
5ο) Ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που όντως ο συγκεκριμένος δεν αντιλαμβάνεται ότι είναι φασίστας, πάλι δεν θα είναι η πρώτη φορά που ένας φασίστας μπορεί και να μην καταλαβαίνει ότι είναι φασίστας (άλλωστε οι φασίστες, τόσο μυαλό έχουν- τόσα καταλαβαίνουν)…


Συμπέρασμα δεύτερο:

Σε κάτι τέτοιες περιπτώσεις ακούγεται ο γνωστός αφορισμός: «Καλύτερα να τραγουδάει παρά να μιλάει».

Διαφωνούμε! Ο Σφακιανάκης πρέπει να συνεχίσει να μιλάει. Ενδεχομένως και να τραγουδάει. Είναι, δε, τόσο ώριμος… «καλλιτεχνικά» που μετά το «Σώμα μου φτιαγμένο από πηλό» ήρθε η ώρα να ερμηνεύσει και ένα απόλυτα αυτοβιογραφικό του τραγούδι: «Κεφάλι μου γεμάτο από σκατό»…