ΠΡΟΒΟΛΕΣ ΣΕΛΙΔΑΣ

TRANSLATE

Σάββατο 2 Φεβρουαρίου 2019

ΦΛΕΒΑΡΗΣ, Ο ΜΗΝΑΣ ΤΗΣ ΑΙΣΙΟΔΟΞΙΑΣ...

«Ο Φλε­βά­ρης και αν φλε­βί­σει κα­λο­καί­ρι θα μυ­ρί­σει», λέει ο λαός εκ­φρά­ζο­ντας εμπει­ρι­κά τη νο­μο­τέ­λεια της φύσης. Τί­πο­τα δε μένει ακί­νη­το στη φύση και το ίδιο ισχύ­ει και για τις κοι­νω­νί­ες. 


Καλό μήνα – Φλε­βά­ρης, ο μήνας της αι­σιο­δο­ξί­ας…

Το όνομά του, Φε­βρουά­ριος, προ­έρ­χε­ται από το λα­τι­νι­κό ρήμα februare που ση­μαί­νει κα­θα­ρί­ζω, εξα­γνί­ζω. Στη διάρ­κειά του, τη ρω­μαϊ­κή εποχή, γί­νο­νταν γιορ­τές θρη­σκευ­τι­κού εξα­γνι­σμού και κα­θα­ρι­σμού. Στη λαϊκή αντί­λη­ψη, η ονο­μα­σία του πα­ρε­τυ­μο­λο­γεί­ται από τη λέξη «φλέβα». Είναι, μήνας που ανοί­γουν οι φλέ­βες της γης από την αφθο­νία των υδά­των. Ανα­βρύ­ουν πολλά νερά μετά τις συ­νε­χείς βρο­χο­πτώ­σεις και από τα χιό­νια που λιώ­νουν. Γι’ αυτό και λέ­γε­ται Φλε­βά­ρης . Επι­γραμ­μα­τι­κή είναι και η λαϊκή πα­ροι­μία που λέει: «Φλε­βά­ρη ! Φλέ­βες με άνοι­ξες!». Σε διά­φο­ρα μέρη της Ελ­λά­δας, λένε ότι στο μήνα αυτόν αρ­χί­ζουν δειλά να φου­σκώ­νουν οι φλέ­βες των δέ­ντρων από χυ­μούς και αρ­χί­ζει η ανοι­ξιά­τι­κη «φου­σκο­δε­ντριά». Από αυτό εξη­γούν και το όνομα «Φλε­βά­ρης ».

Το χα­ρα­κτη­ρι­στι­κό του Φλε­βά­ρη είναι το μήκος του. Είναι ο μήνας ο κου­τσός, ο Κού­ντου­ρος και Κού­τσου­ρος (με κομ­μέ­νη την ουρά). Ο Κου­τσο­φλέ­βα­ρος, όπως είναι η κοινή ονο­μα­σία του σε όλη την Ελ­λά­δα. Εξαι­τί­ας του άστα­του και­ρού λέ­γε­ται και Με­θυ­σμέ­νος. Είναι ο μήνας ο χο­ρευ­τα­ράς, ξέ­νοια­στος γιατί μέσα στο Φλε­βά­ρη πέ­φτουν συ­νή­θως οι Απο­κριές. Ταυ­τό­χρο­να, είναι ο μήνας των αμπε­λιών, τότε γί­νε­ται το κλά­δε­μά τους γι’ αυτό και ονο­μά­ζε­ται και Κλα­δευ­τής.

Πολ­λές είναι οι λαϊ­κές πα­ρα­δό­σεις που δι­καιο­λο­γούν τις λι­γό­τε­ρες μέρες του, γνω­στή και η επι­στη­μο­νι­κή ερ­μη­νεία. Αγνω­στη είναι η εκ­δο­χή που δίνει το Λε­ξι­κό Σου­ΐ­δα (σ.σ. το πα­λαιό­τε­ρο λε­ξι­κό – εγκυ­κλο­παί­δεια, 10 αι. μ.Χ.). Στο λήμμα Φε­βρουά­ριος ανα­φέ­ρει: Ετσι ονο­μά­ζε­ται ο μήνας από κά­ποιον ύπατο του υπάρ­χο­ντος γέ­νους των Γάλ­λων. Γιατί όταν ο Κά­μιλ­λος (σ.σ. Ρω­μαί­ος δι­κτά­τωρ εκλε­γείς 5 φορές, 4ος μ.Χ. αι.) νί­κη­σε τους Τυ­ράν­νους ο Φε­βρουά­ριος επει­δή ζή­λε­ψε φώ­να­ξε από το βήμα ότι ο Κά­μιλ­λος δεν ήταν αί­τιος της νίκης αλλά η τύχη των Ρω­μαί­ων, επι­νό­η­σε δε επί­ση­μα έγρα­φα και ψευ­δο­μαρ­τυ­ρί­ες που επι­βε­βαί­ω­ναν ότι κο­λά­κευε την τυ­ραν­νί­δα. Μετά από αυτά, ο λαός επα­να­στά­τη­σε και έδιω­ξε τον Κά­μιλ­λο από την πόλη. Οταν όμως επα­νήλ­θε μετά την άλωση της Ρώμης και εξα­φά­νι­σε τους βαρ­βά­ρους με επι­κε­φα­λής τον Βρήν­νο, οδή­γη­σε την υπό­θε­ση στη Δι­καιο­σύ­νη, απέ­δει­ξε ότι αί­τιος όσων είχαν συμ­βεί ήταν ο Φε­βρουά­ριος και γι’ αυτό αφού τον ξε­γύ­μνω­σε από τα ρούχα και τον έντυ­σε με ψάθα από βούρ­λα και χτυ­πή­θη­κε με δύ­να­μη από τους υπη­ρέ­τες του άρ­χο­ντα του δήμου, τους επο­νο­μα­ζό­με­νους βερ­νά­κλους (σ.σ. οι­κο­γε­νείς δού­λοι) τον έδιω­ξε από την πόλη και τον ομώ­νυ­μο μήνα τον ακρω­τη­ρί­α­σε σε σύ­γκρι­ση με τους άλ­λους.

Ο Φλε­βά­ρης είναι ο μήνας της αι­σιο­δο­ξί­ας. «Ο Φλε­βά­ρης και αν φλε­βί­σει κα­λο­καί­ρι θα μυ­ρί­σει», λέει ο λαός εκ­φρά­ζο­ντας εμπει­ρι­κά τη νο­μο­τέ­λεια της φύσης. Τί­πο­τα δε μένει ακί­νη­το στη φύση και το ίδιο ισχύ­ει και για τις κοι­νω­νί­ες. Οπως η φυ­σι­κή έτσι και η κοι­νω­νι­κή εξέ­λι­ξη έχουν τις δικές τους νο­μο­τέ­λειες. Οπως ο φυ­σι­κός χει­μώ­νας πα­ρα­δί­δει τη θέση του στην άνοι­ξη έτσι και ο κοι­νω­νι­κός χει­μώ­νας κρύ­βει μέσα του τις προ­ϋ­πο­θέ­σεις για να ξε­πε­ρα­στεί και ν’ αντι­κα­τα­στα­θεί από μια κα­λύ­τε­ρη εποχή για την αν­θρω­πό­τη­τα. Το σο­σια­λι­σμό. Είναι ανα­πό­φευ­κτο. Αυτό δε θα γίνει όμως από μόνο του όπως στη φύση. Πρέ­πει κι εμείς να κά­νου­με κάτι γι’ αυτό. Δίπλα στην ερ­γα­τι­κή τάξη. Η τα­ξι­κή πάλη είναι αυτή που θα φέρει τη νέα εποχή.

_______________________________­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­_­__

Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019

"ΟΙ ΗΛΙΘΙΟΙ" ΤΟΥ ΝΗΛ ΣΑΙΜΟΝ ΣΤΗ ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΣΑΡΑΚΙΝΑΔΟΥ ΖΑΚΥΝΘΟΥ.

Η εικόνα ίσως περιέχει: 2 άτομα, άτομα στέκονται και παπούτσια

"Oι ηλίθιοι" του Νηλ Σάιμον από τη Θεατρική Σκηνή Ζακύνθου

Εξαιτίας μιας παλιάς κατάρας, οι κάτοικοι ενός χωριού είναι ηλίθιοι. Πολλοί έχουν προσπαθήσει επανειλημμένως να λύσουν την κατάρα μέχρι που ο νέος δάσκαλος καταφέρνει τελικά να ξεπεράσει όλα τα εμπόδια

Η Θεατρική Σκηνή Ζακύνθου, από 2 Φεβρουαρίου έως 17 Φεβρουαρίου 2019 εκτός Δευτέρας και Τρίτης ανεβάζει την παράσταση «ΟΙ ΗΛΙΘΙΟΙ», μια ρομαντική κωμωδία του Νηλ Σάϊμον σε σκηνοθεσία των Νίκου Σκουλά - Γιώργου Γκίκα, στη σκηνή του Πολιτιστικού Κέντρου Σαρακινάδου και ώρα 21:15.


ΔΙΑΝΟΜΗ

ΛΕΩΝ ΤΟΛΤΣΙΝΣΚΥ - Νίκος Σκουλας
ΣΝΕΤΣΚΥ - Μάριος Αρβανιτάκης
ΔΙΚΑΣΤΗΣ - Λουκάς Ιωσηφίδης
ΣΛΟΒΙΤΣ (ΧΑΣΑΠΗΣ) - Ηλίας Θεοδόσης
ΜΙΣΚΙΝ (ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ) - Γιώργος Μυλωνάς
ΓΙΕΝΤΣΝΑ (ΠΩΛΗΤΡΙΑ) - Ντενίζ Κούτση
Δρ. ΖΟΥΜΠΡΙΤΣΚΥ - Νίκος Ζώντος
ΛΕΝΥΑ ΖΟΥΜΠΡΙΤΣΚΥ - Όλγα Παρασκευοπούλου
ΣΟΦΙΑ ΖΟΥΜΠΡΙΤΣΚΥ - Μαρία Μανδηλά
ΓΚΡΕΓΚΟΡ ΓΙΟΥΣΕΚΕΒΙΤΣ - Στέλιος Χαραλαμπίδης

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Νίκος Σκουλάς, Γιώργος Γκίκας
ΣΚΗΝΙΚΑ - ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΑ: Θάλεια Ξενάκη
ΜΟΥΣΙΚΗ: Μάνος Σωτηρίου
ΣΤΙΧΟΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΩΝ: Νίκος Μίχος
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΚΗΝΙΚΩΝ: Μπάμπης Καρυδάκης
ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΟΥΣΤΟΥΜΙΩΝ: Μαρία Γκιβέτση
ΜΑΚΙΓΙΑΖ: Kristina Milanovic
ΦΩΤΙΣΜΟΣ - ΗΧΟΣ: Αποστόλης Ζώντος
ΑΦΙΣΑ - ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Νίκος Παπαδάτος
ΕΙΚΑΣΤΙΚΟ ΑΦΙΣΑΣ: Θάλεια Ξενάκη
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ: Διονύσης Φουρνογεράκης
ΥΛΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: Νίκος Παπαδάτος